Moderní technika zmenšuje vzdálenosti, čehož využívají jak solidní podnikatelé, tak podvodníci. Příkladem jsou zahraniční podvodné e-shopy, přes které objednávají zboží taky Češi. Pokud provozovatel internetového obchodu sídlí v Evropské unii, podléhá přísné regulaci. Ale řada amerických, afrických a asijských podnikatelů zdálky vesele okrádá tuzemské spotřebitele, jakoby virtuální šmejdi směli cokoli. A tak jsem se zeptal odpovědných institucí, co musí splňovat firma, která pochází ze země mimo EU, pokud tady chce legálně působit prostřednictvím e-shopu.

Podvodné e-shopy ze země mimo EU

Europoslankyně Olga Sehnalová

Europoslankyně Olga Sehnalová mi odpověděla následovně: „V rámci distančního prodeje není nabídka spotřebního zboží prodejci se sídlem mimo území EU zakázána žádným obecně závazným právním předpisem.“ Unijní legislativou jsou kromě členských států vázány ještě Norsko, Island, Lichtenštejnsko a Švýcarsko. Pokud přes internet nakupujeme z jiné oblasti, transakce podléhá právnímu řádu země, kde „je stránka zřízena“. – „Spotřebitel tak není chráněn legislativou na ochranu spotřebitele, kterou máme na vnitřním trhu“. Podle Sehnalové přitom bývá na místě „vysoká míra obezřetnosti“.

Česká obchodní inspekce

Podobně jako europoslankyně Sehnalová svoji odpověď zahájila Česká obchodní inspekce: „Obecně lze říci, že prodej výrobků v ČR subjekty se sídlem mimo ČR a EU je možný, není zakázán žádným právním předpisem, zároveň žádný právní předpis nestanovuje, aby měl prodávající provozovnu či pobočku v ČR.“ Inspektoři ale zastávají jiný názor na celý legislativní rámec: „I zahraniční subjekty, pokud se zaměřují na české spotřebitele, jsou však povinny dodržovat české právní předpisy.“ Jde například o naše zákony č. 89/2012 Sb. (občanský zákoník, hlavně § 1811) a č. 634/1992 Sb. (o ochraně spotřebitele).

Ministerstvo průmyslu a obchodu

A konečně, trochu odlišné stanovisko zaujímá taky Ministerstvo průmyslu a obchodu. Podle tohoto vládního rezortu česky napsaný e-shop ještě nemusí znamenat, že autor webu podniká v České republice. Přesněji řečeno: „V ČR podniká subjekt, který na území ČR prodej fakticky uskutečňuje nebo zprostředkovává předání zboží zákazníkovi.“ Takový aktér, pokud jde o právnickou osobu ze země mimo EU, zde nejprve musí zřídit „odštěpný závod, který se zapisuje do obchodního rejstříku“. A potřebuje taky patřičné živnostenské oprávnění.

Kdo odkud provozuje podvodné e-shopy

V praxi jde například o následující firmy: Advanto LLC (Washington, USA), Bernadatte Ltd (Panama, střední Amerika), Active Food Supplements (Anjouan, Afrika), AFS Ltd. (Komorské ostrovy, Afrika) či Genius Rainbow Limited (Hong Kong, Asie). Anebo podvodníci zneužívají jména cizích společností? Nevím. Ani citovaní experti ostatně neodpovídají shodně na otázku, jestli všechny podvodné e-shopy jsou protizákonné. A mezitím internetovým šmejdům vychází ďábelský „obchodní model“:

  1. Marketingový specialista v nějaké banánové republice zveřejní e-shop, kde sugestivně česky tvrdí, že jisté bonbóny zaručeně okamžitě vyléčí rakovinu, svůj web propaguje přes reklamy společnosti Google v České republice a sbírá kontakty českých zájemců. Přitom možná neporušuje liberální zákony svojí domoviny.
  2. Jeho český partner (nejlépe schovaný za distribuční kurýrní firmu) potom převezme získané kontakty a každému zájemci prodá krabičku obyčejných bonbónů za tisícovku. A podle našich zákonů možná postupuje legálně, protože klamavou reklamu zajišťoval někdo jiný, podle pravidel banánové republiky.

Internetové kriminalitě zkrátka zatím čelíme jenom obtížně – ať už kvůli zastaralé institucionální regulaci, anebo kvůli nedostatečné informační gramotnosti mnoha spotřebitelů, kteří vyhazují nemalé peníze za (evidentní) nesmysly. Podvodné e-shopy recenzuji například pod následujícími odkazy:

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno