Reklama obvykle zdůrazňuje pozitiva a zamlčuje negativa inzerovaného výrobku, ale nesmí vyloženě obelhávat zákazníka. Státní ústav pro kontrolu léčiv varuje, abychom v podezřelých internetových obchodech nekupovali kapsle Urotrin, ačkoli jsou tam propagovány jako záchrana nemocné prostaty. Zkušený a přemýšlivý člověk ovšem pochopí sám, že jde pravděpodobně o podvod.

Lékaři mají zaslouženě všeobecný respekt, ale v citlivějších jedincích vzbuzují také stud. Například leckterý muž, který trpí prostatitidou, odkládá zdravotní prohlídku. Když v intimních partiích cítí pálení, raději klikne na bombastickou internetovou reklamu. Vejde do virtuálního obchodu, kde jakýsi bezejmenný „urolog a androlog“ doporučuje kapsle Urotrin. „Ve své vlastní lékařské praxi jsem se přesvědčil, že pouze tento komplex výrazně pomáhá a spravuje prostatu,“ říká údajný doktor.

Reklama a recenze na Urotrin

V jiné reklamě však stejný „urolog a androlog“ říká totéž o podvodném „léku“ ProstEro.

Falešný lékař - urolog a androlog

Tutéž fotografii používají také některé instituce, když hledají opravdové zdravotníky.

Prodejní cena 860 Kč, reálná hodnota mlhavá

Návštěvník dostane poloviční „slevu“, aby prostřednictvím formuláře odeslal prodejcům své kontaktní údaje: jméno a telefonní číslo. Krabička 20 inzerovaných kapslí stojí 1 720 Kč, po údajné úlevě 860 Kč. Jenomže pod nabídkou není podepsaná žádná firma, chybí také obchodní podmínky. A Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) upozorňuje, že „Urotrin“ nenajdeme v oficiální databázi legálních léků.

O reálné hodnotě tohoto přípravku tedy můžeme pochybovat – pokud vám způsobí otravu, bude dokonce záporná, aniž byste znali důvěryhodnou adresu pro reklamaci.

Podle čeho poznáme, zdali Urotrin je podvod

Podobná reklama běžela také na falešné kapsle, náplasti a směsi Prostect, ProstaPlast, ActiPotens, ProRelief nebo Prostalgene. Fiktivní „lékař“ pokaždé vychvaluje univerzální spásnou medicínu, díky které by ovšem jeho profese byla zbytečná. Podvodné internetové reklamy obvykle poznáme podle následujících znaků.

  • Klamavé výrobky bývají propagovány fiktivními osobnostmi, které zdánlivě připomínají skutečné odborníky, ale přitom jsou vymyšlené.
  • Uživatelské recenze jsou podepsány náhodnými jmény. Portrétní fotografie patří zaplaceným figurantům, nebo jsou prostě ukradeny někomu, kdo o reklamě nemá tušení.
  • Odpovědná firma sídlí mimo Evropskou unii, nemá českou pobočku, případně vůbec neprozrazuje svoji identitu.
  • Chybějí seriózní obchodní podmínky, od distributora (kurýra) nedostaneme žádnou fakturu a těžko uplatníme reklamaci.
  • Jde o mezinárodní kriminalitu. Podvodná reklama má zpravidla několik jazykových mutací, fotografie bývají stejné, jména nikoli.

Autor úvodní ilustrační fotografie: Gustavo Fring

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno