Dostáváme stovky varovných zpráv od lidí, kteří si objednali zboží přes takzvané „nákupní galerie“. Zdánlivě jde o levné eshopy, jejich obchodní podmínky však připomínají spíše riskantní loterii. Zákazníci popisují, jak dlouhé měsíce čekali na zaplacené zboží a nakonec dostali nepoužitelný šunt. Další podezřelá virtuální tržiště nesou jména Beliamo a Fruugo, recenze prozradí více.

Solidní provozovatelé normálních internetových obchodů (e-shopů) nabízejí zboží, které mají uložené ve skladech. Jakmile dostanou objednávku, požadovaný výrobek obratem pošlou zákazníkovi. Peníze přijímají předem, nebo po doručení objednaného produktu. Respektují české zákony, takže uznávají oprávněné reklamace. Přitom zveřejňují svoji identitu (jméno, adresu, identifikační číslo), protože nemají, co skrývat…

Na internetu však fungují také všelijaká „virtuální tržiště“ a „nákupní galerie“ jako Beliamo nebo Fruugo, které za ideálem zaostávají. Inzerují oblečení, boty, módní doplňky, hračky a dekorace. Jenomže jejich provozovatelé nemají vlastní sklady. Objednávky a reklamace přeposílají nejmenovaným asijským továrnám, které pracují pomalu a nekvalitně. Takže zákazníci dlouho čekají na zaplacenou zásilku a potom bývají nemile překvapeni.

Beliamo provozuje nechvalně známá čínská firma

„Objednala jsem si šaty do tanečních, bylo uvedeno, že jsou na skladě a dojdou do 5 dnů. Realita? Uplynuly 3 měsíce a šaty stále nikde!,“ píše Petra o nákupní galerii Bonky. „Zaplatila jsem 2 podprsenky. Po několika měsících skutečně došly. Ale jsou menší, než bylo inzerováno, pro mě nevhodné. Produkt jsem nafotila a reklamovala, nicméně reklamaci neuznali, protože prý není správně vyplněná,“ říká Marie o virtuálním tržišti Rivio. „Dala jsem 800 Kč za batoh. Došla kabela, která na Aliexpressu stojí 400 Kč. A navíc jsem musela zaplatit ještě 250 Kč za clo,“ vypráví Martina o internetovém obchodu Balando.

Podobných recenzí nám došly stovky. Bonky, Rivio i Balando přitom mají uvedené stejné obchodní podmínky a totožného provozovatele, jako další podobné „online tržiště“: Beliamo. Jde o čínskou firmu Shanghai TingYou Trade Co. Ltd. Také její „český agent“ údajně sídlí na staré známé adrese: Praha 1, Rybná 716/24. Ale tentokráte se nazývá jinak: EcomWire Factory s.r.o., IČ: 11787171, info@beliamo.cz.

Fruugo svoji českou doménu (raději) vypnulo

Diskutabilní obchodní model ovšem není záležitostí jediné čínské firmy. Také pod značkou Fruugo najdete „produkty třetích stran“, za které provozovatel „nenese odpovědnost“. Pod tímto „globálním trhem“ nalezneme britskou adresu: Fruugo.com Limited, Fountain Street House, 13 Fountain Street, Ulverston, Cumbria, LA12 7EQ, United Kingdom, help@fruugo.com. V době, kdy píšu tento článek, česká doména Fruugo.cz nefunguje.

Čtěte a pište recenze, pomůžete sobě a ostatním

Doufejme, že nové nákupní galerie svoje zákazníky nezklamou. Ale buďte opatrní. Dříve, než nakoupíte přes internet, proklepněte si odpovědnou firmu a hledejte autentické zákaznické recenze. Pokud uvěříte nějakým podvodníkům nebo amatérům, kteří vás rozčílí, varujte ostatní. Pište recenze, třeba hnedle do diskusního fóra pod tímto článkem. Česká policie pravděpodobně nedosáhne na firmy, které sídlí mimo Evropskou unii, ale podvodné e-shopy zastavíme vzájemnou solidaritou a veřejným sdílením svých zkušeností.

Autorka úvodní ilustrační fotografie: Anastasia Gepp

35 KOMENTÁŘE

  1. Podvodníci! Boty došly asi za 3 měsíce ve strašné kvalitě a navíc malé. Reklamace samozřejmě zamítnuta.

  2. Zboží objednané 6.3. na BELIAMO, 11.3. jsem se emailem dotazovala, kdy zboží dorazí, jelikož to mělo být zimní oblečení pro miminko. Dostala jsem odpověď:

    „Vaše zásilka je na cestě k Vám. Dodací doba je v rozmezí 10-40 pracovních dní. 95% zásilek dorazí zákazníkům do 14 pracovních dní od doby odeslání.
    Prodejce si vyhrazuje právo v ojedinělých případech u 0.3% zásilek (objednávek) jako je například akutní a neočekávaný problém s logistikou, svátek v Asii, ukončení provozu továrny která zboží vyráběla, či v případě změn zákonů prodloužit dodací lhůtu.“

    Samozřejmě jsem se ptala na možnost zrušit objednávku, jelikož mi bylo jasné, že než zboží přijde, nebude již potřeba. Přišla zamítavá odpověď.

    Zboží dorazilo 3.5., tudíž jsem začala řešit možnost vrácení zboží, které na svých stránkách garantují a to dokonce 30 dny. Avšak na jejich stránkách je pouze reklamační formulář, kde chtějí udávat důvody pro vrácení, psala jsem email ohledně vrácení a jejich odpověď byla následující:

    „Vážený zákazníku, dobrý den,
    vrácení zboží možné je, ale jelikož figurujeme pouze v pozici zprostředkovatele prodeje, je nutno uplatnit právo na odstoupení přímo u konkrétního dodavatele. Zboží, ale v tomto případě nikam nezasílejte! Pokud máte o tuto možnost zájem, prosím o informaci, abychom Vám mohli poslat adresu našeho zahraničního dodavatele.
    Další možností je vyplnit formulář v reklamačním řádu našeho obchodu, kde lze zboží vyreklamovat na základě rozličných důvodů, od nepřijetí zboží v rámci dodací doby, přes nevyhovující velikost až po vadu materiálu.“

    Žádala jsem o vysvětlení, jak je možné, že reklamace přes ně jde, ale „garantované“ vrácení zboží ne. Na můj dotaz odpověděli sáhodlouhým emailem, který nemá cenu sem kopírovat, jelikož by zabral přibližně stejnou délku jako celý můj text nebo i více.
    Je mi tudíž jasné, že peníze zpět nedostanu.

    Závěr: Rozhodně NEKUPOVAT z Beliamo!

  3. Objednal jsem si dvě karetní hry z Fruugo cca před měsícem.
    Dodavatel se zapomněl zmínit, že „Expedujeme do dvou dnů“ znamená „Expedujeme do dvou dnů z číny.“
    Dnes dorazila pouze polovina zásilky, ještě čekám na odpověď od Fruugo.

  4. Taky já jsem si přečetla recenzi až po zaplacení. Musela jsem raději zablokovat kartu a doporučili mi podat trestní oznámení. Prosím, taky podejte trestní oznámení ať, nás je víc.

  5. Dobrý den, taky jsem se spálila. Na Beliamo jsem zakoupila vlněné koule na přání a sušení za 327,- a dodnes ani koule ani peníze. To jsem je objednávala 20.10.2021.

  6. 16. 2. 2022 jsem objednal pánské boxerky od společnosti Beliamo. Dnes je 14. 5. 2022 a nemám peníze ani zboží. Hlavně, že platba byla nutná do dvou pracovních dní. Podal jsem reklamaci a požádal, aby mi vrátili peníze. Několikrát mi přišla stejná odpověď: Mám kontaktovat Českou poštu, která údajně něco zapomněla doručit nebo oznámit.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno