Nejúspěšnější tuzemská firma uzavřela se svými zaměstnanci kolektivní smlouvu. Mzdové tarify ve Škoda Auto a.s. od 1. dubna 2022 začínají na 30 159 Kč a končí na 65 431 Kč hrubého měsíčně. Eventuálně se navíc přičítají příplatky a osobní ohodnocení.
Historie od rozbitého bicyklu po lidové auto
Mladoboleslavská legenda vznikla kvůli jazykovému sporu. Končilo 19. století, a českému knihkupci Václavu Klementovi se polámal bicykl, který nesl značku Germania. Nespokojený cyklista tedy svým mateřským jazykem sepsal reklamaci. Jenomže odpovědná firma reagovala strohým doporučením, aby používal raději němčinu. Hrdý český vlastenec se naštval, přizval zámečníka Václava Laurina, a společně vyrobili svůj první bicykl.
Postupně vyvíjeli pokročilejší modely, přidali motor a další kola, rozšiřovali nabídku. Nejdříve používali slovanskou značku Slavia, později se podepisovali svými jmény: Laurin & Klement. Nakonec uvolnili místo strategickému investorovi, plzeňské Škodovce. Zakladatel slavného průmyslového podniku, Emil Škoda se toho bohužel nedožil. Ale jeho příjmení, které původně znamenalo majetkovou újmu, získalo nový pozitivní význam.
Václav Klement uskromnil svoje ego, navíc podporoval chudé děti a starce. Jenomže v Německu mezitím získával masovou podporu šílený nacistický vůdce. Adolf Hitler rozpoutal druhou světovou válku, ale ještě předtím prosadil, aby vznikla germánská národní automobilka: Volkswagen. Nicméně její první modely navrhl severočeský rodák Ferdinand Porsche, který se přitom inspiroval designem moravských vozů Tatra.
Hospodářské výsledky – prodeje, obrat a zisk
Češi a Němci naštěstí svoje národnostní spory překonali. Dneska žijeme ve společné Evropské unii, vzájemně se respektujeme a férově spolupracujeme. Důkazem je automobilka Škoda Auto a.s., která nadále sídlí v Mladé Boleslavi, ačkoli patří do německého koncernu Volkswagen AG. Na tuzemské poměry dosahuje rekordních úspěchů, uveďme loňské výsledky:
- Škodovka svým klientům dodala 878 200 vozů a zůstala největším českým exportérem.
- Utržila 422,6 miliardy Kč, což znamenalo 7 % českého hrubého domácího produktu.
- Čistého vydělala 22,4 miliardy Kč, zatímco například ČEZ a.s. skončil na 9,9 miliardy Kč.
Aktuální kolektivní smlouva ke stažení v .pdf
Autosalóny a účetní uzávěrky jsou ovšem výsledkem poctivé lidské práce. Mladoboleslavská Škodovka v České republice spoléhá na 35 153 kmenových zaměstnanců. Kromě svojí středočeské centrály provozuje ještě východočeské závody: Kvasiny a Vrchlabí. Zaměstnanci mají své odborové organizace, které se zaměstnavatelem uzavřely kolektivní smlouvu. Aktuální verzi stáhnete ZDE. Najdeme tam především mzdové tarify, platné od 1. dubna 2022 do 31. března 2023.
kolektivni-smlouva-skoda-auto-2022-2023.pdfHrubé měsíční mzdové tarify ve Škoda Auto a.s.
Tarifní skupina | Mezistupeň | 1.4.2022 - 31.3.2023 | 1.4.2021 - 31.3.2022 | 1.4.2020 - 31.3.2021 |
---|---|---|---|---|
J1 | 30 159 | 28 159 | 26 159 | |
J | 31 148 | 29 148 | 27 148 | |
I0 | 32 202 | 30 202 | 28 202 | |
I | 33 254 | 31 254 | 29 254 | |
H0 | 34 374 | 32 374 | 30 374 | |
H | 35 494 | 33 494 | 31 494 | |
G0 | 36 733 | 34 733 | 32 733 | |
G | 37 972 | 35 972 | 33 972 | |
F0 | 39 350 | 37 350 | 35 350 | |
F | 40 729 | 38 729 | 36 729 | |
E0 | 42 298 | 40 298 | 38 298 | |
E | 43 867 | 41 867 | 39 867 | |
D0 | 45 620 | 43 620 | 41 620 | |
D | 47 373 | 45 373 | 43 373 | |
C0 | 49 359 | 47 359 | 45 359 | |
C | 51 344 | 49 344 | 47 344 | |
B0 | 53 602 | 51 602 | 49 602 | |
B | 55 859 | 53 859 | 51 859 | |
A0 | 58 433 | 56 433 | 54 433 | |
A | 61 017 | 59 017 | 57 017 | |
A1 | 65 431 | 63 431 | 61 431 |
Osobní ohodnocení
Právě jsme prošli základní mzdy, někteří zaměstnanci však dostávají ještě osobní ohodnocení. Průměrně jde o 15,3 % aktuálních platových tarifů (tedy 4 614 až 10 011 Kč). Záleží na výkonu každého zaměstnance, který bude hodnocen v následujících datech:
- 1. července 2022
- 1. října 2022
- 1. ledna 2023
Příplatky
Za nestandardní pracovní podmínky dostane zaměstnanec ještě něco navíc: příplatky. Jednotkou je průměrný hodinový výdělek (PV) nebo pevná částka (Kč za hodinu či za měsíc). Nestandardní pracovní podmínky anebo zařazení do vícesměnného systému posuzuje takzvaná Paritní komise, kterou tvoří zástupci obou smluvních stran (zaměstnavatele a zaměstnanců).
Důvod | Příplatek | Jednotka |
---|---|---|
Přesčasová práce | 25 | % PV |
Práce v noci | 35 | Kč/h |
Práce v sobotu | 25 | % PV |
Práce v neděli | 25 | % PV |
Práce ve svátek | 100 | % PV |
Práce v odpolední směně | 10 | Kč/h |
Ztížené pracovní prostředí | 15 | Kč/h |
Nestandardní pracovní podmínky | 11 | Kč/h |
Práce v taktu (tempo je určováno například strojem) | 1 000 | Kč/měsíc |
Příplatek instruktora praxe | 16 | Kč/h |
Práce ve vícesměnných systémech | ||
I. | 8 | Kč/h |
II. | 16 | Kč/h |
III. | 30 | Kč/h |
IV. | 35 | Kč/h |
Zdroj fotografie: skoda-storyboard.com
„Ekonomická krize je jako mořský odliv – teprve ona ukáže, kdo plaval nahý,“ říká Warren Buffett. Slabé firmy bankrotují nebo propouštějí, silné podniky svým zaměstnancům zvedají platy.
Škoda – příklad povedené privatizace.
Existují i úspěšné velké firmy, které patří Čechům a taky dobře platí svoje zaměstnance.
Opravdu směšné! Bohužel jsme v České republice! Vysokoškolák s diplomem Ing. a PhD. Tak špatně se neplatí ani uklízečka v Chemnitz!