Tuzemskou vlakovou dopravu zabezpečují hlavně profesionálové, rozdělení do dvou státních subjektů. Mzdové tarify v Českých drahách i ve Správě železnic začínají pod zákonným minimem, ale mají velké rozpětí. Například nový průvodčí letos dostane přinejmenším 28 360 Kč měsíčně a případně ještě příplatky.
- Kolektivní smlouvy
- Mzdové tarify v Českých drahách
- Věrnostní příplatky v ČD
- Mzdové tarify ve Správě železnic
- Osobní příplatky ve SŽ
Přímé vlakové spoje mezi Prahou, Brnem a Ostravou bývají plné pasažérů. Tyto frekventované trasy tedy logicky přitahují soukromé dopravce, kteří chtějí vydělat na jízdenkách.
V naší vlasti ale naštěstí leží také klidná místa, kudy neproudí davy hlučných turistů, byznysmenů ani studentů. Tyto pokojné regiony jsou opečovávány místními patrioty, kteří zůstávají věrní svým kořenům, vzájemně se zdraví a dokážou vychutnat i ticho. Nicméně rádi někoho přátelského přivítají a občas sami někam vycestují.
Proto existuje akciová společnost České dráhy, stoprocentně vlastněná naší republikou – aby zaměstnávala strojvůdce a průvodčí, kteří pravidelně zastaví nejen v hlavním městě, ale také v každém mimopražském okrese. A rovněž máme státní organizaci Správa železnic (dříve Správa železniční dopravní cesty, SŽDC), v níž pracují centrální dispečeři, lokální výpravčí nebo hasiči.
Kolektivní smlouvy a katalogy prací
V obou subjektech fungují odbory, aby zaměstnanci společně vyjednávali o svých pracovních podmínkách. Výsledkem jsou letošní kolektivní smlouvy, které odkazují na katalogy, kde jsou různé profesní pozice zařazeny do tarifních stupňů. Aktuální dokumenty stáhnete pod následujícími odkazy:
V obou dokumentech najdeme především garantované mzdové tarify, stanovené pro konkrétní profesní pozice (tarifní stupně). Výplatu vyčíslíme buďto měsíčně, nebo hodinově, přičemž ve druhém případě záleží na délce týdenní pracovní doby. Věrnostní a osobní příplatky závisejí na předchozí praxi, případně na absolvované zkoušce a výcviku.
Mzdové tarify v Českých drahách
TARIFNÍ STUPEŇ | MĚSÍČNÍ TARIF | HODINOVÝ TARIF | 40 hod./týden | 38,5 hod./týden | 37,5 hod./týden | 36 hod./týden |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16 200 | 93,60 | 97,00 | 100,00 | 103,80 | |
2 | 17 250 | 99,70 | 103,30 | 106,50 | 110,60 | |
3 | 18 330 | 106,00 | 109,80 | 113,10 | 117,50 | |
4 | 20 370 | 117,70 | 122,00 | 125,70 | 130,60 | |
5 | 22 310 | 129,00 | 133,60 | 137,70 | 143,00 | |
6 | 24 440 | 141,30 | 146,30 | 150,90 | 156,70 | |
7 | 26 450 | 152,90 | 158,40 | 163,30 | 169,60 | |
8 | 28 360 | 163,90 | 169,80 | 175,10 | 181,80 | |
9 | 30 370 | 175,50 | 181,90 | 187,50 | 194,70 | |
10 | 32 360 | 187,10 | 193,80 | 199,80 | 207,40 | |
11 | 34 200 | 197,70 | 204,80 | 211,10 | 219,20 | |
12 | 36 340 | 210,10 | 217,60 | 224,30 | 232,90 | |
13 | 37 070 | 214,30 | 222,00 | 228,80 | 237,60 | |
14 | 39 320 | 227,30 | 235,40 | 242,70 | 252,10 | |
15 | 44 030 | 254,50 | 263,70 | 271,80 | 282,20 | |
16 | 48 570 | 280,80 | 290,80 | 299,80 | 311,30 |
Mzdové tarify v Českých drahách začínají pod zákonným minimem, nicméně končí vysoko nad celorepublikovým průměrem.
Příplatek podle předchozí praxe, počítané v rocích (r.)
TARIFNÍ STUPEŇ | PRAXE (PÁSMO) | 1 r. (1) | 3 r. (2) | 6 r. (3) | 10 r. (4) | 15 r. (5) | 20 r. (6) | 25 r. (7) | 30 r. (8) | 35 r. (9) | 40 r. (10) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 500 | 550 | 750 | 850 | 900 | 950 | 950 | 950 | 950 | 1 050 | |
2 | 530 | 600 | 800 | 900 | 960 | 1 020 | 1 020 | 1 020 | 1 020 | 1 120 | |
3 | 560 | 650 | 850 | 950 | 1 020 | 1 100 | 1 100 | 1 100 | 1 100 | 1 200 | |
4 | 600 | 700 | 900 | 1 000 | 1 130 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 300 | |
5 | 650 | 760 | 960 | 1 060 | 1 200 | 1 250 | 1 300 | 1 400 | 1 500 | 1 600 | |
6 | 710 | 830 | 1 030 | 1 130 | 1 280 | 1 350 | 1 400 | 1 450 | 1 550 | 1 650 | |
7 | 760 | 890 | 1 090 | 1 190 | 1 350 | 1 450 | 1 550 | 1 600 | 1 700 | 1 800 | |
8 | 810 | 950 | 1 150 | 1 250 | 1 420 | 1 500 | 1 600 | 1 700 | 1 800 | 1 900 | |
9 | 860 | 1 010 | 1 210 | 1 310 | 1 490 | 1 590 | 1 650 | 1 850 | 1 950 | 2 050 | |
10 | 910 | 1 070 | 1 270 | 1 370 | 1 560 | 1 670 | 1 850 | 1 950 | 2 050 | 2 150 | |
11 | 960 | 1 130 | 1 330 | 1 430 | 1 630 | 1 780 | 1 900 | 2 100 | 2 200 | 2 300 | |
12 | 1 010 | 1 190 | 1 390 | 1 490 | 1 700 | 1 860 | 2 000 | 2 200 | 2 300 | 2 400 | |
13 | 1 060 | 1 250 | 1 450 | 1 550 | 1 770 | 1 940 | 2 300 | 2 400 | 2 500 | 2 600 | |
14 | 1 110 | 1 310 | 1 510 | 1 610 | 1 840 | 2 100 | 2 400 | 2 550 | 2 650 | 2 750 | |
15 | 1 200 | 1 410 | 1 610 | 1 710 | 1 950 | 2 300 | 2 600 | 2 900 | 3 000 | 3 100 | |
16 | 1 300 | 1 520 | 1 720 | 1 820 | 2 070 | 2 400 | 2 700 | 3 000 | 3 100 | 3 200 |
V katalogu potkáme například vlakového revizora, který má přinejmenším tyto povinnosti: „Komplexní zajištění prací při kontrole cestujících a výkonu služby zaměstnanců provádějících komerční odbavení cestujících na vlaku. Kontrola cestovních dokladů, označovačů jízdenek, mobilních prodejních automatů na výdej jízdních dokladů, technického stavu vozů, osvětlení a vytápění vozů. Poskytování přepravních služeb cestujícím, poskytování první pomoci.“ V takovém případě patří minimálně do 8. tarifního stupně, takže dostane alespoň 28 360 Kč/měsíc hrubého. Po prvním roce obdrží navíc ještě 810 Kč/měsíc – věrnostní příplatek, který na této pozici může vystoupat až na 1 900 Kč/měsíc.
Mzdové tarify ve Správě železnic
TARIFNÍ STUPEŇ | SAZBA | HODINOVÝ TARIF | 40 hod./týden | 37,5 hod./týden | 36 hod./týden |
---|---|---|---|---|---|
1 | 16 790 | 96,50 | 103,00 | 107,20 | |
2 | 18 070 | 103,80 | 110,80 | 115,40 | |
3 | 19 480 | 112,00 | 119,50 | 124,40 | |
4 | 20 900 | 120,10 | 128,20 | 133,50 | |
5 | 22 700 | 130,50 | 139,20 | 145,00 | |
6 | 24 750 | 142,30 | 151,80 | 158,10 | |
7 | 26 790 | 154,00 | 164,30 | 171,10 | |
8 | 28 850 | 165,80 | 176,90 | 184,20 | |
9 | 31 020 | 178,30 | 190,20 | 198,10 | |
10 | 33 260 | 191,20 | 204,00 | 212,50 | |
11 | 35 520 | 204,10 | 217,80 | 226,80 | |
12 | 37 750 | 217,00 | 231,50 | 241,10 | |
13 | 40 000 | 229,90 | 245,30 | 255,50 | |
14 | 42 230 | 242,80 | 259,00 | 269,70 | |
15 | 46 740 | 268,70 | 286,70 | 298,60 | |
16 | 51 470 | 295,90 | 315,70 | 328,80 |
Mzdové tarify ve Správě železnic začínají a končí výše, než v Českých drahách. Přitom provozovatel drážní infrastruktury má jedinečné postavení, zatímco dopravce čelí konkurenčním tlakům na cenu.
Minimální výše osobního příplatku
Pásmo | Praxe | Sazba A | Sazba B |
---|---|---|---|
1 | od 1 roku | 0,75 % | 1,75 % |
2 | od 3 let | 1,00 % | 2,00 % |
3 | od 5 let | 1,50 % | 2,50 % |
4 | od 10 let | 2,00 % | 3,00 % |
5 | od 15 let | 2,50 % | 3,50 % |
6 | od 20 let | 3,00 % | 4,00 % |
7 | od 25 let | 3,50 % | 4,50 % |
8 | od 30 let | 4,00 % | 5,00 % |
9 | od 35 let | 4,50 % | 5,50 % |
10 | od 40 let | 5,00 % | 6,00 % |
Do sazby B patří zaměstnanci, kteří absolvovali speciální odbornou zkoušku, eventuálně hasiči „nástupní odborný výcvik“.
V kolektivních smlouvách nalezneme samozřejmě také další příplatky nebo náhradní volno, například za noční, víkendovou a sváteční směnu, přesčasy a ztížené pracovní podmínky.
Autor úvodní ilustrační fotografie: Frantisek Krejci