Čtvrtý pátek v listopadu je zejména ve Spojených státech označovaný jako Black Friday, který je spojen s vysokými slevami zboží. V českém pojetí však tato slevová kampaň netrvá pouze jeden den. Každý prodejce může Černý pátek vyhlásit na jak dlouho chce a lákat na přemrštěné slevy, které často bývají fiktivní a manipulativní…
Datum
Jak vznikl Black Friday
Black Friday v Česku
Falešné slevy
Tipy, jak nakupovat
Kdy je oficiálně Black Friday a jak dlouho trvá?
Největší slevové šílenství v roce označované jako Black Friday, v českém překladu tedy Černý pátek, oficiálně připadá na čtvrtý pátek v listopadu. Tedy den po Dni díkůvzdání, který se v USA slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu. Letos vychází Černý pátek na 29. listopadu.
Obchody však často Black Friday zahajují již dříve a obvykle trvá minimálně i celý následující víkend. Někteří čeští obchodníci si tento „slevový svátek“ pojali zcela po svém a vyhlašují jej kdykoli během roku. S původní myšlenkou to tedy nemá již mnoho společného. Ale jaký je vlastně původ tohoto označení?
Jak vznikl Black Friday? Proč se říká zrovna Black Friday?
Pojmem Black Friday se ohání kdejaký prodejce, který chce do svého obchodu nalákat davy nakupujících. Kde se ale Černý pátek vzal?
V pátek po Dni díkůvzdání čelily americké obchody již od 19. století hromadným nájezdům nakupujících. Obchodníkům se tak v tento den výrazně zvýšily tržby, které se dostávaly z červených čísel do černých. Vysoké tržby byly dříve totiž zapisovány černým inkoustem. Pro obchodníky tak vznikl pojem Černý pátek.
To ale není vše. Hordy nakupujících neměly za výsledek jen zvýšení tržeb obchodníků. Působily chaos jak v obchodech, tak i na ulicích a v dopravě, s čímž se musely vypořádat policejní strážníci. O četných krádežích ani nemluvě. A v 50. letech 19. století propuklo ve Philadelphii v pátek po Dni díkůvzdání tak velké a nekontrolované davové šílenství, že mu příslušníci tamní policie dali nálepku Černý pátek.
Tento den se tak pro prodejce stal velkou příležitostí, jak do svého obchodu nalákat co nejvíce lidí a maximalizovat své tržby. Ohánějí se obrovskými slevami, aby nakupující zavítali právě do jejich obchodu. Slyší na to především v USA, kde se před obchody táhnou nekonečné fronty už od nočních hodin. To má i svou stinnou stránku…
Black Friday a davové šílenství
Chaos a násilí mezi zákazníky během Černého pátku není ve Spojených státech nic neobvyklého. Například v roce 2008 v New Yorku čekal od nočních hodin dav lidí na otevření obchodu Walmart. Netrpělivost čekajících vedla k davové úzkosti, a když se dveře v ranních hodinách konečně otevřely, propuklo šílenství. Dav se začal bezhlavě tlačit kupředu, rozbil dveře a k smrti ušlapal bezbranného zaměstnance.
Podobných nešťastných případů na Černý pátek je bohužel více. Od roku 2006 došlo ve Spojených státech k 12 úmrtím a více stovce různých zranění.
Black Friday v Česku – Alza, Datart, Zalando, Dyson atd.
Black Friday jakožto účinný marketingový koncept dorazil do České republiky v roce 2012. Prvním velkým prodejcem, který tuto kampaň spustil, byl obchod s elektronikou Alza. Reklamy hlásající nezvykle vysoké slevy zafungovaly, a tak se Black Friday rychle rozmohl i mezi dalšími prodejci. Kde můžete aktuálně na Černý pátek výhodně nakoupit zjistíte zde.
Čeští obchodníci si však řekli, že by byla škoda omezovat se pouze na jeden den, jako je tomu v USA, a byť je to vzhledem k názvu „Černý pátek“ tak trochu nesmyslné, protahují tuto slevovou kampaň na více dní. Setkáme se tak například s týdenním Black Friday nebo desetidenním a někteří obchodníci jej dokonce spouští již začátkem října.
Black Friday / Černý pátek a falešné slevy
Ne všechny nákupy na Černý pátek jsou ale tak výhodné, jak obchodníci tvrdí. Hon za co nejvyššími tržbami vede prodejce k zavádějícím reklamám a sloganům, které na Black Friday lákají na slevy až 80 procent. V praxi tomu tak ale není a jde pouze o taktiku, jak do svého obchodu dostat lidi za každou cenu.
Obchodníci například výrazně zvyšují původní cenu zboží, ze které slevu vypočítají. Zákazník se po zhlédnutí reklamy ohánějící se mega slevami vydá do obchodu pro nový iPhone za zlomek ceny, aby následně zjistil, že to vůbec není pravda. Sleva byla vypočtena z nafouklé ceny výrazně převyšující tu skutečnou, za kterou je daný produkt k dostání v běžné prodejní síti.
Na takové nekalé praktiky reagovala nová legislativa, která platí od roku 2023 v celé Evropské unii. Jejím cílem je zamezit umělému nastavování slev a manipulováním se zákazníky. Prodejci tak nyní musejí slevy počítat z nejnižší ceny produktu za posledních 30 dní.
Mohl by vás také zajímat článek o podvodných taktikách supermarketů.
Tipy, jak nakupovat na Black Friday
Na závěr pro vás máme několik tipů, jak nakupovat chytře a nenechat se obalamutit vychytralými prodejci a jejich na oko lákavými reklamami. Nechat se strhnout a utrácet více než je třeba je totiž velice snadné.
- Nekoukejte na procenta: Řiďte se raději reálnou cenou zlevněného zboží než uváděnou slevou. Ta může být nadhodnocená a často se vztahuje pouze na malou část sortimentu.
- Projděte si webové stránky obchodů: Vyhněte se zbrklým nekontrolovaným nákupům, ke kterým vás prodejci vybízí. Raději si předem najděte nabídky a slevy na webových stránkách daného obchodu a v klidu si rozmyslete, co chcete nakoupit a jak je to výhodné.
- Porovnejte si cenu zboží: Každý prodejce vám bude tvrdit, že nabízí produkt za nejvýhodnější cenu. Je to ale pravda? Takovou frází se může ohánět každý. Porovnejte si cenu zboží u konkurence. Tu nejvýhodnější si pravděpodobně budete muset najít sami.
- Nakupujte online: Kdo by taky chtěl stát v nekonečné frontě a prodírat se davem nakupujících, že? Doma u počítače máte čas a klid si vše promyslet. Zejména u menších nákupů hleďte také na cenu dopravy. Možná se vám také vyplatí objednat si zboží online a vyzvednout si ho na pobočce sami.