Nejlacinější zůstává sůl, levně koupíte také brambory nebo cukr. Nejdražší je maso, káva a máslo. Ovšem různé supermarkety se svými nabídkami liší. Proto průběžně navštěvujeme Alberta, Billu, Globus, Kaufland, Lidl, Penny Market a Tesco, abychom srovnávali ceny potravin. Představujeme vám aktuální výsledky.

Albert, Billa, Globus, Kaufland, Lidl, Penny a Tesco

Vybíráme tuzemské obchody, které jsou podle internetových vyhledávačů v české populaci nejoblíbenější. Vyhrávají pobočky zahraničních korporací: nizozemský Albert, rakouská Billa, němečtí Globus, Kaufland, Lidl a Penny Market, plus britské Tesco. Menší pozornost přitahují čeští konkurenti: Coop, Hruška nebo Velká pecka (Rohlík). Supermarkety jsme obešli včera, v jediném krajském městě, čím navazujeme na svůj dřívější průzkum.

Srovnáme rostlinné a živočišné výrobky, sůl i pivo

Taky pomyslný nákupní košík naplňujeme potravinami, které Češi nejčastěji poptávají přes internetové vyhledávače. Přitom pátráme po nejnižších cenách. Jako jednotku používáme české koruny, kilogramy, litry (pro mléko, olej a pivo) a kusy (pro rohlík a vajíčko). Ovoce, zelenina a pečivo pochází od různých výrobců. V jiných segmentech však nalezneme dominantní dodavatele: například Lagris (čočka) a Medokomerc (luční med). Mletou kávu zastupuje Tchibo (Jihlavanka Standard), pivo reprezentuje Plzeňský Prazdroj (Pilsner Urquell, světlý ležák, 4,4% alkohol).

Dále volíme „konzumní“ nebo „šumavský“ chleba, polohrubou pšeničnou mouku, moučkový cukr a slunečnicový olej. I živočišné produkty jsou popsány podrobnými charakteristikami. Srovnávaná vajíčka mají střední velikost (M) a byla snesena do podestýlky (slámy, hoblin apod.). Přidáváme 95% šunku, 82% máslo, 45% eidam a 3,5% plnotučné mléko, přičemž čísla znamenají podíl poctivého masa (v masném výrobku), nebo čistého tuku (v mléčném produktu). Pokud jde o sýry, procentuální hodnota se vztahuje pouze na sušinu (nevypařitelnou pevnou hmotu).

Ceny potravin v tuzemských supermarketech

OBCHODBramboryCibuleCukrČesnekČočkaChlébJablkaKávaMásloOBCHODMedMlékoMoukaMrkevOlejPivoRajčataRohlíkSůlSýrŠunkaVajíčko
Albert17,4019,9021,90139,9085,8033,2529,00279,00187,60Albert187,7820,9019,9019,9054,9057,80109,802,506,90219,00349,003,89
Billa22,9019,9021,90119,9077,8036,6724,90299,60199,60Billa199,8917,9029,9019,9059,9057,80111,602,5011,90219,00299,003,49
Globus14,9517,9019,9089,9079,8033,3019,90269,00227,60Globus211,0018,9021,9019,9049,9061,0089,902,506,90169,00249,003,69
Kaufland14,9569,8021,90279,0049,8025,0029,95399,60227,60Kaufland188,2018,9019,9019,9049,9057,8084,902,5011,90299,00399,005,99
Lidl14,9534,9021,90199,5059,8033,2529,90399,30239,60Lidl132,2219,9029,9024,9049,9067,8059,902,506,90199,60249,004,29
Penny14,9519,9021,90199,5059,8033,2539,90199,33227,60Penny177,6718,9019,9059,8049,9057,8089,902,506,90199,60249,004,29
Tesco21,9013,9021,90149,9091,8033,2519,90294,90219,60Tesco199,8918,9019,9019,9049,9057,8099,602,506,90209,00419,004,00
Průměr17,4328,0321,61168,2372,0932,5727,64305,82218,46Průměr185,2419,1923,0426,3152,0459,6992,232,508,33216,31316,144,23

Jednotkami jsou Kč/kus (pro rohlík, vajíčko), Kč/litr (mléko, olej, pivo) a Kč/kg (ostatní).

Srovnali jsme peněžní náklady, ale zohledňujme také nabízenou jakost. Nekupujte například laciné brambory, pokud jsou zelené a obsahují nebezpečný solanin – v takovém případě raději investujte do dražších a kvalitnějších potravin. Mnozí lidé preferují místní produkci, aby minimalizovali kamionovou přepravu a svoji „ekologickou stopu“, přestože některá zahraniční jablka a rajčata nesou levnější cenovku. Nezapomeňme na záruční dobu mléčných a masných výrobků…

Samotné ceny potravin jsou pouze dílčím měřítkem, podle kterého hodnotíme různé supermarkety a další obchody. Ale mají vypovídací hodnotu, když analyzujeme kupní sílu sociálních dávek nebo minimální mzdy.

Autor úvodní fotografie: Gustavo Fring

3 KOMENTÁŘE

  1. Přiznám se, že nemám příliš rád Kaufland. Ale miluji lidi. A každá komerční značka je vlastně pouze nálepkou pro nějakou lidskou společnost, která zahrnuje nejenom kapitalistické majitele, ale i chudáky zaměstnance a brigádníky, a nepřímo taky nakupující a platící zákazníky. Takže ať už jde o Kaufland nebo jinou korporaci, přeji nám všem, aby touha po zisku nezvítězila nad citem a zdravým rozumem: aby námezdní pracovníci měli důstojné podmínky, aby spotřebitelé (nebo lépe řečeno občané) nebyli podváděni a abychom nepřetěžovali naši planetu (půdu, vegetaci, živočichy) – už kvůli našemu vlastnímu pudu sebezáchovy.

  2. Jak je ten český jazyk krásný a bohatý: média, marketing, supermarket – kdyby jeden neuměl anglicky, ani by nepochopil významy. Obrozenci Jungmann a Havlíček tam nahoře musejí mít srandu.

  3. Ceny zůstávají dlouhodobě stejné, akorát váha klesá: Dříve jsem dal 100 Kč za kilogram, dneska dám stovku za 500 gramů.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno