Praha, 7. února 2019 – Téměř 16 miliard korun zaplatí každý rok čeští řidiči za povinné ručení. Kvůli vyššímu počtu nehod v loňském roce a jejich finanční náročnosti vzrostla průměrná cena povinného ručení o 3,4 % na 2 869 korun. Statistiky nehodovosti Policie ČR uvádějí nárůst počtu nehod v roce 2018 o 0,9 %, celková odhadovaná škoda pak meziročně narostla o 3,7 %. I přesto spousta řidičů stále za povinné ručení platí mnohem více, než by museli.
Podle serveru ePojisteni.cz nemají pojistky na auta přizpůsobené svým reálným potřebám statisíce řidičů. Ti tak platí o tisíce korun ročně více, než kolik by za shodné pojištění mohli. „Například za povinné ručení na Škodu Octavia lze zaplatit 1 055 Kč, ale i 15 724 Kč ročně. Ještě větší rozdíly panují u havarijního pojištění, kde si zákazníci sjednali smlouvu za 200 Kč ročně, ale i za 19 024 Kč. Tyto příklady jsou přitom z reálných smluv,“ vysvětluje David Holý z ePojisteni.cz, na kterém si zákazníci loni nechali spočítat kolem jednoho milionu nabídek pojištění.
Množství faktorů ovlivňujících cenu nebo neznalost dostupných možností vede k tomu, že řidiči často platí za zastaralé smlouvy, popřípadě uzavírají nové, nevýhodné. „Roky jsem platil pojišťovně stejnou částku, ačkoliv auto stárne a nebourám. Letos jsem si konečně porovnal nabídky a nestačil se divit,“ říká Pavel Š. z Brna, který na své 10 let staré Octavii nově platí zhruba o 3 tisíce ročně méně.
Na příkladu nejoblíbenějšího českého vozu Škody Octavia lze dobře ilustrovat rozsah faktorů, jež cenu povinného ručení ovlivňují. Podle dat ePojisteni.cz tak kolem tisícovky zaplatí řidič jezdící s nízkoobjemovým motorem, s více než 15 lety bez nehod a nízkým pojistným krytí. Druhý případ pak ukazuje řidiče bez zkušeností, s objemnějším motorem, vysokým pojistným krytím a například připojištěním na čelní sklo. Takový řidič na stejném modelu vozu zaplatí i 15 tisíc korun ročně.
K tomu, aby získali nejlepší nabídku pojištění, řidiči stále více využívají internetové srovnávače. „Ty jim umožňují téměř okamžitě srovnat cenu za produkt a získat rychlou informaci, jaká bude cena,“ říká Martin Podávka ze společnosti Partners. Aby se mohl zákazník objektivně rozhodnout, je podle něj důležité, aby srovnávače poskytovaly informaci nejen o ceně, ale i o kvalitě srovnávaných produktů.
Rostoucí nehodovost také pojišťovny nutí zvyšovat pojistné rizikovým skupinám řidičů, mezi které tradičně patří řidiči do 30 let. Ti podle dat ePojisteni.cz rovněž pojišťují nejlevnější vozy, v průměru za 90 tisíc Kč. Rizikovými skupinami jsou pak hlavně řidiči s opakovanými škodnými událostmi nebo neplatiči. Rizikovým faktorem pak může být i samotný model vozidla. Z deseti nejčastěji pojišťovaných vozů podle ePojisteni.cz nejvíce bourají řidiči Škody Superb, Renaultu Mégane a Fordu Mondeo. Nejméně rizikoví jsou z tohoto pohledu řidiči Škody Felicia.