Nákupní chování českých zákazníků se významně mění. Při svých nákupech čím dál více upřednostňují kvalitu a připlatit si neváhají zejména za čerstvé zboží. Vedle kvality je tak při výběru zboží čím dál důležitější čerstvost. A to na úkor ceny, která již není nejdůležitějším měřítkem při nákupu potravin.
„Zlepšující se ekonomická situace a rostoucí důvěra spotřebitelů ovlivňuje i jejich nákupní rozhodnutí. Stále větší význam má kvalita potravin, jejich čerstvost a příjemný a pohodlný nákup. Koncem roku 2017 si už 20 % zákazníků vybíralo prodejnu podle kvality výrobku – dvakrát víc než o pět let dříve,“ shrnuje změny ve spotřebitelském chování Zdenek Skála, GfK Retail Director CZ.
Zatímco v případě kvality sledují zákazníci především složení výrobku a zemi původu, čerstvost řeší zejména u potravin s nejkratší dobou trvanlivosti. Při nákupu je pro zákazníky nejdůležitější čerstvost u pečiva, ovoce a zeleniny, a také u čerstvého masa. Dokládá to exkluzivní průzkum společnosti GfK pro společnost Lidl zaměřený právě na rozhodování zákazníků podle čerstvosti. Nakupující hodnotí čerstvost v prodejně u ovoce zejména podle jablek, banánů a hroznového vína, u uzenin podle šunky, salámů a párků a u čerstvého masa podle drůbežího a vepřového. U pečiva dojem z čerstvosti ovlivňují zejména rohlíky a chleby (včetně celozrnných).
Reprezentativní průzkum „Vnímání kvality a čerstvosti“ realizovaný společností GfK Czech exkluzivně pro společnost Lidl proběhl prostřednictvím online dotazování na vzorku 1 100 respondentů starších 18 let v únoru 2018. Kromě kritérií, podle kterých zákazníci čerstvost posuzují, průzkum také zjišťoval, jak spotřebitelé hodnotí jednotlivé řetězce. Jako jednička v čerstvosti je na českém trhu zákazníky hodnocena společnost Lidl. Ta zvítězila v celkovém souhrnu všech kategorií.
„Základem čerstvosti je pečlivý výběr dodavatele. U privátních značek si pak stanovujeme, jak bude daný produkt vypadat a chutnat. Ne každý výrobce je ochotný přistoupit na naše nároky, ale jsem rád, že za patnáct let jsme si našli stabilní dodavatele. Díky tomu přinášíme českým zákazníkům čerstvé a kvalitní potraviny,“ říká Michal Farník, jednatel společnosti Lidl odpovědný za sortiment. Druhým zásadním aspektem je rychlost a také dodržování teplotního řetězce transportu potravin od výrobce až k zákazníkovi. Veškerý sortiment prochází ještě před distribucí do prodejny jedním ze čtyř centrálních skladů. Zde ho čeká důkladná kontrola, díky které jsou odhaleny případné kvalitativní i kvantitativní nedostatky. Poté již zboží směřuje k zákazníkovi.
„Prodejny zavážíme čerstvým zbožím denně a i v prodejnách samotných je zboží průběžně kontrolováno a doplňováno, zákazníci tak najdou vystavené potraviny vždy opravdu čerstvé. Například ovoce a zeleninu mají zákazníci v prodejně k dispozici hned druhý den po jejich sklizni,“ dodává Michal Farník.
Čerstvost a oblíbenost produktů Lidlu u zákazníků se odráží také v množství prodaného zboží. Z každého výrobku ze stálé nabídky se v prodejnách Lidl ročně prodá přes 900 000 kusů. V naprosté většině případů jde o výrobky privátních značek.
O společnosti Lidl
Společnost Lidl vstoupila na český trh v červnu 2003, kdy otevřela prvních 14 prodejen. V současnosti provozuje síť 237 prodejen, které jsou zásobovány 4 logistickými centry. Filozofie prodeje společnosti Lidl je založena na privátních značkách, které tvoří více než 80 % veškerého sortimentu. Kromě nejvyšší kvality za nejlepší cenu oceňují zákazníci prodejen Lidl také pravidelné, tematické týdny s nabídkou potravin a spotřebního zboží, které není součástí stálého sortimentu. Spotřební zboží Lidl nabízí také ve svém internetovém obchodě lidl-shop.cz. Společnost Lidl se snaží být ve všech oblastech podnikání maximálně odpovědná vůči svému okolí. V rámci společenské odpovědnosti se Lidl dlouhodobě zaměřuje na podporu dětí, pro něž realizuje různé projekty, například sbírku Srdce dětem či výstavbu Rákosníčkových hřišť.
Pohybuji se po celé České republice. Máme velkou rodinu a nakupuji v různých obchodech. Je fakt, že v Lidlech bývalo zboží většinou čerstvé. Starší průběžně zlevňovali. Ovšem v posledních přibližně 2 měsících pozorujeme v Lidlu zhoršení. Hlavně v ovoci a zelenině. A navíc: o co horší, o to dražší. Že by spánek na vavřínech?
Dobrý den, paní Lado, zde je odpověď přímo od společnosti Lidl: „Děkujeme Vám za zpětnou vazbu, která je pro nás velmi důležitá. Kvalitu ovoce a zeleniny v prodejně mají na starosti přímo zaměstnanci prodejny, kteří ji průběžně kontrolují. Upozorníme proto všechny odpovědné kolegy, aby na kvalitu čerstvého zboží lépe dohlédli.“