Nejbohatší evropský stát vypadá jako motoristický ráj, který dovoluje osobní autům, aby zadarmo neomezenou rychlostí jezdila po luxusních silnicích. Naše západní sousedy nezdržuje dálniční známka. Německo nezavedlo ani maximální nepřekročitelnou rychlost. Určité úseky však nepřejedete, pokud nezaplatíte mýtné. A v běžném provozu přece jenom existují rychlostní limity.

Jak se jmenují nejlepší německé silnice

Za Krušnými horami jsou dálnice (Autobahns) označeny písmenem A a pořadovými čísly 1 až 999. Seznam začíná nejdůležitějšími dopravními tepnami, které mají celostátní či mezinárodní význam –⁠ a končí kratšími regionálními komunikacemi, které nepřekračují hranici svojí spolkové země. Kupříkladu dálnice A1 vede od Baltského moře až do Belgie. Zatímco A999 teoreticky krouží kolem Mnichova, ve skutečnosti však zůstala na papíře a byla nahrazena jednodušší federální silnicí.

Prolétněme celou dopravní hierarchii. Na dálnice (Autobahns, A) navazují silnice federální (Bundesstraßen, B), zemské (Landesstraßen, L) nebo státní (Staatsstraßen, S), okresní (Kreisstraße, K) a obecní (Gemeindestraßen, G).

Automobily pod 7,5 tuny projedou zadarmo

Němci zvýhodňují osobní automobilovou dopravu, karavany a další úsporné přívěsy, dodávky a malé náklaďáky. Pokud je maximální přípustná hmotnost vaší jízdní soupravy menší nežli 7 500 kg (7,5 tuny), nepotřebujete dálniční známu ani mýtné. Výjimku představují severní tunely Herren a Warnow. Každý měří bezmála 800 metrů, takže jsou náročné na údržbu a ohraničené mýtnými branami. Tady zaplatí každý motorista, který chce na druhou stranu.

Herren potkáte v Lübecku na B75, průjezd stojí 2,10 eura = asi 52 Kč. Warnow zkracuje dopravu v Rostocku na B105, jednosměrné mýtné pro osobní automobil činí 3,02 eura v teplých měsících nebo 3,80 eura od listopadu do dubna = asi 74 Kč nebo 94 Kč.

Dálniční známka ➢ Německo 2024 ➣ kalkulačka

Minulá spolková vláda (CDU + CSU + SPD) plánovala, že na páteřních autostrádách bude pro osobní vozy povinná dálniční známka. Německo však změnilo svoji politickou reprezentaci a chystanou dopravní reformu zrušilo. Současný vládní kabinet (SPD + Zelení + FDP) nadále dovoluje lehkým vozům, aby po dálnicích svištěly bezplatně.

Náklaďáky mají vyměřeny poplatky podle emisí

Německé dálnice plánuje, staví a provozuje státní společnost Die Autobahn GmbH des Bundes. Na rozdíl od svého rakouského, slovenského nebo maďarského protějšku neprodává žádné dálniční známky. Peníze získává od další státní společnosti Toll Collect GmbH, která na některých komunikacích vybírá mýtné. Cena záleží na nejvyšší přípustné váze nákladního automobilu nebo jiné jízdní soupravy, na počtu jejich náprav a také na emisní třídě.

Kolik stojí mýtné v Německu? Cena pro rok 2024

EmiseVáha v tNápravycent/km
Euro 67,5 až 11,99libovolné9,8
Euro 612 až 18libovolné14,0
Euro 6nad 18až 318,1
Euro 6nad 184 a víc19,0
Euro 57,5 až 11,99libovolné12,6
Euro 512 až 18libovolné17,7
Euro 5nad 18až 322,1
Euro 5nad 184 a víc22,9
Euro 47,5 až 11,99libovolné14,2
Euro 412 až 18libovolné18,8
Euro 4nad 18až 323,9
Euro 4nad 184 a víc25,4
Euro 37,5 až 11,99libovolné17,1
Euro 312 až 18libovolné22,6
Euro 3nad 18až 329,3
Euro 3nad 184 a víc31,6
Euro 27,5 až 11,99libovolné19,6
Euro 212 až 18libovolné24,6
Euro 2nad 18až 332,3
Euro 2nad 184 a víc34,9
Euro 17,5 až 11,99libovolné19,7
Euro 112 až 18libovolné24,8
Euro 1nad 18až 332,8
Euro 1nad 184 a víc35,4
Euro 07,5 až 11,99libovolné19,7
Euro 012 až 18libovolné24,8
Euro 0nad 18až 332,8
Euro 0nad 184 a víc35,4

Ceny mýtného uvádíme v eurocentech za ujetý kilometr.

Černí pasažéři zaplatí drsnou pokutu

Správce mýtného systému nabízí řidičům mobilní aplikaci (pro Android, iOS a další operační systémy), která přepočítává celkovou cenu. Rozhodující jsou tyto informace:

  • čas, kdy vyjedete
  • stát, kde je registrováno vaše vozidlo
  • státní poznávací značka (SPZ)
  • emisní a hmotnostní třída
  • počet náprav
  • startovací a cílová lokalita

Zadejte požadované informace, abyste zjistili cenu… A případně zaplaťte přes internet, ještě než vyrazíte. Stačí vám platební karta Visa či Mastercard. Na dálnici vás zkontrolují chytré kamery, které rozpoznávají SPZ a přes centrální evidenci zjišťují, kdo uhradil nebo neuhradil mýtné. Černí pasažéři zaplatí pokutu podle § 10 federálního zákona o mýtném (Bundesfernstraßenmautgesetz, BFStrMG): až 20 000 eur, tedy zhruba 470 000 Kč.

Německé dálnice ⇆ neomezená rychlost? Mapa

Spolková republika požaduje, abyste byli ohleduplní. Podle § 3 Pravidel silničního provozu (Straßenverkehrs-Ordnung, StVO) můžete jezdit pouze takovou rychlostí, ve které máte neustálou kontrolu nad svým vozidlem. Přizpůsobujte se vozovce, provozu a povětrnostním podmínkám. V zastavěných oblastech, nebo když kvůli špatnému počasí nevidíte ani na vzdálenost 50 metrů, nejezděte rychleji než 50 km/hodinu.

Němečtí zákonodárci vás nabádají, abyste mysleli na děti, seniory a další lidi, kteří se účastní silničního provozu! Vždy musíte být schopni zastavit v předvídatelné vzdálenosti. Na veřejných komunikacích nesmíte závodit, ani testovat nejvyšší výkon svého vozu. Těžká a rozměrná vozidla mají na dálnicích stanovenou maximální povolenou rychlost, která záleží na jejich nejvyšší přípustné váze a dalších charakteristikách.

  • náklaďáky nad 7,5 tuny bez přívěsu, nebo nad 3,5 tuny s přívěsem, dále autobusy se stojícími pasažéry: 60 km/hodinu
  • náklaďáky nad 3,5 tuny, automobily do 3,5 tuny s přívěsem, autobusy se sedícími pasažéry: 80 km/hodinu.

Samostatné osobní automobily mohou na některých úsecích překročit až 400 km/hodinu, pokud nikoho neohrožují. Robert Leicht v následující mapě zvýraznil pasáže, kde podle jeho zkušeností není omezená maximální rychlost.

Autor úvodní fotografie: Altaf Shah

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno