Nejoblíbenější české auto jezdí na tradiční paliva, ale benzín a naftu využívá stále efektivněji. V nejnovější čtvrté generaci má motory 1,5 TSI, 2,0 TDI a 2,0 TSI. Výkon dosahuje 85, 110 či 180 kW. Spotřeba záleží také na velikosti celého auta. Levněji vychází Liftback Active, náročnější je Combi RS. Řidiči zhodnotili, jak jezdí Škoda Octavia 4, 3, 2, 1. Recenze jsou poučné.
- Základní názvosloví
- Spotřeba různých motorů
- Aktuální výbavové stupně
- Nejdiskutovanější poruchy
- Ceník a konfigurátor
- Jak Octavii hodnotí řidiči
Co je 1,5 TSI 110 kW nebo 2,0 TDI 85 kW
Spalovací motory dělíme podle objemu, technologie a výkonu. V nové Octavii pojmou buďto 1,5 litru, nebo 2 litry. Benzínové motory se nazývají TSI, naftové stroje se jmenují TDI. Tyhle zkratky pocházejí z anglických sousloví Twincharged Stratified Injection a Turbocharged Direct Injection, které můžeme přeložit jako dvojité vrstvené vstřikování a přímé vstřikování turbodmychadlem. Výkon uvádíme v kilowattech (kW).
Škodovka rovnou upřesňuje, jakou nabízí převodovku. Ruční se nazývá MAN – Manual neboli manuální. Automatická se jmenuje DSG – Direct Shift Gear čili přímé řazení. Následuje číslo, které udává počet rychlostních stupňů. Kupříkladu 1,5 TSI 110 kW MAN 6 = benzínový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 110 kilowatt + manuální šestistupňová převodovka. Porovnejme všechny aktuální varianty.
Škoda Octavia – spotřeba různých motorů
Srovnejme, kolik litrů spálíte, když překonáte 100 kilometrů. Jestli chcete ušetřit, zvolte malý a lehký liftback. Předem si nastudujte, kudy vede nejkratší cesta do cíle. Nevozte těžký náklad a nezapínejte náročné elektrospotřebiče. Například raději otevřete okénko, než abyste se ochlazovali elektrickou klimatizací. Nespěchejte, jeďte klidně. Využívejte setrvačnost, zbytečně nemačkejte plyn ani brzdu.
V ideálním případě vám na 100 kilometrů postačí 4,1 litru nafty. Zatímco nároční, těžcí a divocí milovníci velkých strojů lehce spotřebují 7,2 litru benzínu. Při současných cenách pohonných hmot hovoříme o potenciální úspoře, nebo o příplatku 130 Kč. Nejúspornější model je přitom nejlevnější, stojí od 619 900 Kč.
Motor | Výbava | Karoserie | Min. | Max. | Cena |
---|---|---|---|---|---|
1,5 TSI 110 kW MAN 6 | Active | Liftback | 5,3 | 5,6 | 619 900 |
1,5 TSI 110 kW MAN 6 | Active | Combi | 5,4 | 5,7 | 659 900 |
1,5 TSI 110 kW MAN 6 | Ambition | Liftback | 5,3 | 5,9 | 679 900 |
1,5 TSI 110 kW MAN 6 | Ambiton | Combi | 5,4 | 6,0 | 719 900 |
1,5 TSI 110 kW MAN 6 | Style | Liftback | 5,3 | 5,9 | 749 900 |
1,5 TSI 110 kW MAN 6 | Style | Combi | 5,5 | 6,0 | 789 900 |
1,5 TSI 110 kW MAN 6 | Exclusive | Liftback | 5,3 | 5,9 | 849 900 |
1,5 TSI 110 kW MAN 6 | Exclusive | Combi | 5,5 | 6,0 | 889 900 |
1,5 TSI 110 kW MAN 6 | Sportline | Liftback | 5,4 | 5,9 | 839 900 |
1,5 TSI 110 kW MAN 6 | Sportline | Combi | 5,6 | 6,0 | 879 900 |
1,5 TSI 110 kW DSG 7 | Active | Liftback | 5,2 | 5,5 | 669 900 |
1,5 TSI 110 kW DSG 7 | Active | Combi | 5,4 | 5,6 | 709 900 |
1,5 TSI 110 kW DSG 7 | Ambition | Liftback | 5,2 | 5,8 | 729 900 |
1,5 TSI 110 kW DSG 7 | Ambiton | Combi | 5,4 | 5,9 | 769 900 |
1,5 TSI 110 kW DSG 7 | Style | Liftback | 5,3 | 5,8 | 799 900 |
1,5 TSI 110 kW DSG 7 | Style | Combi | 5,4 | 6,0 | 839 900 |
1,5 TSI 110 kW DSG 7 | Exclusive | Liftback | 5,3 | 5,8 | 899 900 |
1,5 TSI 110 kW DSG 7 | Exclusive | Combi | 5,4 | 6,0 | 939 900 |
1,5 TSI 110 kW DSG 7 | Sportline | Liftback | 5,4 | 5,8 | 889 900 |
1,5 TSI 110 kW DSG 7 | Sportline | Combi | 5,5 | 5,9 | 929 900 |
2,0 TDI 85 kW MAN 6 | Active | Liftback | 4,1 | 4,3 | 619 900 |
2,0 TDI 85 kW MAN 6 | Active | Combi | 4,2 | 4,4 | 659 900 |
2,0 TDI 85 kW MAN 6 | Ambition | Liftback | 4,1 | 4,5 | 679 900 |
2,0 TDI 85 kW MAN 6 | Ambiton | Combi | 4,2 | 4,6 | 719 900 |
2,0 TDI 85 kW MAN 6 | Style | Liftback | 4,1 | 4,5 | 749 900 |
2,0 TDI 85 kW MAN 6 | Style | Combi | 4,2 | 4,7 | 789 900 |
2,0 TDI 85 kW MAN 6 | Exclusive | Liftback | 4,1 | 4,5 | 849 900 |
2,0 TDI 85 kW MAN 6 | Exclusive | Combi | 4,2 | 4,7 | 889 900 |
2,0 TDI 110 kW DSG 7 | Ambition | Liftback | 4,3 | 4,7 | 779 900 |
2,0 TDI 110 kW DSG 7 | Ambiton | Combi | 4,4 | 4,8 | 819 900 |
2,0 TDI 110 kW DSG 7 | Style | Liftback | 4,3 | 4,7 | 849 900 |
2,0 TDI 110 kW DSG 7 | Style | Combi | 4,5 | 4,9 | 889 900 |
2,0 TDI 110 kW DSG 7 | Exclusive | Liftback | 4,3 | 4,7 | 949 900 |
2,0 TDI 110 kW DSG 7 | Exclusive | Combi | 4,5 | 4,9 | 989 900 |
2,0 TDI 110 kW DSG 7 | Sportline | Liftback | 4,4 | 4,7 | 939 900 |
2,0 TDI 110 kW DSG 7 | Sportline | Combi | 4,5 | 4,8 | 979 900 |
2,0 TSI 180 kW DSG 7 | RS | Liftback | 6,8 | 7,1 | 1 059 900 |
2,0 TSI 180 kW DSG 7 | RS | Combi | 6,9 | 7,2 | 1 099 900 |
V tabulce srovnáváme, kolik paliva spálí Škoda Octavia. Spotřeba závisí na modelu, hmotnosti, zapnutých spotřebičích a stylu vaší jízdy, jednotkou jsou litry na 100 kilometrů. Uvádíme také konečné ceny doporučené výrobcem, v Kč.
Active, Ambition, Scout, Style (Exclusive), RS
Škodovka prodává novou Octavii v různých výbavových stupních. Active obsahuje všechno potřebné, ale nic navíc. Ambition má kola z lehké slitiny. Style zahrnuje také držák na telefon nebo tablet a třetí klíček, odpadkový koš a deštník ve dveřích.
Style Exclusive, Sportline a Škoda Octavia RS mají speciální světlomety a další světla, parkovací zadní kameru a přední senzory či virtuální kokpit, který zobrazuje data z palubního počítače. Některé exkluzivní prvky lze dokoupit pro nižší výbavový stupeň. V nabídce však momentálně není nový Scout.
Škoda Octavia – poruchy centrálního zamykání
Jak v automobilech přibývají nové technologie, teoreticky stoupá také riziko technických problémů. Jakmile narazíte na nějaký zádrhel, nejdříve mrkněte do návodu, který škodovka připravila pro každý svůj model.
Eventuálně zajděte do diskusního fóra skodahome.cz, zda tam někdo nepopisuje řešení. Některým řidičům se například samovolně rozsvěcovalo a zhasínalo stropní světlo – pomohla výměna vadné lampičky v rámci záručního servisu. Další šoféři mají pocit, že vyhřívaná sedadla čtvrté generace pořádně nehřejí. Jiní motoristé tvrdí, že se jejich škodovka sama odemyká, když přiblíží klíč, přestože tuto funkci mají formálně vypnutou.
Radovan Konečný v následujícím videu líčí, že v jeho automobilu nefungoval zámek, a proto nemohl otevřít dveře. Také jeho model se přitom jmenuje Škoda Octavia. Poruchy centrálního zamykání nakonec vyřešil tak, že samostatně vyměnil zámek.
Raději se nepouštějte do náročnějších oprav, které čekají na specialisty. Pokud nenajdete jednoduchou a funkční radu v návodu ani v diskusních fórech, zamiřte do autorizovaného servisu.
Ceník pro zvědavce, konfigurátor pro pohodáře
V nejskromnější variantě stojí Škoda Octavia Active od 619 900 Kč, Ambition od 679 900 Kč, Style od 749 900 Kč, Sportline od 839 900 Kč, Style Exclusive od 849 900 Kč a RS od 1 059 900 Kč. Jakmile přidáte vyhřívaná sedadla, sklopné tažné zařízení, prodlouženou záruku nebo jiné prémiové prvky a služby, cena pochopitelně podraží.
Škodovka vám přepočítá libovolnou mutaci přes internetový konfigurátor, ve kterém zakliknete požadované komponenty a obratem uvidíte výslednou cenu. Ale vydává také klasický ceník, abyste znali detailní cenotvorbu.
Škoda Octavia 4, 3, 2, 1… Recenze!
Kvalitní automobil poznáme podle toho, že se dlouhodobě dobře prodává. V České republice vede Škoda Octavia, kterou na nejvyšší příčce ohrožuje pouze Fabia. Obě jsou daleko populárnější než Karoq, Kamiq, Scala, Superb, Kodiaq nebo vozy jiných automobilek. Český šampion se vyrábí od roku 1996, ovšem postupně přešel do svojí čtvrté generace. Jinak jezdí Škoda Octavia 1, 2, 3 a 4 – recenze jsou však vždycky subjektivní.
„První generace byla opravdový nezmar. Se správným motorem a běžnou údržbou najela milion kilometrů,“ konstatuje Dalibor Žák na Garaz.cz. Jako náhradu preferuje zástupkyni třetí generace, která také vydrží hodně. Doporučuje jednoduchou výbavu a základní motor, abychom se vyhnuli případným technickým problémům. Naopak na druhé generaci kritizuje motor a podvozek, zvláště zadní nápravu.
Škoda Octavia 4 obsahuje odvážný software a hardware, abyste si na dotykovém monitoru nastavili vytápění, klimatizaci, navigaci, bezdrátovou komunikaci (Bluetooth, Hotspot), hudbu a další funkce. „Sekající se infotainment její pověsti nepřispěl. Ale tady veškerá objektivní kritika začíná a končí,“ říká Martin Müller na autosalon.tv.
Filip Suchomel na autodays.cz vyzkoušel novou Škodu Octavii Combi Style. Oceňuje základní motor 1,5 TSI 110 kW, který oproti staršímu jednolitru jede tiše, pěkně a úsporně. „Na dálnici spotřebuje 6,4 až 6,7, na okresce 5,1 až 5,3 a ve městě 5,5 až 6 litrů na 100 kilometrů,“ vypočítává Suchomel. Motor může fungovat jako mild-hybrid. V takovém případě převádí energii, která vzniká při brzdění, na elektřinu a pozdější akceleraci.