Ve středu 20. listopadu se v newyorské aukční síni Sotheby’s vydražilo za rekordní částku kontroverzní umělecké dílo. Banán přilepený lepicí páskou ke zdi s názvem Comedian od 64letého umělce Maurizia Cattelana se prodal za neuvěřitelných 149,4 milionu korun (6,2 milionu dolarů).
Cattelan je v uměleckém světě i mimo něj známý svou netradiční tvorbou. Na svém kontě už má více netradičních počinů. Kromě banánu vytvořil například záchod s názvem America z 18karátového zlata.
Majitelem uměleckého díla se stal čínský obchodník a podnikatel v oboru kryptoměn Justin Sun. Samotný banán ho stál v přepočtu 125,3 milionu korun (5,2 milionu dolarů), s aukčními poplatky pak téměř 150 milionů korun. Kromě ovoce, certifikátu o jeho pravosti za tuto cenu získal také lepicí pásku včetně přesných pokynů ohledně správné instalace uměleckého díla.
Investor ohledně své motivace k nákupu díla sdělil: „Není to jen umělecké dílo, ale kulturní fenomén, jenž propojuje světy umění, memů a kryptoměnové komunity. Věřím, že do budoucna bude vyvolávat další úvahy a diskuse a stane se součástí historie.“
Vyvolávací cena banánu přilepeného lepicí páskou ke zdi činila přibližně 19,3 milionu korun (800 tisíc dolarů), podle předprodejních odhadů se měl prodat za 24,1 až 36,2 milionu korun (1 až 1,5 milionu dolarů). Konečná aukční cena tak odhady překonala téměř o čtyřnásobek až šestinásobek vyvolávací ceny.
Další nejdražší vydražené potraviny
Potraviny v aukci však nejsou nic neobvyklého. Případů, kdy se vydražily za neuvěřitelné částky, je hned několik. V minulosti se podařilo prodat rodině z Velké Británie 284 let starý citron, který ležel v jedné ze zásuvek zdobené komody z 19. století. Ta byla předmětem aukce původně, nicméně citron se nakonec ukázal jako mnohem lepší nápad. Vydražil se v přepočtu za více než 41 000 korun. Komoda za necelých 1 000 korun.
Během aukce v New Yorku se v roce 2018 vydražila lahev vína za rekordní částku 558 000 dolarů (v té době přibližně 12,4 milionu korun). Nejednalo se však o ledajakou. Láhev obsahovala vzácné burgundské víno značky Romanée-Conti z roku 1945. Cenu nezvýšilo pouze stáří, ale také velmi omezená produkce. Ve válečném roce se dostalo ke spotřebitelům pouze 600 kusů lahví.