Finanční ústavy nerady slyší, že jim klient dává sbohem. Často člověka přemlouvají nabídkami a přísliby, někdy zkoušejí taky ostřejší metody. Nač dávat pozor, aby se změna banky nestala bizarním bludištěm? Co znamená kodex mobility a za jakých podmínek garantuje, že celý proces proběhne hladce? Které banky sympatický dokument dobrovolně přijaly?
Změna banky vyžaduje patřičnou přípravu, například v následujících krocích.
- Pokud plánujete v budoucnosti sjednávat hypotéku, může být výhodnější zůstat věrní dosavadnímu finančnímu ústavu, protože dlouhodobí a důvěryhodní klienti obvykle dostávají lepší podmínky.
- Případná hypotéka vás nepřesvědčí, cílem zůstává změna banky? Srovnejte uchazečky podle jejich produktových balíčků a poplatků, nejlépe prostřednictvím několika kalkulaček ZDE, ZDE nebo ZDE.
- Jakmile máte okruh potenciálních adeptek, navštivte jejich weby a posuďte zákaznický servis: Zajímá vás například přívětivé internetové bankovnictví nebo nedaleká kamenná pobočka?
- Na řadu přichází „chuťovka“: Četba smluvních podmínek. Důležité mimo jiného bývá, za jakých podmínek lze smlouvu zrušit a uplatnění reklamace.
- Podepsaly vybrané banky, které postoupily až do závěrečného kola, kodex mobility? Právě tento dokument má zaručit, že celý proces přechodu proběhne pohodově a bezpečně.
Komplikovaná změna banky může pořádně rozčílit
Rozchody bývají těžké, ostatně každý podnik existenčně závisí na svých chlebodárcích. Vnitrofiremní kulturu finanční instituce lze hodnotit například podle toho, nakolik respektuje svobodu svých zákazníků a jestli přijímá „kopačky“ důstojně. Změna banky někdy bohužel připomíná hysterickou scénu opouštěného milence, nikoli Etický kodex České bankovní asociace nebo kodex mobility, ke kterému brzy dojdeme.
Klient marně opakuje, že určitě odchází, zatímco dostává další a další nevyžádané nabídky akčních produktů. V horším případě finanční instituce dělá zlomyslnosti, třeba zruší smluvní vztah nečekaně rychle, ačkoli zákazník ještě nemá založený účet jinde. Změna banky může také skončit „hluchým obdobím“, když klient ukvapeně odkývne zrušení všech služeb, a potom do konce výpovědní lhůty nelze účet používat.
Kodex mobility vtěsná klientovy starosti do jediného formuláře
Počáteční impuls vznesla roku 2008 Evropská komise, následovala poměrně rychlá akce Výboru evropského bankovního průmyslu (EBIC), a výsledkem je kodex Mobilita klientů – postup při změně banky. Dokument zkráceně označovaný kodex mobility má zaručit, aby byl běžný osobní (nepodnikatelský) účet včetně trvalých platebních příkazů a inkasních plateb bezproblémově převedený do jiné banky. Pochopitelně přitom musíme respektovat zákony a platné smlouvy.
Změna banky trvá minimálně 15 dnů, stačí předat nové bance žádost, kterou najdete pod článkem. Kodex mobility přijaly skoro všechny významné instituce, provozující běžné spotřebitelské účty. Výjimkami jsou mBank a Zuno. Přesto občas probleskne internetovými fóry stížnost, že „stará banka“ navzdory svému závazku zkoušela klientovi odchod ztížit. Podobné podněty přijímá Česká bankovní asociace na adrese: Vodičkova 30, 110 00, Praha 1.
Ke stažení:
Kodex mobility v celém znění
Seznam bank, které přijaly kodex mobility za svůj
Žádost o změnu banky v souladu s kodexem mobility
Chci založit účet u ERA poštovní spořitelny a zajímá mě, kolika % jsou úročeny mnou vložené finance a za jakých podmínek. Děkuji.