Československá obchodní banka spravuje větší kapitál než jakákoli její tuzemská konkurentka. Ale jakmile vypadne elektřina nebo se objeví zásadní technická chyba, elektronické transakce nefungují. Rizikem jsou taky hackeři, kteří útočí rovněž na ČSOB. Výpadek internetového bankovnictví dnes (ještě) potvrzen nebyl. Ale víme, jak postupovat, pokud nějaký problém zaznamenáte.
Co znamená Identita, ePIN a Smart klíč
ČSOB spravuje přes 1,8 bilionu Kč, tedy více než jakákoliv jiná tuzemská banka. Její bilanční suma přibližně odpovídá ročním příjmům českého státního rozpočtu. Vklady přijímá na fyzických pobočkách a přes vkladomaty, které má v každém větším tuzemském městě. Ale častější jsou elektronické transakce, protože bankovky a mince ustupují moderním technologiím.
Nejbohatší tuzemská banka vyvinula mobilní aplikace, kterým říká ČSOB Smart klíč a ČSOB Smart. První slouží pro přihlášení, druhá pro správu osobního účtu. Tady zákazníci nemusejí pokaždé vypisovat svoje uživatelské jméno a heslo. Stačí, když namíří svůj chytrý telefon na QR kód a využijí takzvanou biometrii. Svoji identitu potvrdí jednoduše tak, že se prstem dotknou displeje nebo ofotí svůj obličej.
Někteří klienti používají raději internetové bankovnictví, které běží na stolním počítači, v notebooku i tabletu. Ale taky tady potřebují mobilní telefon. Přihlašují se přes svoji bankovní identitu – vyplňují svoje uživatelské jméno, heslo a kód, který pokaždé přijde do jejich mobilu jako krátká textová zpráva (SMS). Pokud platí kartou přes internet, v platební bráně zadávají ještě čtyřmístný ePIN.
ČSOB → výpadek internetového bankovnictví dnes
Když všechno funguje, uživatelé mají svoji banku v počítači nebo chytrém telefonu. Jakmile se přihlásí, dostanu se ke svým úsporám, investicím a pojistkám, požádají o půjčku, pošlou peníze jinam… Zkrátka, finanční záležitosti vyřeší přes internet (online).
Jenomže technické problémy se nevyhýbají ani takovému gigantovi, jako je ČSOB. Výpadek internetového bankovnictví dnes nehrozí, ale v posledních letech se opakoval minimálně jednou do roka.
- 12. a 13. 12. 2017 nefungovala aplikace SmartBanking
- 10. 7. 2018 padalo internetové bankovnictví
- 28. 1. 2019 ČSOB znovu přiznala výpadek internetového bankovnictví
- 21. 10. 2021 vypadla elektřina v centrále ČSOB, banka proto vypnula některé datové systémy, a tak nešlo platit online kartou a nefungovaly informační linky
- 3. 12. 2021 selhávalo internetové bankovnictví a nedostupné byly taky některé služby na pobočkách
- 28. 3. 2022 zlobila mobilní aplikace ČSOB Smart klíč, a tak klienti nemohli zadávat limity pro internetové platby a zakládat ePIN
- 3. 3. 2023 hackeři vyřadili internetové bankovnictví a mobilní aplikaci ČSOB Smart, na internetu nešlo ani platit kartou
- 16. 5. 2023 nechodily SMS, tudíž byl omezen přístup do internetového bankovnictví, nefungovaly okamžité platby ve Smartu, stávkovaly taky bankomaty, platební brány a terminály
- 30. 8. 2023 banka hlásila výpadek svých webových stránek a internetového bankovnictví, někteří uživatelé se nedostali ani do mobilní aplikace
- 19. 1. 2024 vypověděly službu platební terminály
- 22. 1. 2024 odpadly webové stránky, internetové bankovnictví a mobilní aplikace
- 15. a 16. 2. 2024 se zpožďovaly vkladomaty, peníze se objevily na účtech až po několika dnech
- 20. 5. 2024 vypadávaly různé bankovní služby
- 9. 9. 2024 klienty krátce trápilo internetové bankovnictví, nereagovala mobilní aplikace a nešlo platit kartou přes internet
Československá obchodní banka není sama
Každý elektronický systém občas kolabuje, a proto nebuďte závislí na jediném. Jestli zrovna nefunguje klasické internetové bankovnictví, zkuste mobilní aplikaci. Rozložte svoje úspory do několika solidních bank, a když bude mimo provoz jedna, poslouží vám jiná.
Internetové bankovnictví ČSOB běží na stolních počítačích, nebo v mobilních operačních systémech Android (Google) a iOS (Apple). Ve virtuálním světě fungují taky Česká spořitelna, Komerční banka, UniCredit Bank, Moneta či Fio banka. Ovšem vraťme se k hlavnímu tématu…
Co když aplikace, karta či platba nefunguje?
Konkurence na bankovním trhu je zdravá, ale možná řešíte aktuální výpadek a alternativu zatím zajištěnou nemáte. Takže vám závěrem ještě poradíme, jak postupovat, když zadrhává internetové bankovnictví ČSOB.
- Opravdu jde o neplánovaný výpadek? ČSOB občas uzavírá svoje internetové bankovnictví, aby jej aktualizovala a potom znovu spustila. Tyto plánované odstávky obvykle oznamuje na svém webu nebo na sociálních sítích, takže se tam podívejte.
- Nefunguje vám přihlášení? Zkontrolujte, zda jste na správné internetové adrese nebo v oficiální mobilní aplikaci ČSOB Smart. Ujistěte se, že do přihlašovacího formuláře zadáváte správné uživatelské jméno, heslo, ePIN a kód, který vám přišel do telefonu jako SMS.
- Načítají se stránky pomalu? Ověřte, že máte silné internetové připojení, eventuálně na chytrém telefonu volná mobilní data. Aktualizujte operační systém svého počítače a internetový prohlížeč na nejaktuálnější verzi. Zkontrolujte, zda vás neblokuje antivirový program.
- Na adrese internetového bankovnictví vidíte chybovou hlášku, například: Tento web není dostupný? Přesvědčte se, že vám fungují jiné stránky a aplikace. Jestli jste zcela odpojení, pravděpodobně selhává vaše internetové připojení, chybějí vám mobilní data nebo vypadla elektřina.
- Jiné webové stránky normálně fungují a zlobí pouze internetové bankovnictví ČSOB? To znamená, že Československá obchodní banka má asi problémy. Chvíli počkejte, výpadky bývají výjimečné a krátké. Případně upozorněte ČSOB na Facebooku nebo na sociální síti X, že registrujete její technické potíže.
- Problémy trvají déle, zatímco nutně potřebujete svoji banku? Zatelefonujte na zákaznickou linku +420 495 300 300. Nebo zajděte na fyzickou pobočku ČSOB a vyřešte svoje požadavky osobně.