Automobilismus přitahuje moderní lidi obou pohlaví. Řidič pohodlně kočíruje stádo koní, schované pod kapotou, aby rychle jako vítr překonával horizonty. Nicméně dennodenní rutina přestává být koníčkem, a stává se povoláním. Jaké odměny, mzdy a platy pobírají profesionální řidiči v České republice? Úřad práce registruje poměrně velkou poptávku, ale finanční nabídky zaměstnavatelů možná úplně neodpovídají skutečnosti.

Řidič v soukromém sektoru (ve firmě s.r.o., a.s. apod.)

Tržní možnosti jsou skoro úplně otevřené. Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) uzavírá cenové dohody se svými zákazníky, které ovšem musí nejdříve sehnat, což vyžaduje extrémně vysoké nasazení. Naproti tomu zaměstnanec slibuje poslušnost svému zaměstnavateli, aby měl takříkajíc svoje jisté, podle zákoníku práce. Pokud pracuje „na dohodu“, musí dostávat aspoň minimální hrubou mzdu. Pokud uzavřel plnohodnotnou pracovní smlouvu, má zákonné právo na takzvanou zaručenou hrubou mzdu, jak ukazuje následující tabulka!

Řidič spadá do 2. skupiny prací (pokud ovládá například silniční vozidlo do 3,5 tuny), 3. skupiny prací (vozidlo s více než 9 místy, těžší než 3,5 tuny), 4. skupiny prací (nákladní vlak na vedlejších tratích), nebo nově v hromadné dopravě také do 5. skupiny prací (více ZDE).

ZARUČENÁ MZDA 2018/201920192020
SkupinaTřídaKč/h.Kč/m.Kč/h.Kč/m.
1.1.+2.79,8013.35087,3014.600
2.3.+4.88,1014.74096,3016.100
3.5.+6.97,3016.280106,4017.800
4.7.+8.107,4017.970117,4019.600
5.9.+10.118,6019.850129,7021.700
6.11.+12.130,9021.900143,2024.000
7.13.+14.144,5024.180158,1026.500
8.15.+16.159,6026.700174,6029.200

Zaměstnavatelé samozřejmě požadují řidičské oprávnění pro svěřené vozidlo. Někteří chtějí také psychotesty, časovou flexibilitu neboli omezení osobního života, případně svářečský průkaz. Nejlepší mzdové nabídky padají za dálkovou mezinárodní přepravu: pro autobusáky až 50 000 Kč, pro kamioňáky běžně mezi 30 000 a 40 000 Kč. Následují nabídky ve vnitrostátní hromadné dopravě: převážně nad 20 000 Kč. Nižší částky mají nalákat řidiče průmyslových strojů (například náklaďáku, jeřábu, traktoru, bagru, buldozeru, shrnovače, rypadla) a nejhorší jsou lokální distributoři jídla, tisku nebo administrativní firmy: většinou nejdou přes 13 000 Kč.

Ale Český statistický úřad ve svém žebříčku průměrných výdělků ukazuje poněkud jiný obrázek, než inzerenti pracovního portálu. Ve skutečnosti totiž vypadají střední hrubé měsíční mzdy (polovina zaměstnanců bere méně, polovina bere více) včetně příplatků a prémií následovně:

  • Strojvedoucí a řidiči kolejových motorových vozíků 37 287 Kč
  • Řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají 27 498 Kč
  • Řidiči a obsluha zemědělských a lesnických strojů 23 366 Kč
  • Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů, taxikáři 20 902 Kč
  • Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel 20 281 Kč

Řidič ve veřejném sektoru (školy, nemocnice, policie atd.)

Pokud pracujete přímo pro veřejnou instituci, dostáváte základní hrubý plat podle tabulky, určené vašemu zaměstnavateli. Jinou stupnici má například úřad státní správy, jinou nemocnice, jinou příspěvková organizace. Všechny aktuální tabulky najdete ZDE. Abychom určili základní hrubý plat řidiče, potřebujeme ještě znát platový stupeň (rozhodují taky započitatelné roky praxe) a platovou třídu, která odráží nejtěžší vykonávanou práci.

Katalog prací ve veřejných službách podrobně popisuje pozice ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZIDEL (číslo 1.06.09), ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZÍKŮ (číslo 2.01.05) a ŘIDIČ ZDRAVOTNICKÉ DOPRAVNÍ SLUŽBY, ŘIDIČ VOZIDLA ZDRAVOTNICKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY (číslo 2.19.03).

Pozor! Abychom byli zařazení do vyšší platové třídy, nemusíme vykonávat všechny činnosti, které pod ni spadají. Stačí mít ve smluvním popisu práce uvedenou některou činnost řidiče. Například: „Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel pro dopravu nákladů, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg avšak nepřevyšuje 12 000 kg.“ K hrubému základu obyčejně patří osobní ohodnocení (do 50 % nejvyššího tarifu dané platové třídy), příplatky za přesčasy, za ztížené pracovní prostředí, za vedení apod.

ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZIDEL

Řidič ve 4. platové třídě

  1. Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel, jejichž největší přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg.

Řidič v 5. platové třídě

  1. Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel pro dopravu nákladů, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg avšak nepřevyšuje 12 000 kg.

Řidič v 6. platové třídě

  1. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě místa řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 5 000 kg.
  2. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu nákladů, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg.

Řidič v 7. platové třídě

  1. Řízení, údržba a opravy jízdních souprav složených z motorového vozidla pro přepravu nákladů, jehož maximální přípustná  hmotnost převyšuje 12 000 kg a přípojného vozidla, jehož maximální přípustná hmotnost převyšuje 10 000 kg.
  2. Řízení, údržba a opravy tahačů s nákladním návěsem, jejichž maximální přípustná hmotnost převyšuje 20 000 kg.
  3. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 5 000 kg.

ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZÍKŮ

Řidič ve 2. platové třídě

  1. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy akumulátorových nebo motorových vozíků, případně s vlekem, uvnitř závodu včetně manipulace s náklady.

Řidič ve 3. platové třídě

  1. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy jeřábových vozíků včetně obsluhy zvedacího zařízení.
  2. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy motorových vozíků s přídavnými a doplňkovými zařízeními a mechanizmy při jízdě na veřejných komunikacích včetně manipulace s břemeny.

ŘIDIČ ZDRAVOTNICKÉ DOPRAVNÍ SLUŽBY, ŘIDIČ VOZIDLA ZDRAVOTNICKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY

Řidič v 5. platové třídě

  1. Zajišťování transportu nemocných, raněných a rodiček vozidly dopravy nemocných a raněných, provádění jednoduchých výkonů v rámci neodkladné přednemocniční péče.

Řidič v 6. platové třídě

  1. Výkon činností na úseku neodkladné péče při transportu nemocných, raněných a rodiček, například spolupráce při vyprošťování osob v havarijních situacích, provádění jednoduchých výkonů v rámci neodkladné přednemocniční péče,  zabezpečování odborného transportu pacientů, udržování a obsluha komunikační techniky.

Řidič v 7. platové třídě

  1. Výkon činností na  úseku neodkladné péče při provádění diagnosticko-třídících činností v místě zásahu včetně obsluhy a údržby vozidel a jejich specifického zdravotnického vybavení, provádění prvotního ošetření ran, sledování a orientační hodnocení vitální funkce pacienta, přemísťování a polohování pacientů.

Řidič v 8. platové třídě

  1. Poskytování dílčích výkonů specifické ošetřovatelské péče při poskytování přednemocniční neodkladné péče pod odborným dohledem.

21 KOMENTÁŘE

  1. Řidič kamionu je zařazen přinejmenším do skupiny č. 4 (spíš 5, 6, 7), z celkem 8 skupin náročnosti práce, přičemž ve skupině č. 8 je minimální zaručená hodinová mzda 117,40 Kč hrubého. Platy se včetně příplatků reálně pohybují od 30 000 do 45 000 korun hrubého měsíčně.

  2. Dobrý den. Pracuji jako řidič motorových vozidel – civilní zaměstnanec Policie ČR. Podle potřeb řídím služební vozidla všech kategorií, od osobních po autobusy. Nejvíce ale jezdím s nákladním vozidlem – odtahovým speciálem, kde pracuji nejen jako řidič, ale i obsluha hydraulického zvedacího zařízení. Toto vozidlo zároveň v nezbytné míře opravuji a provádím údržbu včetně všech hydraulických systémů. Mám přiznanou 7. platovou třídu a započítanou praxi delší než 32 let. Nemám nárok, vzhledem k náročnosti prací, na víc? Děkuji za odpověď.

    • Pane Koši, bohužel řidiči momentálně nemají vyšší než 7. platovou třídu. A i kdybychom Vás posuzovali jako automechanika (ostatně nejenom řídíte, ale taky opravujete a děláte údržbu), ten má maximum stanovené stejně.

      Například „provádění středních a generálních oprav automobilů a těžkých pancéřových vozidel včetně seřizování chodu motorů, oprav a seřizování vzduchových, hydraulických a elektrických systémů“ patří dokonce pouze do 6. platové třídy.

      Ale pokud zaměstnavatel uznává, že děláte dobrou práci, může Vám zvýšit osobní ohodnocení tak, aby zvedl Váš základní hrubý plat o 50 %, nebo teoreticky i více.

  3. Dobrý den. Pracuji jako řidič nákladního automobilu nad 3,5 tuny. V roce 2016 jsem měl mzdu 12 100 Kč (zaručená mzda) + prémie (1000 – 1 500 Kč). V letošním roce mohu žádat maximálně zaručenou mzdu 13 400 Kč včetně prémií. Takže žádná sláva.

  4. Pročítal jsem opakovaně své výplatní pásky i výplatnice kolegů z MKD různých dopravních firem. Dali mi nahlédnou do výplatnic i řidiči zájezdových autobusů a mezinárodních i vnitrostátních linek. Stejně tak i daňová přiznání řidičů z povolání neodpovídají zde uváděným výdělkům.

    Údaj o výši hrubého výdělku na všech dokladech dosahoval včetně příplatků sotva poloviny zde uváděných 30 až 50 tisíc. Nemocenské dávky vyplácené řidičům jsou také daleko nižší, než by náleželo z uváděných výdělků. Neopsal někdo někde nějaké zavádějící informace?

    • Zdravím, Josefe, nevím, jaké pásky jste viděl a co všechno Vám kolegové řekli, ale do hrubé mzdy se nepočítají diety, ačkoli se samozřejmě uvádějí v celkové výši příjmu. Tedy 15 000 Kč základ + 30 000 Kč dieta a je to. Samozřejmě záleží, kolik času konkrétní řidič tráví mimo domov a republiku. Ale to už je jiná debata.

    • Josefe, díky za cenný komentář. Doposud byly ve článku uvedeny pouze mzdové nabídky, inzerované zaměstnavateli na oficiálním portále Úřadu práce. Nyní jsem přidal i střední hrubé měsíční mzdy (tzn., že polovina zaměstnanců v dané oblasti bere méně a druhá polovina bere více), které spočítal Český statistický úřad podle skutečných výplatních pásek. Věřím, že teď je článek blíže pravdě.

  5. Dobrý den. Pracuji jako řidič VZV ve 3. skupině, v jedné severomoravské soukromé firmě. Dle nových tabulek mám brát 72,90 Kč na hodinu. Zaměstnavatel mi ale donesl podepsat papír jenom na rovných 72 Kč. Je to porušení? Navíc jsme na moji práci 4 destaři, vykonáváme stejnou práci, máme vše totožné i ve smlouvě, ale každý bere jiný hodinový plat – s rozdílem i 10 Kč. Jak je to možné, když se v zákoně uvádí (přesně to asi nepíši, ale jde o smysl sdělení): Za stejnou práci náleží zaměstnanci ve stejném podniku stejná mzda. To však bohužel v naší firmě neplatí. Jde také po porušení zákona? Jak se bránit, jak postupovat? Děkuji.

    • Ladislave, jenom malá oprava – „řízení a běžná údržba akumulátorových vozíků s provozem mimo veřejné komunikace včetně manipulace s náklady“ patří do 2. skupiny prací (vizte ZDE), ale zaručená hodinová mzda souhlasí: letos 72,90 Kč/hod. Pokud Vám zaměstnavatel za řízení vysokozdvižného vozíku chce letos vyplácet jenom 72 Kč, porušuje nařízení české vlády č. 567/2006 Sb. (ve znění pozdějších předpisů). Rovněž pokud jinak odměňuje svoje zaměstnance, kteří odvádějí práci stejné hodnoty (nejsou mezi nimi výkonnostní rozdíly), porušuje zákoník práce.

      Doporučuji Vám, abyste nejdříve zkusil se zaměstnavatelem vyjednat férové podmínky. V případě, že nebude ochoten rozumně komunikovat, popište uvedené problémy + jméno a adresu firmy Státnímu úřadu inspekce práce na email: opava@suip.cz. To je ovšem krajní řešení, protože inspektoři mohou zaměstnavateli udělit i několikamilionovou pokutu, což někdy představuje pro malé podniky existenční problém.

  6. Mnohokráte děkuji za odpověď. Nicméně patřím do 3. platové třídy:
    Řízení, denní ošetřování a běžné opravy jeřábových vozíků včetně obsluhy zvedacího zařízení.
    Řízení, denní ošetřování a běžné opravy motorových vozíků s přídavnými a doplňkovými zařízeními a mechanizmy při jízdě na veřejných komunikacích včetně manipulace s břemeny.

    Děkuji.

    • Ladislave, shodneme se tedy, že Vám zaměstnavatel neplatí, kolik by měl. Přece jenom se však vrátím k otázce tříd/skupin.

      Do platových tříd jsou zařazováni zaměstnanci ve veřejném sektoru, tedy například řidiči pracující na obecním úřadě.

      Do skupin prací jsou zařazováni zaměstnanci, kteří mají pracovní smlouvu (nikoli jenom dohodu o provedení práce, ani dohodu o pracovní činnosti) v soukromé firmě (s.r.o., a.s.) – podrobnosti výše ve článku.

  7. V pořádku. Jenom jsem se chtěl ujistit, zda zaměstnavatel (ne)platí tolik, kolik má. Otázka byla jasně zodpovězena a potvrdilo se, že neplatí. Proto budu trvat na řešení. Pokud zaměstnavatel nesplní svoje zákonné povinnosti, požádám o nápravu jinde: příslušný úřad tak, jak jste mi poradil. Děkuji vám mnohokráte. Hodně mi to pomohlo.

  8. Jezdím s nákladním autem do zahraničí a pokud tam musím přenocovat, spím tam zadarmo, nebo bych měl brát plat?

    • Pavle, podle mých informací spánek na služební cestě sice není součástí pracovní doby, ale samozřejmě patří do celkového časového intervalu, podle kterého počítáme takzvané náhrady. Takže za přenocování nemáte nárok na mzdu, ale máte právo na stravné. Například při celodenním pobytu v Rakousku nebo Německu (přes 18 hodin) dělá cestovní náhrada na jídlo 45 eur, zatímco při polodenní pobytu tamtéž (12 hodin) suma klesá na 15 eur. Podrobnosti najdete pod TÍMTO odkazem.

  9. Dobrý den, je v pořádku, když řidič spadající do 3. skupiny prací má ve mzdovém výměru 13 000 Kč, pokud s prémiemi a dalšími příplatky dosáhne minimálně na 19 000 Kč hrubého? Anebo musí mít už ve výměru aspoň zaručenou mzdu, která připadá na jeho skupinu prací, aby bylo naplněno nařízení vlády? Předem děkuji za odpověď.

    • Dobrý den, Blanko, ve mzdovém výměru nemusí být nutně uvedená celá zaručená mzda, na kterou má zaměstnanec právo, pokud tuto částku zaměstnavatel dorovná „nepovinnými“ bonusy, jako je typicky osobní ohodnocení (prémie). Ale zákonem předepsané příplatky (například za přesčas, za víkend nebo svátek, za ztížené pracovní prostředí apod.) musí vyplatit „navíc“.

      Takže pokud má řidič právo na 13 400 Kč měsíčně hrubého, lze do výměru napsat 13 000 Kč a zbytek přidávat formou prémií („z dobré vůle“), ale nelze napsat do výměru 13 000 Kč a zbytek vyplácet například v rámci příplatku za noční směnu apod. (Firma musí nejdříve splnit zaručenou mzdu, a potom musí ještě splnit eventuální povinné příplatky, jako třeba za noční službu).

  10. Dobrý den, jakou mzdu mají zaručenou řidiči záchranné služby v soukromém sektoru? Našel jsem pouze, že ve veřejném sektoru bych patřil do 7. platové třídy. Předem děkuji za odpověď.

    • Dobrý den, Pavle, zaručené mzdy řidičů v soukromém sektoru jsou popsané pod TÍMTO odkazem. Bohužel tam nevidím zmíněné sanitky, respektive vozy záchranné služby, ačkoli Vaše profese znamená podstatně vyšší odpovědnost, než když člověk převáží například potraviny :-(. Takže mi vychází pouhá 2. skupina prací: „Řízení silničních motorových vozidel s celkovou hmotností do 3,5 t.“ Neboli letos zaručená mzda 12 200 Kč měsíčně při plném pracovním úvazku (včetně případného osobního ohodnocení, ale bez zákonných příplatků například za ztížené pracovní prostředí), eventuálně 72,90 Kč za hodinu hrubého. Stejné zařazení má například i zdravotnický pracovník sanitář.

  11. Přeji dobrý den. S kolegy, řidiči nákladních automobilů, jsme zaměstnavatelem zařazení do páté platové třídy. Ale podle tabulky, kterou tady vidím, hmotnost převyšující 12 000 kg teoreticky znamená, že patříme o třídu výše. Záleží na nějakém zákonu, a pokud ano, na kterém? Anebo rozhoduje pouze zaměstnavatel? Děkuji. Matloch

    • Dobrý den, Tomáši, ano, pro splnění 6. platové třídy stačí například: „Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu nákladů, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg.“ Základem je nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě. Platové třídy se totiž týkají pouze lidí, kteří pracují pro státní, krajské, obecní instituce apod.

      Pokud pracujete pro soukromého zaměstnavatele (s.r.o., a.s. apod.), máte právo na svoji sazbu takzvané zaručené mzdy, podle nařízení vlády č. 567/2006 Sb. Letos by pravděpodobně šlo o 89,20 Kč/hodinu, nebo 14 900 Kč/měsíc hrubého (ještě před započtením zákonných příplatků například za přesčasy, stravného apod.), podle 3. skupiny prací, kam patří například: „Řízení, údržba a opravy silničních motorových vozidel s více než 9 místy k sezení včetně řidiče nebo vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 t.“ Výjimkou jsou takzvané kolektivní smlouvy, pokud byly uzavřené mezi místní odborovou organizací a zaměstnavatelem, které mají v takovém případě přednost. A individuálně, nejlépe v pracovní smlouvě, lze samozřejmě vyjednat vyšší, než zákonem zaručenou mzdu.

      • Děkuji za informaci. Jsme soukromá firma (s.r.o.), takže budeme muset s kolegy dojednat výhodnější kolektivní smlouvu, ačkoli tohoto cíle zřejmě dosáhneme jenom dosti těžce. Už teď zaměstnavatel zbytečně zdržuje, nechce podepsat výsledný dokument. Tomáš

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno