Když rodiny míří na sváteční výlety a dovolené, profesionální šoféři velkých automobilů mají velmi omezenou pracovní dobu, respektive zúžený prostor. Takzvaná zvláštní vozidla podléhají ještě přísnější regulaci, ačkoli jako vždycky, taky tady existují povolené výjimky. Zákaz jízdy kamionů najdeme v českém zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v § 43. Ovšem nejde o tuzemskou specialitu, podobná pravidla platí taky ve všech sousedních státech.

Zákaz jízdy kamionů podle Policie

Následující tabulka patří především náklaďákům, ale taky takzvaným speciálním automobilům a zvláštním vozidlům (například některým traktorům, podle zákona č. 56/2001 Sb.), pokud jejich maximální přípustná hmotnost převyšuje 7 500 kilogramů, anebo pokud převyšuje 3 500 kg a mají navíc ještě přívěs. Zákaz jízdy kamionů platí vždycky v neděli, stejně jako v jiný den pracovního klidu: ale „pouze“ od 13. do 22. hodiny, na dálnici a silnici I. třídy.

Během července a srpna (tedy během „velkých školních prázdnin“) ovšem zažíváme ještě přísnější regulaci. Policie České republiky vedle tuzemských pravidel doplnila taky údaje, aktuální v sousedních státech:

Stát Den Zákaz (hodiny)
Normálně Prázdniny
ČR pátek 17 – 21
sobota 7 – 13
neděle/svátky 13 – 22 13 – 22
Německo sobota 7 – 20
neděle/svátky 0 – 22 0 – 22
Polsko pátek 18 – 22
sobota 8 – 14
neděle 8 – 22
svátky 8 – 22 8 – 22
Rakousko sobota 15 – 24 15 – 24
neděle/svátky 0 – 22 0 – 22
Slovensko sobota 7 – 20
neděle/svátky 0 – 22 0 – 22

Další regulace pro speciální vozy

Ještě horší podmínky mají řidiči zvláštních a potahových vozidel, stejně jako ručních vozíků, pokud jsou celkově širší než 6 metrů. V takovém případě nesmějí „na silnici I. třídy mimo obec (…) v období od 15. dubna do 30. září“:

  • v poslední pracovní den před sobotou nebo svátkem, v době od 15:00 do 21:00 hodin
  • ve svátek nebo sobotu, pokud následuje po pracovním dnu, v době od 7:00 do 11:00 h.
  • v poslední den pracovního klidu od 15:00 do 21:00 h.

Výjimky, které mohou jezdit kdykoli

Zákaz jízdy kamionů, ani zvláštních a potahových nebo ručních vozů, v řadě případů nemusíme dodržovat. Mezi výjimky patří například:

  • nákladní přeprava mezi železnicí a vnitrozemskou vodní cestou, pokud nelze jinak
  • velké náklady, pokud podléhají rychlé zkáze, nebo obsahují živá zvířata, anebo citlivé chemikálie
  • zásobovači benzínek a pošťáci
  • pomocníci při živelné pohromě nebo při vodovodní havárii, vojáci a hasiči
  • specializované stroje při žních nebo při stavbě nových silnic
  • vozidla vybavená „světelným zařízením modré nebo modré a červené barvy a zvláštním zvukovým výstražným znamením“
  • vozy povolené krajským úřadem
  • apod.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno