Nejoblíbenější české auto jezdí na tradiční paliva, ale benzín a naftu využívá stále efektivněji. V nejnovější čtvrté generaci má motory 1,0 TSI, 1,4 TSI, 1,5 TSI, 2,0 TDI a 2,0 TSI. Výkon dosahuje až 180 kW. Spotřeba záleží také na velikosti celého auta. Řidiči zhodnotili, jak jezdí Škoda Octavia 4, 3, 2, 1. Odhalili jisté problémy, poruchy a závady, takže jejich zkušenosti a recenze jsou poučné.

Co je 1,5 TSI 110 kW nebo 2,0 TDI 85 kW

Spalovací motory dělíme podle objemu, technologie a výkonu. V nové Octavii pojmou 1 až 2 litry. Benzínové motory se nazývají TSI, naftové stroje se jmenují TDI. Tyhle zkratky pocházejí z anglických sousloví Twincharged Stratified Injection a Turbocharged Direct Injection, které můžeme přeložit jako dvojité vrstvené vstřikování a přímé vstřikování turbodmychadlem. Výkon uvádíme v kilowattech (kW).

Škodovka rovnou upřesňuje, jakou nabízí převodovku. Ruční se nazývá MANManual neboli manuální. Automatická se jmenuje DSGDirect Shift Gear čili přímé řazení. Následuje číslo, které udává počet rychlostních stupňů. Kupříkladu 1,5 TSI 110 kW MAN 6 = benzínový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 110 kilowatt + manuální šestistupňová převodovka. Porovnejme všechny aktuální varianty.

Škoda Octavia – spotřeba různých motorů

Srovnejme, kolik litrů spálíte, když překonáte 100 kilometrů. Jestli chcete ušetřit, zvolte malý a lehký liftback. Předem si nastudujte, kudy vede nejkratší cesta do cíle. Nevozte těžký náklad a nezapínejte náročné elektrospotřebiče. Například raději otevřete okénko, než abyste se ochlazovali elektrickou klimatizací. Nespěchejte, jeďte klidně. Využívejte setrvačnost, zbytečně nemačkejte plyn ani brzdu.

V ideálním případě vám na 100 kilometrů postačí 4,1 litru nafty. Zatímco nároční, těžcí a divocí milovníci velkých strojů lehce spotřebují 7,4 litru benzínu. Při současných cenách pohonných hmot hovoříme o potenciální úspoře, nebo o příplatku 130 Kč. Nejúspornější plně fosilní model je přitom nejlevnější, stojí od 619 900 Kč.

MotorVýbavaKaroserieMin.Max.Cena
1,0 TSI 81 kW MAN 6FreshLiftback5,15,6649 900
1,0 TSI 81 kW MAN 6FreshCombi5,25,7689 900
1,4 TSI 150 kW DSG 6 iVAmbitionLiftback1,01,1944 900
1,4 TSI 150 kW DSG 6 iVAmbitonCombi1,01,2984 900
1,4 TSI 150 kW DSG 6 iVStyleLiftback1,01,1999 900
1,4 TSI 150 kW DSG 6 iVStyleCombi1,01,21 039 900
1,4 TSI 150 kW DSG 6 iVFreshLiftback1,01,1974 900
1,4 TSI 150 kW DSG 6 iVFreshCombi1,01,21 014 900
1,4 TSI 180 kW DSG 6 iVRSLiftback1,11,31 089 900
1,4 TSI 180 kW DSG 6 iVRSCombi1,21,31 129 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6ActiveLiftback5,35,6619 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6ActiveCombi5,45,7659 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6AmbitionLiftback5,35,9679 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6AmbitonCombi5,46,0719 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6StyleLiftback5,35,9749 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6StyleCombi5,46,0789 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6ExclusiveLiftback5,35,9849 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6ExclusiveCombi5,46,0889 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6SportlineLiftback5,35,9839 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6SportlineCombi5,66,0879 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6FreshLiftback5,35,9699 900
1,5 TSI 110 kW MAN 6FreshCombi5,56,0739 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7ActiveLiftback5,25,5669 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7ActiveCombi5,35,6709 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7AmbitionLiftback5,25,8729 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7AmbitonCombi5,46,0769 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7StyleLiftback5,25,8799 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7StyleCombi5,46,0839 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7ExclusiveLiftback5,25,8899 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7ExclusiveCombi5,46,0939 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7SportlineLiftback5,25,8889 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7SportlineCombi5,55,9929 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7FreshLiftback5,25,7749 900
1,5 TSI 110 kW DSG 7FreshCombi5,45,9789 900
2,0 TDI 85 kW MAN 6ActiveLiftback4,14,3619 900
2,0 TDI 85 kW MAN 6ActiveCombi4,24,4659 900
2,0 TDI 85 kW MAN 6AmbitionLiftback4,14,5679 900
2,0 TDI 85 kW MAN 6AmbitonCombi4,24,6719 900
2,0 TDI 85 kW MAN 6StyleLiftback4,14,5749 900
2,0 TDI 85 kW MAN 6StyleCombi4,24,7789 900
2,0 TDI 85 kW MAN 6ExclusiveLiftback4,14,5849 900
2,0 TDI 85 kW MAN 6ExclusiveCombi4,24,7889 900
2,0 TDI 85 kW MAN 6FreshLiftback4,14,5699 900
2,0 TDI 85 kW MAN 6FreshCombi4,24,6739 900
2,0 TDI 110 kW MAN 6FreshLiftback4,14,5749 900
2,0 TDI 110 kW MAN 6FreshCombi4,24,7789 900
2,0 TDI 85 kW DSG 7FreshLiftback4,34,7749 900
2,0 TDI 85 kW DSG 7FreshCombi4,44,8789 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7AmbitionLiftback4,34,7779 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7AmbitonCombi4,44,8819 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7StyleLiftback4,34,7849 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7StyleCombi4,44,8889 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7ExclusiveLiftback4,34,7949 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7ExclusiveCombi4,44,8989 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7SportlineLiftback4,34,7939 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7SportlineCombi4,54,8979 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7FreshLiftback4,34,7799 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7FreshCombi4,44,8839 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7 4x4FreshLiftback5,05,4849 900
2,0 TDI 110 kW DSG 7 4x4FreshCombi5,15,6889 900
2,0 TSI 140 kW DSG 7 4x4FreshLiftback6,97,3849 900
2,0 TSI 140 kW DSG 7 4x4FreshCombi7,07,4889 900
2,0 TSI 180 kW DSG 7RSLiftback6,87,21 059 900
2,0 TSI 180 kW DSG 7RSCombi6,97,31 099 900

V tabulce srovnáváme, kolik paliva spálí Škoda Octavia. Spotřeba závisí na modelu, hmotnosti, zapnutých spotřebičích a stylu vaší jízdy, jednotkou jsou litry na 100 kilometrů. Uvádíme také konečné ceny doporučené výrobcem, v Kč.

Active, Ambition, Fresh, Scout, Style, Sportline a RS

Škodovka prodává novou Octavii v různých výbavových stupních. Active obsahuje všechno potřebné, ale nic navíc. Ambition má kola z lehké slitiny. Fresh skýtá vyhřívaná přední sedadla a volant, bezklíčový přístup přes dotykové čidlo nebo desetipalcový monitor (infotainment). Style zahrnuje také držák na telefon nebo tablet a třetí klíček, odpadkový koš a deštník ve dveřích.

Style Exclusive, Sportline a Škoda Octavia RS mají speciální světlomety a další světla, parkovací zadní kameru a přední senzory či virtuální kokpit, který zobrazuje data z palubního počítače. Některé exkluzivní prvky lze dokoupit pro nižší výbavový stupeň. V nabídce však momentálně není nový Scout.

Závady se objevily ve světlech a vytápění

Jak v automobilech přibývají nové technologie, teoreticky stoupá také riziko technických problémů. Jakmile narazíte na nějaké závady, nejdříve mrkněte do návodu, který škodovka připravila pro každý svůj model.

Eventuálně zajděte do diskusního fóra skodahome.cz, zda tam někdo nepopisuje řešení. Některým řidičům se například samovolně rozsvěcovalo a zhasínalo stropní světlo – pomohla výměna vadné lampičky v rámci záručního servisu. Další šoféři mají pocit, že vyhřívaná sedadla čtvrté generace pořádně nehřejí. Jiní motoristé tvrdí, že se jejich škodovka sama odemyká, když přiblíží klíč, přestože tuto funkci mají formálně vypnutou.

Škoda Octavia – poruchy centrálního zamykání

Radovan Konečný v následujícím videu líčí, že v jeho automobilu nefungoval zámek, a proto nemohl otevřít dveře. Také jeho model se přitom jmenuje Škoda Octavia. Poruchy centrálního zamykání nakonec vyřešil tak, že samostatně vyměnil zámek.

Raději se nepouštějte do náročnějších oprav, které čekají na specialisty. Pokud nenajdete jednoduchou a funkční radu v návodu ani v diskusních fórech, zamiřte do autorizovaného servisu.

Ceník pro zvědavce, konfigurátor pro pohodáře

V nejskromnější variantě stojí Škoda Octavia Active od 619 900 Kč, Fresh od 649 900 Kč, Ambition od 679 900 Kč, Style od 749 900 Kč, Sportline od 839 900 Kč, Style Exclusive od 849 900 Kč a RS od 1 059 900 Kč. Jakmile přidáte vyhřívaná sedadla, sklopné tažné zařízení, prodlouženou záruku nebo jiné prémiové prvky a služby, cena pochopitelně podraží.

Škodovka vám přepočítá libovolnou mutaci přes internetový konfigurátor, ve kterém zakliknete požadované komponenty a obratem uvidíte výslednou cenu. Ale vydává také klasický ceník, abyste znali detailní cenotvorbu.

Škoda Octavia 4, 3, 2, 1… Recenze!

Kvalitní automobil poznáme podle toho, že se dlouhodobě dobře prodává. V České republice vede Škoda Octavia, která je daleko populárnější než Fabia, Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Superb nebo vozy jiných automobilek. Český šampion se vyrábí od roku 1996, ovšem postupně přešel do svojí čtvrté generace. Jinak jezdí Škoda Octavia 1, 2, 3 a 4 – recenze jsou však vždycky subjektivní.

„První generace byla opravdový nezmar. Se správným motorem a běžnou údržbou najela milion kilometrů,“ konstatuje Dalibor Žák na Garaz.cz. Jako náhradu preferuje zástupkyni třetí generace, která také vydrží hodně. Doporučuje jednoduchou výbavu a základní motor, abychom se vyhnuli případným technickým problémům a závadám. Naopak na druhé generaci kritizuje motor a podvozek, zvláště zadní nápravu.

Problémy způsoboval infotainment

Škoda Octavia 4 obsahuje odvážný software a hardware, abyste si na dotykovém monitoru nastavili vytápění, klimatizaci, navigaci, bezdrátovou komunikaci (Bluetooth, Hotspot), hudbu a další funkce. „Sekající se infotainment její pověsti nepřispěl. Ale tady veškerá objektivní kritika začíná a končí,“ říká Martin Müller na autosalon.tv. Další problémy, závady nebo poruchy nezaznamenal.

Filip Suchomel na autodays.cz vyzkoušel novou Škodu Octavii Combi Style. Oceňuje základní motor 1,5 TSI 110 kW, který oproti staršímu jednolitru jede tiše, pěkně a úsporně. „Na dálnici spotřebuje 6,4 až 6,7, na okresce 5,1 až 5,3 a ve městě 5,5 až 6 litrů na 100 kilometrů,“ vypočítává Suchomel. Motor může fungovat jako mild-hybrid. V takovém případě převádí energii, která vzniká při brzdění, na elektřinu a pozdější akceleraci.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno