Internetoví šmejdi zneužívají značku poctivých plzeňských lékařů. Pod jménem Dialine prodávají fiktivní lék na cukrovku, jde však o podvod.

Zdravé tělo a duši potřebujeme více, než tučné bankovní konto nebo luxusní předměty. Proto chováme v úctě schopné lékaře, kteří prodlužují naše životy a zároveň dohlížejí, aby jejich profesi nepošpinil kdejaký šarlatán.

Například v Plzni, na adrese Tylova 502/39, sídlí firma Dialine s.r.o., neboli „interní a diabetologická ambulance“. Diabetikům a dalším pacientům tam pomáhá několik doktorů: Zdeněk Jankovec, Blanka Radová a Nataša Voženílková.

V obchodním rejstříku lehce zkontrolujeme, že plzeňská společnost Dialine s.r.o. skutečně legálně existuje. A v databázi České lékařské komory snadno ověříme, že jmenovaní doktoři jsou seriózními zástupci svojí profese.

Nejlepší vymyšlený endokrinolog Tomáš Horák

Západočeskou značku však zneužívají virtuální šmejdové, kteří prodávají kapsle Dialine. „Tento průlomový lék konečně pomůže diabetikům, protože většina lékařů doposud jenom předepisovala inzulín,“ tvrdí podle internetové reklamy „Tomáš Horák, doktor lékařských věd, nejlepší endokrinolog, diabetolog České republiky, předseda Ministerstva zdravotnictví ČR, pracovní praxe 35 let“.

Česká verze reklamy na kapsle Dialine (podvod)

V databázi České lékařské komory najdeme jenom jednoho stejnojmenného člověka, který však promoval teprve v roce 2014. Navíc tuzemské Ministerstvo zdravotnictví nemá předsedu, nýbrž ministra: aktuálně Adama Vojtěcha.

„Tablety na cukrovku“ Dialine nejsou lék, nýbrž podvod

Hlavní postava podezřelé reklamy tedy neexistuje, ale prozkoumejme ještě samotný produkt. Státní ústav pro kontrolu léčiv provozuje databázi, kde najdeme všechny legální léčivé přípravky. Dialine tam ovšem chybí. Evidentně jde o podobný podvod, jakým byly „produkty“ SugaNorm, DiaRemedium, DIETonus, ReCardio, Cardiline nebo Remi Bloston.

Internetoví šmejdi samozřejmě zasluhují trest, zároveň nás však motivují, abychom zlepšovali svoji „mediální gramotnost“. Musíme důsledněji přemýšlet o informacích, které zprostředkovaně přijímáme, protože jinak občas nerozeznáme pravdu od polopravdy nebo lži.

Podobné klamavé kampaně mívají několik shodných rysů:

  • Podvodné výrobky bývají propagovány fiktivními osobnostmi, které zdánlivě připomínají skutečné odborníky, ale přitom jsou vymyšlené.
  • Uživatelské recenze jsou podepsány náhodnými jmény. Portrétní fotografie patří zaplaceným figurantům, nebo jsou prostě ukradeny někomu, kdo o reklamě nemá tušení.
  • Odpovědná firma sídlí mimo Evropskou unii, nemá českou pobočku, případně vůbec neprozrazuje svoji identitu.
  • Chybějí seriózní obchodní podmínky, od distributora (kurýra) nedostaneme žádnou fakturu a těžko uplatníme reklamaci. Cena mezitím vyšplhá buďto na 1 698 Kč, nebo na „zlevněných“ 849 Kč.
  • Jde o mezinárodní kriminalitu. Podvodná reklama má zpravidla několik jazykových mutací, fotografie bývají stejné, jména nikoli.

Autorka úvodní ilustrační fotografie: Karolina Grabowska

3 KOMENTÁŘE

  1. Ano, i já jsem naletěl. Pod vidinou nemoci jsem podlehl reklamě a zapomněl na realitu. Za chyby se platí. Šmejdi jsou a budou. Ale je nutné je trestat a zveřejňovat. Bohumil

  2. Souhlasím s vámi, ano, měli by se trestat.

    Aby se tihle šmejdi dali potrestat a trest byl výstrahou i pro další šmejdy, je třeba, aby ten, komu se to stalo, podal trestní oznámení. Možná i média by mohla sehrát svoji kladnou roli v boji proti šmejdům.

    Pokud jste podal trestní oznámení, máte odvahu a držím Vám palce. Pokud jste trestní oznámení nepodal, ani se tomu nedivím. Slušný člověk se často stydí přiznat, že naletěl, ale nevidím jinou cestu, než jít do sporu. ČR také nemá účinné zákony a tresty za prodej neschválených „účinných léků“.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno