Automobilismus přitahuje moderní lidi obou pohlaví. Řidič pohodlně kočíruje stádo koní, schované pod kapotou, aby rychle jako vítr překonával horizonty. Nicméně dennodenní rutina přestává být koníčkem, a stává se povoláním. Jaké odměny, mzdy a platy pobírají profesionální řidiči v České republice? Úřad práce registruje poměrně velkou poptávku, ale finanční nabídky zaměstnavatelů možná úplně neodpovídají skutečnosti.

Řidič v soukromém sektoru (ve firmě s.r.o., a.s. apod.)

Tržní možnosti jsou skoro úplně otevřené. Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) uzavírá cenové dohody se svými zákazníky, které ovšem musí nejdříve sehnat, což vyžaduje extrémně vysoké nasazení. Naproti tomu zaměstnanec slibuje poslušnost svému zaměstnavateli, aby měl takříkajíc svoje jisté, podle zákoníku práce. Pokud pracuje „na dohodu“, musí dostávat aspoň minimální hrubou mzdu. Pokud uzavřel plnohodnotnou pracovní smlouvu, má zákonné právo na takzvanou zaručenou hrubou mzdu, jak ukazuje následující tabulka!

Řidič spadá do 2. skupiny prací (pokud ovládá například silniční vozidlo do 3,5 tuny), 3. skupiny prací (vozidlo s více než 9 místy, těžší než 3,5 tuny), 4. skupiny prací (nákladní vlak na vedlejších tratích), nebo nově v hromadné dopravě také do 5. skupiny prací (více ZDE).

ZARUČENÁ MZDA 2019/202020192020
SkupinaTřídaKč/h.Kč/m.Kč/h.Kč/m.
1.1.+2.79,8013.35087,3014.600
2.3.+4.88,1014.74096,3016.100
3.5.+6.97,3016.280106,4017.800
4.7.+8.107,4017.970117,4019.600
5.9.+10.118,6019.850129,7021.700
6.11.+12.130,9021.900143,2024.000
7.13.+14.144,5024.180158,1026.500
8.15.+16.159,6026.700174,6029.200

Zaměstnavatelé samozřejmě požadují řidičské oprávnění pro svěřené vozidlo. Někteří chtějí také psychotesty, časovou flexibilitu neboli omezení osobního života, případně svářečský průkaz. Nejlepší mzdové nabídky padají za dálkovou mezinárodní přepravu: pro autobusáky až 50 000 Kč, pro kamioňáky běžně mezi 30 000 a 40 000 Kč. Následují nabídky ve vnitrostátní hromadné dopravě: převážně nad 20 000 Kč. Nižší částky mají nalákat řidiče průmyslových strojů (například náklaďáku, jeřábu, traktoru, bagru, buldozeru, shrnovače, rypadla) a nejhorší jsou lokální distributoři jídla, tisku nebo administrativní firmy: většinou nejdou přes 13 000 Kč.

Ale Český statistický úřad ve svém žebříčku průměrných výdělků ukazuje poněkud jiný obrázek, než inzerenti pracovního portálu. Ve skutečnosti totiž vypadají střední hrubé měsíční mzdy (polovina zaměstnanců bere méně, polovina bere více) včetně příplatků a prémií následovně:

  • Strojvedoucí a řidiči kolejových motorových vozíků 37 287 Kč
  • Řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají 27 498 Kč
  • Řidiči a obsluha zemědělských a lesnických strojů 23 366 Kč
  • Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů, taxikáři 20 902 Kč
  • Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel 20 281 Kč

Řidič ve veřejném sektoru (školy, nemocnice, policie atd.)

Pokud pracujete přímo pro veřejnou instituci, dostáváte základní hrubý plat podle tabulky, určené vašemu zaměstnavateli. Jinou stupnici má například úřad státní správy, jinou nemocnice, jinou příspěvková organizace. Všechny aktuální tabulky najdete ZDE. Abychom určili základní hrubý plat řidiče, potřebujeme ještě znát platový stupeň (rozhodují taky započitatelné roky praxe) a platovou třídu, která odráží nejtěžší vykonávanou práci.

Katalog prací ve veřejných službách podrobně popisuje pozice ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZIDEL (číslo 1.06.09), ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZÍKŮ (číslo 2.01.05) a ŘIDIČ ZDRAVOTNICKÉ DOPRAVNÍ SLUŽBY, ŘIDIČ VOZIDLA ZDRAVOTNICKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY (číslo 2.19.03).

Pozor! Abychom byli zařazení do vyšší platové třídy, nemusíme vykonávat všechny činnosti, které pod ni spadají. Stačí mít ve smluvním popisu práce uvedenou některou činnost řidiče. Například: „Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel pro dopravu nákladů, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg avšak nepřevyšuje 12 000 kg.“ K hrubému základu obyčejně patří osobní ohodnocení (do 50 % nejvyššího tarifu dané platové třídy), příplatky za přesčasy, za ztížené pracovní prostředí, za vedení apod.

ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZIDEL

Řidič ve 4. platové třídě

  1. Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel, jejichž největší přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg.

Řidič v 5. platové třídě

  1. Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel pro dopravu nákladů, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg avšak nepřevyšuje 12 000 kg.

Řidič v 6. platové třídě

  1. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě místa řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 5 000 kg.
  2. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu nákladů, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg.

Řidič v 7. platové třídě

  1. Řízení, údržba a opravy jízdních souprav složených z motorového vozidla pro přepravu nákladů, jehož maximální přípustná  hmotnost převyšuje 12 000 kg a přípojného vozidla, jehož maximální přípustná hmotnost převyšuje 10 000 kg.
  2. Řízení, údržba a opravy tahačů s nákladním návěsem, jejichž maximální přípustná hmotnost převyšuje 20 000 kg.
  3. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 5 000 kg.

ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZÍKŮ

Řidič ve 2. platové třídě

  1. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy akumulátorových nebo motorových vozíků, případně s vlekem, uvnitř závodu včetně manipulace s náklady.

Řidič ve 3. platové třídě

  1. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy jeřábových vozíků včetně obsluhy zvedacího zařízení.
  2. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy motorových vozíků s přídavnými a doplňkovými zařízeními a mechanizmy při jízdě na veřejných komunikacích včetně manipulace s břemeny.

ŘIDIČ ZDRAVOTNICKÉ DOPRAVNÍ SLUŽBY, ŘIDIČ VOZIDLA ZDRAVOTNICKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY

Řidič v 5. platové třídě

  1. Zajišťování transportu nemocných, raněných a rodiček vozidly dopravy nemocných a raněných, provádění jednoduchých výkonů v rámci neodkladné přednemocniční péče.

Řidič v 6. platové třídě

  1. Výkon činností na úseku neodkladné péče při transportu nemocných, raněných a rodiček, například spolupráce při vyprošťování osob v havarijních situacích, provádění jednoduchých výkonů v rámci neodkladné přednemocniční péče,  zabezpečování odborného transportu pacientů, udržování a obsluha komunikační techniky.

Řidič v 7. platové třídě

  1. Výkon činností na  úseku neodkladné péče při provádění diagnosticko-třídících činností v místě zásahu včetně obsluhy a údržby vozidel a jejich specifického zdravotnického vybavení, provádění prvotního ošetření ran, sledování a orientační hodnocení vitální funkce pacienta, přemísťování a polohování pacientů.

Řidič v 8. platové třídě

  1. Poskytování dílčích výkonů specifické ošetřovatelské péče při poskytování přednemocniční neodkladné péče pod odborným dohledem.

21 KOMENTÁŘE

  1. Přeji dobrý den. S kolegy, řidiči nákladních automobilů, jsme zaměstnavatelem zařazení do páté platové třídy. Ale podle tabulky, kterou tady vidím, hmotnost převyšující 12 000 kg teoreticky znamená, že patříme o třídu výše. Záleží na nějakém zákonu, a pokud ano, na kterém? Anebo rozhoduje pouze zaměstnavatel? Děkuji. Matloch

    • Dobrý den, Tomáši, ano, pro splnění 6. platové třídy stačí například: „Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu nákladů, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg.“ Základem je nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě. Platové třídy se totiž týkají pouze lidí, kteří pracují pro státní, krajské, obecní instituce apod.

      Pokud pracujete pro soukromého zaměstnavatele (s.r.o., a.s. apod.), máte právo na svoji sazbu takzvané zaručené mzdy, podle nařízení vlády č. 567/2006 Sb. Letos by pravděpodobně šlo o 89,20 Kč/hodinu, nebo 14 900 Kč/měsíc hrubého (ještě před započtením zákonných příplatků například za přesčasy, stravného apod.), podle 3. skupiny prací, kam patří například: „Řízení, údržba a opravy silničních motorových vozidel s více než 9 místy k sezení včetně řidiče nebo vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 t.“ Výjimkou jsou takzvané kolektivní smlouvy, pokud byly uzavřené mezi místní odborovou organizací a zaměstnavatelem, které mají v takovém případě přednost. A individuálně, nejlépe v pracovní smlouvě, lze samozřejmě vyjednat vyšší, než zákonem zaručenou mzdu.

      • Děkuji za informaci. Jsme soukromá firma (s.r.o.), takže budeme muset s kolegy dojednat výhodnější kolektivní smlouvu, ačkoli tohoto cíle zřejmě dosáhneme jenom dosti těžce. Už teď zaměstnavatel zbytečně zdržuje, nechce podepsat výsledný dokument. Tomáš

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno