Skeptici tvrdí, že evropský automobilový průmysl fatálně zaostává za svými americkými a čínskými konkurenty. Ale když porovnáme nejnovější elektromobily, uvidíme jiný obrázek. Německý Mercedes CLA vyniká dlouhým dojezdem, Škoda Enyaq zaujme relativně nízkou cenou. Naproti tomu Tesla patří nevyzpytatelnému americkému egocentrikovi a BYD podléhá čínským komunistům.
Základní technické parametry
Konzervativní motoristé jezdí v benzínových a naftových vozech, ale automobilky mezitím investují do elektromobility, ve které cítí potenciální budoucnost. Prozatímní výsledky vypadají slibně. Porovnejme nejnovější Mercedes-Benz CLA, Teslu Y, BYD Seal a Škodu Enyaq Selection 60.
Poměříme jejich minimální prodejní ceny, rozměry a pohotovostní hmotnost. Srovnáme výkony jejich motorů v kilowattech (kW), energetickou kapacitu jejich baterií v kilowatthodinách (kWh) a maximální dojezd mezi nabíječkami.
Stopneme, jak dlouho trvá, než zrychlí z 0 na 100 km/hodinu. Vyčíslíme maximální rychlost, vrcholnou spotřebu a nejvyšší nabíjecí výkon. Na videích potom posuďte estetiku, která ovšem závisí na individuálním vkusu.
Faktory | Jednotky | CLA | Y | Seal | Enyaq |
---|---|---|---|---|---|
Původ | Země | Německo | USA | Čína | Česko |
Cena | Kč | 1 351 570 | 1 317 400 | 1 148 000 | 1 049 000 |
Délka | mm | 4 723 | 4 751 | 4 800 | 4 658 |
Šířka | mm | 2 021 | 2 129 | 2 150 | 1 879 |
Výška | mm | 1 468 | 1 624 | 1 460 | 1 622 |
Hmotnost | kg | 1 980 | 1 995 | 2 055 | 2 002 |
Motor | kW | 200 | 220 | 230 | 150 |
Baterie | kWh | 85 | 82 | 82,5 | 59 |
Zrychlení | s | 6,7 | 5,9 | 5,9 | 8,1 |
Rychlost | km/h | 210 | 217 | 180 | 160 |
Spotřeba | kWh/100 km | 14,1 | 17,3 | 16,6 | 15,0 |
Dojezd | km | 792 | 600 | 690 | 434 |
Nabíjení | kW | 320 | 250 | 150 | 120 |
Zavazadla | l | 405 | 854 | 453 | 585 |
Vytrvalý Mercedes CLA za 1 351 570 Kč
Německý elektromobil má nejvýkonnější nabíječku, největší baterii a nejdelší dojezd. Ovšem Mercedes CLA vyniká taky nejvyšší cenou.
Zadní zavazadelník je poměrně skromný. Nicméně když otevřete přední kapotu, objevíte takzvaný frunk (frank) – další volný prostor, který pojme například nabíjecí kabely. Aerodynamiku podporují zapuštěné kliky ve dveřích. Každé zpětné zrcátko nese 2 kamery, přístrojová deska obsahuje 2 čtrnáctipalcové displeje.
Vylepšená Tesla Y za 1 317 400 Kč
Americký stroj je nejrychlejší, disponuje velkorysým zavazadlovým prostorem, ale má taky nejvyšší spotřebu. Nejnovější Tesla Y není technologickou ani estetickou revolucí, ale působí komfortněji než předchozí modely. Jede tišeji a podvozek efektivněji vykrývá nerovnosti na vozovce.
Tesla dlouho byla synonymem technického pokroku a obchodního úspěchu, ale v posledních měsících doplácí na svého hlavního majitele. Elon Musk vyhrožoval Ukrajině nebo Spojeným státům americkým, že vypne technologie, na něž spoléhají – satelity Starlink a kosmickou loď Dragon. Takhle znejistil investory a zákazníky svojí automobilky, kteří používají jeho hardware a software.
Očekávaný BYD Seal za 1 148 000 Kč
Čínský vůz vyniká délkou, šířkou a váhou. Obsahuje nejvýkonnější motor a pohotově zrychluje. Někteří recenzenti varují, že čínské elektromobily předbíhají svoji evropskou konkurenci. Ale problematické zůstává politické pozadí.
BYD Seal vzniká v komunistické Číně, takže znamená bezpečnostní a politické riziko. Mnohé čínské mobilní telefony, aplikace a další digitální technologie slouží jako špionážní nástroje, když odesílají citlivá data o svých uživatelích do Pekingu. Elektromobil může odposlouchávat konverzace, natáčet okolí a pasažéry na video, nebo se napojit na jejich komunikační prostředky.
Česká Škoda Enyaq za 1 049 000 Kč
Tuzemský elektromobil nese slabší nabíječku, menší baterii a skromnější motor. Jezdí nejpomaleji a dosahuje kratšího dojezdu, takže neokouzlí náročné motoristy. Ale taky vychází nejlevněji a jeho kvality jsou pro běžnou rodinu dostačující.
Škoda Enyaq navíc vzniká v Mladé Boleslavi, takže její kupci podporují český a evropský průmysl, který nepatří žádnému vrtkavému egocentrikovi ani totalitnímu politickému režimu.