Nejbohatší evropský stát vypadá jako motoristický ráj, který dovoluje osobní autům, aby zadarmo neomezenou rychlostí jezdila po luxusních silnicích. Naše západní sousedy nezdržuje dálniční známka. Německo nezavedlo ani maximální nepřekročitelnou rychlost. Určité úseky však nepřejedete, pokud nezaplatíte mýtné. A v běžném provozu přece jenom existují rychlostní limity.
- Jména německých silnic
- Kdo projede zadarmo
- Kalkulačka pro osobní auta
- Poplatky za náklaďáky
- Kolik stojí mýtné
- Pokuta pro černé pasažéry
- Kde není omezená rychlost
Jak se jmenují nejlepší německé silnice
Za Krušnými horami jsou dálnice (Autobahns) označeny písmenem A a pořadovými čísly 1 až 999. Seznam začíná nejdůležitějšími dopravními tepnami, které mají celostátní či mezinárodní význam – a končí kratšími regionálními komunikacemi, které nepřekračují hranici svojí spolkové země. Kupříkladu dálnice A1 vede od Baltského moře až do Belgie. Zatímco A999 teoreticky krouží kolem Mnichova, ve skutečnosti však zůstala na papíře a byla nahrazena jednodušší federální silnicí.
Prolétněme celou dopravní hierarchii. Na dálnice (Autobahns, A) navazují silnice federální (Bundesstraßen, B), zemské (Landesstraßen, L) nebo státní (Staatsstraßen, S), okresní (Kreisstraße, K) a obecní (Gemeindestraßen, G).
Automobily pod 7,5 tuny projedou zadarmo
Němci zvýhodňují osobní automobilovou dopravu, karavany a další úsporné přívěsy, dodávky a malé náklaďáky. Pokud je maximální přípustná hmotnost vaší jízdní soupravy menší nežli 7 500 kg (7,5 tuny), nepotřebujete dálniční známu ani mýtné. Výjimku představují severní tunely Herren a Warnow. Každý měří bezmála 800 metrů, takže jsou náročné na údržbu a ohraničené mýtnými branami. Tady zaplatí každý motorista, který chce na druhou stranu.
Herren potkáte v Lübecku na B75, průjezd stojí 2,10 eura = asi 52 Kč. Warnow zkracuje dopravu v Rostocku na B105, jednosměrné mýtné pro osobní automobil činí 3,02 eura v teplých měsících nebo 3,80 eura od listopadu do dubna = asi 74 Kč nebo 94 Kč.
Dálniční známka ➢ Německo 2024 ➣ kalkulačka
Minulá spolková vláda (CDU + CSU + SPD) plánovala, že na páteřních autostrádách bude pro osobní vozy povinná dálniční známka. Německo však změnilo svoji politickou reprezentaci a chystanou dopravní reformu zrušilo. Současný vládní kabinet (SPD + Zelení + FDP) nadále dovoluje lehkým vozům, aby po dálnicích svištěly bezplatně.
Náklaďáky mají vyměřeny poplatky podle emisí
Německé dálnice plánuje, staví a provozuje státní společnost Die Autobahn GmbH des Bundes. Na rozdíl od svého rakouského, slovenského nebo maďarského protějšku neprodává žádné dálniční známky. Peníze získává od další státní společnosti Toll Collect GmbH, která na některých komunikacích vybírá mýtné. Cena záleží na nejvyšší přípustné váze nákladního automobilu nebo jiné jízdní soupravy, na počtu jejich náprav a také na emisní třídě.
Kolik stojí mýtné v Německu? Cena pro rok 2024
Emise | Váha v t | Nápravy | cent/km |
---|---|---|---|
Euro 6 | 7,5 až 11,99 | libovolné | 9,8 |
Euro 6 | 12 až 18 | libovolné | 14,0 |
Euro 6 | nad 18 | až 3 | 18,1 |
Euro 6 | nad 18 | 4 a víc | 19,0 |
Euro 5 | 7,5 až 11,99 | libovolné | 12,6 |
Euro 5 | 12 až 18 | libovolné | 17,7 |
Euro 5 | nad 18 | až 3 | 22,1 |
Euro 5 | nad 18 | 4 a víc | 22,9 |
Euro 4 | 7,5 až 11,99 | libovolné | 14,2 |
Euro 4 | 12 až 18 | libovolné | 18,8 |
Euro 4 | nad 18 | až 3 | 23,9 |
Euro 4 | nad 18 | 4 a víc | 25,4 |
Euro 3 | 7,5 až 11,99 | libovolné | 17,1 |
Euro 3 | 12 až 18 | libovolné | 22,6 |
Euro 3 | nad 18 | až 3 | 29,3 |
Euro 3 | nad 18 | 4 a víc | 31,6 |
Euro 2 | 7,5 až 11,99 | libovolné | 19,6 |
Euro 2 | 12 až 18 | libovolné | 24,6 |
Euro 2 | nad 18 | až 3 | 32,3 |
Euro 2 | nad 18 | 4 a víc | 34,9 |
Euro 1 | 7,5 až 11,99 | libovolné | 19,7 |
Euro 1 | 12 až 18 | libovolné | 24,8 |
Euro 1 | nad 18 | až 3 | 32,8 |
Euro 1 | nad 18 | 4 a víc | 35,4 |
Euro 0 | 7,5 až 11,99 | libovolné | 19,7 |
Euro 0 | 12 až 18 | libovolné | 24,8 |
Euro 0 | nad 18 | až 3 | 32,8 |
Euro 0 | nad 18 | 4 a víc | 35,4 |
Ceny mýtného uvádíme v eurocentech za ujetý kilometr.
Černí pasažéři zaplatí drsnou pokutu
Správce mýtného systému nabízí řidičům mobilní aplikaci (pro Android, iOS a další operační systémy), která přepočítává celkovou cenu. Rozhodující jsou tyto informace:
- čas, kdy vyjedete
- stát, kde je registrováno vaše vozidlo
- státní poznávací značka (SPZ)
- emisní a hmotnostní třída
- počet náprav
- startovací a cílová lokalita
Zadejte požadované informace, abyste zjistili cenu… A případně zaplaťte přes internet, ještě než vyrazíte. Stačí vám platební karta Visa či Mastercard. Na dálnici vás zkontrolují chytré kamery, které rozpoznávají SPZ a přes centrální evidenci zjišťují, kdo uhradil nebo neuhradil mýtné. Černí pasažéři zaplatí pokutu podle § 10 federálního zákona o mýtném (Bundesfernstraßenmautgesetz, BFStrMG): až 20 000 eur, tedy zhruba 470 000 Kč.
Německé dálnice ⇆ neomezená rychlost? Mapa
Spolková republika požaduje, abyste byli ohleduplní. Podle § 3 Pravidel silničního provozu (Straßenverkehrs-Ordnung, StVO) můžete jezdit pouze takovou rychlostí, ve které máte neustálou kontrolu nad svým vozidlem. Přizpůsobujte se vozovce, provozu a povětrnostním podmínkám. V zastavěných oblastech, nebo když kvůli špatnému počasí nevidíte ani na vzdálenost 50 metrů, nejezděte rychleji než 50 km/hodinu.
Němečtí zákonodárci vás nabádají, abyste mysleli na děti, seniory a další lidi, kteří se účastní silničního provozu! Vždy musíte být schopni zastavit v předvídatelné vzdálenosti. Na veřejných komunikacích nesmíte závodit, ani testovat nejvyšší výkon svého vozu. Těžká a rozměrná vozidla mají na dálnicích stanovenou maximální povolenou rychlost, která záleží na jejich nejvyšší přípustné váze a dalších charakteristikách.
- náklaďáky nad 7,5 tuny bez přívěsu, nebo nad 3,5 tuny s přívěsem, dále autobusy se stojícími pasažéry: 60 km/hodinu
- náklaďáky nad 3,5 tuny, automobily do 3,5 tuny s přívěsem, autobusy se sedícími pasažéry: 80 km/hodinu.
Samostatné osobní automobily mohou na některých úsecích překročit až 400 km/hodinu, pokud nikoho neohrožují. Robert Leicht v následující mapě zvýraznil pasáže, kde podle jeho zkušeností není omezená maximální rychlost.
Autor úvodní fotografie: Altaf Shah