Nejúspěšnější tuzemský exportér uzavřel se svými zaměstnanci nové dodatky ke kolektivní smlouvě. Mzdové tarify ve Škoda Auto a.s. od 1. dubna 2025 začínají na 37 089 Kč a končí na 77 911 Kč hrubého měsíčně. Navíc se přičítají bonusy, prémie, osobní ohodnocení a další příplatky.

Historie od rozbitého bicyklu po lidové auto

Mladoboleslavská legenda vznikla kvůli jazykovému sporu. Končilo 19. století a českému knihkupci Václavu Klementovi se polámal bicykl, který nesl značku Germania. Nespokojený cyklista tedy svým mateřským jazykem sepsal reklamaci. Jenomže odpovědná firma reagovala strohým doporučením, aby používal raději němčinu. Hrdý český vlastenec se naštval, přizval zámečníka Václava Laurina a společně vyrobili svůj první bicykl.

Postupně vyvíjeli pokročilejší modely, přidali motor a další kola, rozšiřovali nabídku. Nejdříve používali slovanskou značku Slavia, později se podepisovali Laurin & Klement. Nakonec uvolnili místo strategickému investorovi –⁠ plzeňské Škodovce. Zakladatel slavného průmyslového podniku Emil Škoda se toho bohužel nedožil. Ale jeho příjmení, které původně znamenalo majetkovou újmu, získalo nový pozitivní význam.

Václav Klement uskromnil svoje ego, navíc podporoval chudé děti a starce. Jenomže v Německu mezitím získával masovou podporu šílený nacistický vůdce. Adolf Hitler rozpoutal druhou světovou válku, ale ještě předtím prosadil, aby vznikla germánská národní automobilka Volkswagen. Nicméně její první modely navrhl severočeský rodák Ferdinand Porsche, který se přitom inspiroval designem moravských vozů Tatra.

Hospodářské výsledky – prodeje, obrat a zisk

Češi a Němci naštěstí svoje národnostní spory překonali. Dneska žijeme ve společné Evropské unii, vzájemně se respektujeme a férově spolupracujeme. Důkazem je automobilka Škoda Auto a.s., která nadále sídlí v Mladé Boleslavi, ačkoli patří do německého koncernu Volkswagen AG. Na tuzemské poměry dosahuje famózních úspěchů, uveďme loňské výsledky:

  • Škodovka svým klientům dodala 926 567 vozů a zůstala největším českým exportérem.
  • Utržila 25,5 miliardy € (asi 636 miliard Kč), což znamenalo 8 % českého hrubého domácího produktu.
  • Čistého vydělala 1,660 miliardy € (41 miliard Kč). Pro srovnání, ČEZ a.s. stoupl na 30,5 miliardy Kč, zatímco Energetický a průmyslový holding a.s. klesl na 1,036 miliardy € (26 miliard Kč).

Aktuální kolektivní smlouva ke stažení v .pdf

Autosalóny a účetní uzávěrky jsou ovšem výsledkem poctivé lidské práce. Mladoboleslavská Škodovka v České republice spoléhá na 33 467 kmenových zaměstnanců, dále najímá 2 690 pracovníků od externích agentur a 748 učňů. Kromě svojí středočeské centrály provozuje ještě východočeské závody Kvasiny a Vrchlabí.

Zaměstnanci mají své odborové organizace, které se zaměstnavatelem uzavřely kolektivní smlouvu. TADY stáhnete aktuální verzi. Současná kolektivní smlouva platí do 31. 3. 2026, nicméně Škodováci každoročně uzavírají dodatky, které se týkají mzdových tarifů a sociální podpory. Následující tabulky jsou účinné od 1. dubna 2025 do 31. března 2026.

Hrubé měsíční mzdové tarify ve Škoda Auto a.s.

Tarifní skupinaMezistupeň1.4.2025 - 31.3.20261.4.2024 - 31.3.20251.4.2023 - 31.3.20241.4.2022 - 31.3.20231.4.2021 - 31.3.20221.4.2020 - 31.3.2021
J130 15928 15926 159
J37 08936 00934 29431 14829 14827 148
I038 34437 22735 45432 20230 20228 202
I39 59738 4436 61333 25431 25429 254
H040 93039 73837 84634 37432 37430 374
H42 26441 03339 07935 49433 49431 494
G043 73942 46540 44336 73334 73332 733
G45 21443 89741 80737 97235 97233 972
F046 85545 49043 32439 35037 35035 350
F48 49847 08544 84340 72938 72936 729
E050 36648 89946 57042 29840 29838 298
E52 23450 71348 29843 86741 86739 867
D054 32152 73950 22845 62043 62041 620
D56 40954 76652 15847 37345 37343 373
C058 77357 06154 34449 35947 35945 359
C61 13859 35756 53051 34449 34447 344
B063 82661 96759 01653 60251 60249 602
B66 51364 57661 50155 85953 85951 859
A069 57967 55264 33558 43356 43354 433
A72 65570 53967 18061 01759 01757 017
A177 91175 64272 04065 43163 43161 431

Příplatky

Základní mzdové tarify platí pro běžnou pracovní dobu, která trvá každý všední den od rána do odpoledne. Normálně jde o 37,5 až 40 hodin/týden. Pokud zaměstnanec absolvuje přesčasy, noční a víkendové směny, nebo pracuje v jiných mimořádných podmínkách, potom má právo ještě na příplatky.

Jednotkami jsou české koruny (Kč) a časové intervaly (hodina, měsíc) nebo průměrný hodinový výdělek (PV). Nestandardní pracovní podmínky a zařazení do vícesměnného systému posuzuje takzvaná Paritní komise, kterou tvoří zástupci obou smluvních stran (zaměstnavatele a zaměstnanců).

DůvodPříplatekJednotka
Přesčasová práce25% PV
Práce v noci55Kč/h
Práce v sobotu25% PV
Práce v neděli25% PV
Práce ve svátek100% PV
Práce v odpolední směně12Kč/h
Ztížené pracovní prostředí17Kč/h
Nestandardní pracovní podmínky13Kč/h
Práce v taktu (tempo je určováno například strojem)1 200Kč/měsíc
Příplatek instruktora praxe16Kč/h
Práce ve vícesměnných systémech
I.8Kč/h
II.16Kč/h
III.30Kč/h
IV.35Kč/h

Bonusy a prémie

Automobilka vyplácí zajímavé mzdy a příplatky, avšak zaměstnanci přivítají také další odměny. Pestrá nadílka byla naplánována na rok 2025:

  • od dubna stouply mzdové tarify o 3 %, příspěvek na doplňkové penzijní spoření o 200 Kč na 1 900 Kč/měsíc a příplatek za noční práci o 5 Kč na 55 Kč/hodinu
  • v květnovém výplatním termínu přijde variabilní bonus za loňské výsledky 120 000 Kč + jednorázová platba 10 000 Kč, dohromady tedy prémie 130 000 Kč
  • plnohodnotný zaměstnanec v průběhu letošního roku dostane ještě zaručený bonus 70 000 Kč, takže celkové prémie dosáhnou průměrně 200 000 Kč
  • v březnu narostla Cafeterie o 10 000 bodů, zaměstnanci tedy obdrží více nefinančních benefitů

Osobní ohodnocení

Variabilní a zaručené bonusy, jednorázové platby, Cafeterie a příspěvky na penzijní spoření jsou fajn, ale všeho moc škodí. Škoda ve výsledcích posledního kolektivního vyjednávání nezmiňuje osobní ohodnocení, které jinak vypočítává jako 15,3 % mzdových tarifů. Podle tohoto koeficientu momentálně vychází 5 675 až 11 920 Kč.

Výpomoc pro seniory

Pokud jste ve Škodovce nepřetržitě zaměstnáni 30 let a potom ze zdravotních nebo organizačních důvodů dostanete výpověď, získáváte nárok na finanční sociální podporu. Přesná částka záleží na době, po kterou jste v automobilce pracovali. Propuštění senioři dostávají jednorázově 157 000 až 183 000 Kč.

Roky zaměstnáníVýše podpory
30157 000
31159 000
32160 000
33163 000
34164 000
35166 000
36167 000
37170 000
38171 000
39173 000
40174 000
41176 000
42178 000
43180 000
44181 000
45183 000