Komunální politici se pohybují mezi obyčejnými lidmi, a proto jejich odměny závisejí na průměrné mzdě. V roce 2025 za svoji veřejnou službu dostanou 1 618 až 179 548 Kč hrubého měsíčně. Záleží na funkci, pracovním úvazku a lidnatosti svěřeného území. Pojďme do detailů! Porovnejme plat starosty, primátora, hejtmana a dalších obecních, krajských a pražských zastupitelů.
Vrcholní politici na televizní obrazovce vypadají jako velcí pánové, kteří v historických análech plynule navážou na slavné imperátory a dobyvatele. Na komunální úrovni však zjišťujeme, že v demokracii může zvolený zastupitel buďto pokorně a pilně sloužit veřejnosti – nebo se zesměšní egocentrickými manýry.
Obecní kormidelník řeší všednodenní, ale tím závažnější problémy: základní infrastrukturu, nutné investice a nezbytné opravy. Plat starosty přitom zůstává poměrně skromný, aspoň oproti manažerským postům v prosperujícím byznysu.
Měsíční odměny uvolněných i neuvolněných zastupitelů
Nejdříve rozlišme základní pojmy. Takzvaní uvolnění zastupitelé věnují svému volebnímu okrsku veškerý pracovní čas, a proto na oplátku dostávají takové odměny, aby nepotřebovali žádný další přivýdělek. Ovšem jiní komunální politici zůstávají ve svém civilním povolání, neboli neuvolnění. Politiku provozují pouze jako „vedlejšák“, a proto z veřejného rozpočtu čerpají nižší odměnu, nebo nedostávají vůbec nic.
Pozor na zdánlivý detail! Vláda stanovuje odměny pro uvolněné zastupitele v uvedené výši, zatímco částky pro neuvolněné zastupitele navrhuje pouze v maximální výši! Takže komunální politici, kteří neobětují veřejnosti veškerou svoji pracovní energii, teoreticky za vedení sousedské pospolitosti nemusejí dostávat ani korunu.
OBEC do | Uvolnění | Starosta | Místostarosta | Člen rady | Zastupitel | Neuvolnění | Starosta | Místostarosta | Člen rady | Předseda | Člen výboru | Zastupitel |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
300 | 54 426 | 47 865 | 42 427 | 36 989 | 32 629 | 29 393 | 6 517 | 3 281 | 2 742 | 1 618 | ||
600 | 61 123 | 53 797 | 47 685 | 41 573 | 36 674 | 32 989 | 7 326 | 3 686 | 3 057 | 1 843 | ||
1 000 | 70 696 | 62 202 | 55 146 | 48 090 | 42 427 | 38 157 | 22 068 | 4 225 | 3 506 | 2 113 | ||
3 000 | 78 696 | 69 258 | 61 348 | 53 483 | 47 236 | 42 472 | 24 539 | 4 720 | 3 955 | 2 382 | ||
5 000 | 83 954 | 73 887 | 65 482 | 57 078 | 50 382 | 45 348 | 10 068 | 5 034 | 4 180 | 2 517 | ||
10 000 | 91 684 | 80 673 | 71 505 | 62 336 | 55 011 | 49 528 | 11 012 | 5 484 | 4 585 | 2 742 | ||
20 000 | 99 369 | 87 460 | 77 482 | 67 550 | 59 595 | 53 662 | 11 910 | 5 978 | 4 989 | 2 967 | ||
50 000 | 108 448 | 95 414 | 84 583 | 73 752 | 65 078 | 58 561 | 13 034 | 6 517 | 5 439 | 3 236 | ||
100 000* | 117 796 | 103 684 | 91 909 | 80 089 | 70 696 | 63 595 | 14 158 | 7 057 | 5 888 | 3 551 | ||
200 000* | 127 863 | 112 538 | 99 729 | 86 965 | 76 718 | 69 033 | 15 326 | 7 686 | 6 382 | 3 821 | ||
Více | 155 099 | 136 492 | 120 942 | 105 437 | 93 033 | 83 729 | 18 607 | 9 304 | 7 776 | 4 675 | ||
KRAJ do | ||||||||||||
500 000 | 163 233 | 143 638 | 130 605 | 111 010 | 97 931 | 88 134 | 19 596 | 11 416 | 9 798 | 8 180 | ||
1 000 000 | 168 672 | 148 447 | 134 964 | 114 695 | 101 212 | 91 100 | 20 225 | 11 821 | 10 113 | 8 450 | ||
Více | 174 110 | 153 211 | 139 324 | 118 425 | 104 493 | 94 021 | 20 899 | 12 180 | 10 427 | 8 719 | ||
Praha | 179 548 | 158 020 | 143 638 | 122 111 | 107 729 | 96 987 | 21 528 | 12 585 | 10 787 | 8 989 |
Právní souvislosti a platy starostů ve velkých městech
* Obce, městské části a kraje rozlišujeme podle toho, kolik obyvatel tam má nahlášen trvalý pobyt. Odměnu komunálního politika spočítáme tak, že aktuální základnu vynásobíme určitým koeficientem a výsledek zaokrouhlíme na celé koruny nahoru.
Podklady vyšly ve Sbírce zákonů. Základnou myslíme průměrnou hrubou měsíční mzdu, kterou spočítal Český statistický úřad v tuzemském hospodářství za první pololetí předchozího roku. Naposledy stoupla na 44 943 Kč, jak stojí ve Sdělení Ministerstva vnitra č. 295/2024 Sb. Koeficienty nalezneme v novelizovaných zákonech o obcích (č. 128/2000 Sb.), o krajích (č. 129/2000 Sb.) a o hlavním městě Praze (č. 131/2000 Sb.).
Maximální platy starostů sahají od 54 426 po 179 548 Kč, pokud počítáme i českou metropoli. Ještě ale věnujme zvýšenou pozornost velkým městům:
- Do kategorie „od 50 001 do 100 000″ obyvatel patří rovněž „územně nečleněná statutární města“.
- Do kategorie „od 100 001 do 200 000″ obyvatel patří rovněž „územně členěná statutární města“.
V tabulce uvádíme typické funkce, ale odměny se vztahují také na další funkcionáře. Primátoři a hejtmani patří do stejného řádku jako starostové. Společnou kategorii mají také místostarostové a náměstci. Kompletní hierarchie vypadá takhle:
Pořadí | Uvolnění | Neuvolnění |
---|---|---|
1. | starosta, primátor, hejtman | starosta, primátor, hejtman |
2. | místostarosta, náměstek primátora, náměstek hejtmana | místostarosta, náměstek primátora, náměstek hejtmana |
3. | člen rady neuvedený výše | člen rady neuvedený výše |
4. | jiný zastupitel | předseda výboru zastupitelstva, komise rady, zvláštního orgánu |
5. | člen výboru zastupitelstva, komise rady, zvláštního orgánu | |
6. | člen zastupitelstva neuvedený výše |
Plat starosty obvykle převyšuje průměrnou mzdu
Schválit přelomovou deklaraci v newyorském sídle OSN, nebo připomínkovat chystanou směrnici v europarlamentu, znamená velkou odpovědnost. Ale když komunální zastupitel pokazí stavbu obecní kanalizace a kvůli nutným investicím zdraží stočné, důsledky svého omylu pocítí bezprostředně. V krajním případě hrozí, že vás přestanou zdravit sousedé, v restauraci vás neobslouží a zklamaný volič na vás podá trestní oznámení.
Zkrátka, místní zastupitelé podstupují obrovské riziko. Oproti dřívějšku aspoň dostávají lépe zaplaceno, takže plat uvolněného starosty vždycky přesahuje průměrnou tuzemskou mzdu, i když započítáme jenom (obvykle lépe oceňované) muže.
K tématu:
- Známe nejenom platy starostů, ale taky odměnu prezidenta České republiky, poslance nebo ministra.
- Možná ještě zajímavější jsou však výdělky vojáků, policistů, hasičů a členů dalších bezpečnostních složek.
- Ovšem plat starosty nejlépe posoudí další zaměstnanci obecních úřadů a celého nepodnikatelského sektoru.