Nejúspěšnější tuzemský exportér uzavřel se svými zaměstnanci nové dodatky ke kolektivní smlouvě. Mzdové tarify ve Škoda Auto a.s. od 1. dubna 2023 začínají na 34 294 Kč a končí na 72 040 Kč hrubého měsíčně. Navíc se přičítají bonusy, prémie, osobní ohodnocení, inflační a další příplatky.
- Historie
- Hospodářské výsledky
- Kolektivní smlouva
- Mzdová tabulka
- Příplatky
- Bonusy a prémie
- Výpomoc pro seniory
Historie od rozbitého bicyklu po lidové auto
Mladoboleslavská legenda vznikla kvůli jazykovému sporu. Končilo 19. století a českému knihkupci Václavu Klementovi se polámal bicykl, který nesl značku Germania. Nespokojený cyklista tedy svým mateřským jazykem sepsal reklamaci. Jenomže odpovědná firma reagovala strohým doporučením, aby používal raději němčinu. Hrdý český vlastenec se naštval, přizval zámečníka Václava Laurina a společně vyrobili svůj první bicykl.
Postupně vyvíjeli pokročilejší modely, přidali motor a další kola, rozšiřovali nabídku. Nejdříve používali slovanskou značku Slavia, později se podepisovali Laurin & Klement. Nakonec uvolnili místo strategickému investorovi – plzeňské Škodovce. Zakladatel slavného průmyslového podniku Emil Škoda se toho bohužel nedožil. Ale jeho příjmení, které původně znamenalo majetkovou újmu, získalo nový pozitivní význam.
Václav Klement uskromnil svoje ego, navíc podporoval chudé děti a starce. Jenomže v Německu mezitím získával masovou podporu šílený nacistický vůdce. Adolf Hitler rozpoutal druhou světovou válku, ale ještě předtím prosadil, aby vznikla germánská národní automobilka Volkswagen. Nicméně její první modely navrhl severočeský rodák Ferdinand Porsche, který se přitom inspiroval designem moravských vozů Tatra.
Hospodářské výsledky – prodeje, obrat a zisk
Češi a Němci naštěstí svoje národnostní spory překonali. Dneska žijeme ve společné Evropské unii, vzájemně se respektujeme a férově spolupracujeme. Důkazem je automobilka Škoda Auto a.s., která nadále sídlí v Mladé Boleslavi, ačkoli patří do německého koncernu Volkswagen AG. Na tuzemské poměry dosahuje famózních úspěchů, uveďme loňské výsledky:
- Škodovka svým klientům dodala 731 262 vozů a zůstala největším českým exportérem.
- Utržila 444 miliard Kč, což znamenalo 6,8 % českého hrubého domácího produktu.
- Čistého vydělala 12,8 miliardy Kč, zatímco například ČEZ a.s. vylétl na 80,7 miliardy Kč.
Aktuální kolektivní smlouva ke stažení v .pdf
Autosalóny a účetní uzávěrky jsou ovšem výsledkem poctivé lidské práce. Mladoboleslavská Škodovka v České republice spoléhá na 37 836 zaměstnanců, pokud počítáme také dělníky dodané externími agenturami. Kromě svojí středočeské centrály provozuje ještě východočeské závody Kvasiny a Vrchlabí.
Zaměstnanci mají své odborové organizace, které se zaměstnavatelem uzavřely kolektivní smlouvu. TADY stáhnete aktuální verzi. Současná kolektivní smlouva platí do 31. 3. 2026, nicméně Škodováci každoročně uzavírají dodatky, které se týkají mzdových tarifů a sociální podpory. Následující tabulky jsou účinné od 1. dubna 2023 do 31. března 2024.
Hrubé měsíční mzdové tarify ve Škoda Auto a.s.
Tarifní skupina | Mezistupeň | 1.4.2023 - 31.3.2024 | 1.4.2022 - 31.3.2023 | 1.4.2021 - 31.3.2022 | 1.4.2020 - 31.3.2021 |
---|---|---|---|---|---|
J1 | 30 159 | 28 159 | 26 159 | ||
J | 34 294 | 31 148 | 29 148 | 27 148 | |
I0 | 35 454 | 32 202 | 30 202 | 28 202 | |
I | 36 613 | 33 254 | 31 254 | 29 254 | |
H0 | 37 846 | 34 374 | 32 374 | 30 374 | |
H | 39 079 | 35 494 | 33 494 | 31 494 | |
G0 | 40 443 | 36 733 | 34 733 | 32 733 | |
G | 41 807 | 37 972 | 35 972 | 33 972 | |
F0 | 43 324 | 39 350 | 37 350 | 35 350 | |
F | 44 843 | 40 729 | 38 729 | 36 729 | |
E0 | 46 570 | 42 298 | 40 298 | 38 298 | |
E | 48 298 | 43 867 | 41 867 | 39 867 | |
D0 | 50 228 | 45 620 | 43 620 | 41 620 | |
D | 52 158 | 47 373 | 45 373 | 43 373 | |
C0 | 54 344 | 49 359 | 47 359 | 45 359 | |
C | 56 530 | 51 344 | 49 344 | 47 344 | |
B0 | 59 016 | 53 602 | 51 602 | 49 602 | |
B | 61 501 | 55 859 | 53 859 | 51 859 | |
A0 | 64 335 | 58 433 | 56 433 | 54 433 | |
A | 67 180 | 61 017 | 59 017 | 57 017 | |
A1 | 72 040 | 65 431 | 63 431 | 61 431 |
Příplatky
Základní mzdové tarify platí pro běžnou pracovní dobu, která trvá každý všední den od rána do odpoledne. Normálně jde o 37,5 až 40 hodin/týden. Pokud zaměstnanec absolvuje přesčasy, noční a víkendové směny, nebo pracuje v jiných mimořádných podmínkách, potom má právo ještě na příplatky.
Jednotkami jsou české koruny (Kč) a časové intervaly (hodina, měsíc) nebo průměrný hodinový výdělek (PV). Nestandardní pracovní podmínky a zařazení do vícesměnného systému posuzuje takzvaná Paritní komise, kterou tvoří zástupci obou smluvních stran (zaměstnavatele a zaměstnanců).
Důvod | Příplatek | Jednotka |
---|---|---|
Přesčasová práce | 25 | % PV |
Práce v noci | 40 | Kč/h |
Práce v sobotu | 25 | % PV |
Práce v neděli | 25 | % PV |
Práce ve svátek | 100 | % PV |
Práce v odpolední směně | 12 | Kč/h |
Ztížené pracovní prostředí | 17 | Kč/h |
Nestandardní pracovní podmínky | 13 | Kč/h |
Práce v taktu (tempo je určováno například strojem) | 1 200 | Kč/měsíc |
Příplatek instruktora praxe | 16 | Kč/h |
Práce ve vícesměnných systémech | ||
I. | 8 | Kč/h |
II. | 16 | Kč/h |
III. | 30 | Kč/h |
IV. | 35 | Kč/h |
Bonusy a prémie
Automobilka vyplácí zajímavé mzdy a příplatky, avšak zaměstnanci přivítají také další odměny. Pestrá nadílka byla naplánována na květen 2023:
- variabilní bonus za loňské výsledky 33 000 Kč
- prémie 15 000 Kč – připomínka, že před 30 lety se spojily Škoda a Volkswagen
- jednorázová platba 13 000 Kč
- inflační příplatek 4 000 Kč
Osobní ohodnocení
Variabilní bonusy, jednorázové platby, mimořádné prémie a inflační příplatky jsou fajn, ale všeho moc škodí. Škoda ve výsledcích posledního kolektivního vyjednávání nezmiňuje osobní ohodnocení, které jinak vypočítává jako 15,3 % mzdových tarifů (aktuálně tedy 5 247 až 11 023 Kč).
Výpomoc pro seniory
Pokud jste ve Škodovce nepřetržitě zaměstnáni 30 let a potom ze zdravotních nebo organizačních důvodů dostanete výpověď, získáváte nárok na finanční sociální podporu. Přesná částka záleží na době, po kterou jste v automobilce pracovali. Propuštění senioři dostávají jednorázově 157 000 až 183 000 Kč.
Roky zaměstnání | Výše podpory |
---|---|
30 | 157 000 |
31 | 159 000 |
32 | 160 000 |
33 | 163 000 |
34 | 164 000 |
35 | 166 000 |
36 | 167 000 |
37 | 170 000 |
38 | 171 000 |
39 | 173 000 |
40 | 174 000 |
41 | 176 000 |
42 | 178 000 |
43 | 180 000 |
44 | 181 000 |
45 | 183 000 |
Zdroj fotografie: skoda-storyboard.com
„Ekonomická krize je jako mořský odliv – teprve ona ukáže, kdo plaval nahý,“ říká Warren Buffett. Slabé firmy bankrotují nebo propouštějí, silné podniky svým zaměstnancům zvedají platy.
Škoda – příklad povedené privatizace.
Existují i úspěšné velké firmy, které patří Čechům a taky dobře platí svoje zaměstnance.
Opravdu směšné! Bohužel jsme v České republice! Vysokoškolák s diplomem Ing. a PhD. Tak špatně se neplatí ani uklízečka v Chemnitz!