Nejúspěšnější tuzemská firma uzavřela se svými zaměstnanci kolektivní smlouvu. Mzdové tarify ve Škoda Auto a.s. od 1. dubna 2021 začínají na 28 159 Kč a končí na 63 431 Kč hrubého měsíčně. Eventuálně se navíc přičítají příplatky a osobní ohodnocení.
- Hospodářské výsledky celého podniku
- Kolektivní smlouva ke stažení
- Mzdová tabulka
- Osobní ohodnocení
- Příplatky
Mladoboleslavská legenda vznikla kvůli národnostnímu, respektive jazykovému sporu. Tamní knihkupec a vlastenec Václav Klement chtěl koncem 19. století reklamovat svůj polámaný bicykl, který nesl značku Germania. Proto odpovědné firmě poslal patřičnou žádost, napsanou česky, ale oplátkou dostal jenom doporučení, aby používal raději němčinu. Hrdý cyklista se naštval, přizval zámečníka Václava Laurina, a společně začali vyrábět své vlastní bicykly.
Postupně přidali motor a další kola, zkrátka rozšiřovali nabídku. Nejdříve používali slovanskou značku Slavia, později se podepisovali svými jmény (Laurin & Klement). Nakonec uvolnili místo strategickému investorovi, plzeňské Škodovce (ačkoli její zakladatel, Emil Škoda byl tehdy již po smrti).
Václav Klement evidentně dokázal uskromnit svoje ego, navíc podporoval chudé děti a starce. A shodou zdánlivých náhod, v Německu mezitím vznikl sociální stát, financovaný všeobecným pojištěním.
Evropa však následně propadla nacionalismu, který vygradoval ve 20. století. Zatímco v nacistickém Německu – údajně na přání Adolfa Hitlera – vyrostla automobilka Volkswagen. (Mimochodem, její první modely navrhl severočeský rodák Ferdinand Porsche, pravděpodobně inspirovaný designem moravských vozů Tatra.)
Hospodářské výsledky – prodeje, obrat a zisk
Národnostní rozmíšky a tragédie máme naštěstí za sebou, dnešní Evropa staví na společných hodnotách a spolupráci. Důkazem budiž automobilka Škoda Auto a.s., která nadále sídlí v Mladé Boleslavi, ačkoli patří právě do koncernu Volkswagen AG. Na tuzemské poměry dosahuje rekordních úspěchů, uveďme předkrizové roční výsledky:
- prodáno přes 900 tisíc vozů, škodovka tradičně bývá největším tuzemským exportérem
- tržba přes 450 miliard Kč, což odpovídalo třináctině českého hrubého národního příjmu
- zisk po zdanění kolem 30 miliard Kč, zhruba dvojnásobek oproti společnosti ČEZ a.s.
Aktuální kolektivní smlouva ke stažení v .pdf
Společnost Škoda Auto v České republice zaměstnává 34 tisíc lidí, kteří jsou zastupováni odborovými organizacemi KOVO, podle svých pracovišť: v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Se zaměstnavatelem uzavřeli kolektivní smlouvu, aktualizovanou pro rok 2021. Najdeme tam především mzdové tarify, platné až do 31. března 2022. Kolektivní smlouvu stáhnete ve formátu PDF ZDE.
kolektivni-smlouva-skoda-auto-2020-2021-2022.pdfHrubé měsíční mzdové tarify ve Škoda Auto a.s.
Tarifní skupina | Mezistupeň | 1.4.2021 - 31.3.2022 | 1.4.2020 - 31.3.2021 |
---|---|---|---|
J1 | 28 159 | 26 159 | |
J | 29 148 | 27 148 | |
I0 | 30 202 | 28 202 | |
I | 31 254 | 29 254 | |
H0 | 32 374 | 30 374 | |
H | 33 494 | 31 494 | |
G0 | 34 733 | 32 733 | |
G | 35 972 | 33 972 | |
F0 | 37 350 | 35 350 | |
F | 38 729 | 36 729 | |
E0 | 40 298 | 38 298 | |
E | 41 867 | 39 867 | |
D0 | 43 620 | 41 620 | |
D | 45 373 | 43 373 | |
C0 | 47 359 | 45 359 | |
C | 49 344 | 47 344 | |
B0 | 51 602 | 49 602 | |
B | 53 859 | 51 859 | |
A0 | 56 433 | 54 433 | |
A | 59 017 | 57 017 | |
A1 | 63 431 | 61 431 |
Osobní ohodnocení
Právě jsme prošli fixní mzdy, zaměstnanci však navíc dostávají ještě motivační odměnu. Osobní ohodnocení činí průměrně 15,3 % aktuálních platových tarifů a má být vypláceno v těchto datech:
- 1.6. a 1.10. 2020
- 1.1., 1.7. a 1.10. 2021
- 1.1. 2022
Příplatky
Za nestandardní pracovní podmínky dostane zaměstnanec ještě něco navíc: příplatky. Jednotkou bývá průměrný hodinový výdělek (PV) nebo pevná částka (Kč za hodinu či za měsíc). Nestandardní pracovní podmínky anebo zařazení do vícesměnného systému posuzuje takzvaná Paritní komise, složená ze zástupců obou smluvních stran (zaměstnavatele a zaměstnanců).
Důvod | Příplatek | Jednotka |
---|---|---|
Přesčasová práce | 25 | % PV |
Práce v noci | 30 | Kč/h |
Práce v sobotu | 25 | % PV |
Práce v neděli | 25 | % PV |
Práce ve svátek | 100 | % PV |
Práce v odpolední směně | 10 | Kč/h |
Ztížené pracovní prostředí | 15 | Kč/h |
Nestandardní pracovní podmínky | 11 | Kč/h |
Práce v taktu (tempo je určováno například strojem) | 1 000 | Kč/měsíc |
Příplatek instruktora praxe | 16 | Kč/h |
Práce ve vícesměnných systémech | ||
I. | 8 | Kč/h |
II. | 16 | Kč/h |
III. | 30 | Kč/h |
IV. | 35 | Kč/h |
Zdroj fotografie: skoda-storyboard.com