Tuzemskou vlakovou dopravu zabezpečují hlavně profesionálové, rozdělení do dvou státních subjektů. Zatímco mzdové tarify v Českých drahách začínají pod zákonným minimem, ve Správě železnic jsou vyšší. Například začínající průvodčí letos dostane minimálně 25 920 Kč měsíčně a případně ještě příplatky.

Přímé vlakové spoje mezi Prahou, Brnem a Ostravou bývají plné pasažérů. Tyto frekventované trasy tedy logicky přitahují soukromé dopravce, kteří chtějí vydělat na jízdenkách.

V naší vlasti ale naštěstí leží také klidná místa, kudy neproudí davy turistů, byznysmenů ani studentů. Tyto pokojné regiony jsou opečovávány místními patrioty, kteří zůstávají věrní svým kořenům, vzájemně se zdraví a dokážou vychutnat i ticho. Nicméně rádi někoho přátelského přivítají a občas sami někam vycestují.

Proto existuje akciová společnost České dráhy, stoprocentně vlastněná naší republikou – aby zaměstnávala strojvůdce a průvodčí, kteří pravidelně zastaví nejen v hlavním městě, ale také v každém mimopražském okrese. A rovněž máme státní organizaci Správa železnic (dříve Správa železniční dopravní cesty, SŽDC), v níž pracují centrální dispečeři, lokální výpravčí nebo hasiči.

Kolektivní smlouvy a katalogy prací

V obou subjektech fungují odbory, aby zaměstnanci společně vyjednávali o svých pracovních podmínkách. Výsledkem jsou letošní kolektivní smlouvy, které odkazují na katalogy, kde jsou různé profesní pozice zařazeny do tarifních stupňů. Aktuální dokumenty stáhnete po následujícími odkazy:

V obou dokumentech najdeme především garantované mzdové tarify, stanovené pro konkrétní profesní pozice (tarifní stupně). Výplatu můžeme vyčíslit buďto měsíčně, nebo hodinově, přičemž ve druhém případě záleží na délce týdenní pracovní doby. Věrnostní a osobní příplatky závisejí na předchozí praxi, případně na absolvované zkoušce a výcviku.

Mzdové tarify v Českých drahách

TARIFNÍ STUPEŇMĚSÍČNÍ TARIFHODINOVÝ TARIF40 hod./týden38,5 hod./týden37,5 hod./týden36 hod./týden
114 89086,1089,2091,9095,40
215 28088,3091,5094,3097,90
316 75096,80100,30103,40107,40
418 620107,60111,50114,90119,40
520 390117,90122,10125,90130,70
622 340129,10133,80137,90143,20
724 170139,70144,70149,20154,90
825 920149,80155,20160,00166,20
927 760160,50166,20171,40177,90
1029 580171,00177,10182,60189,60
1131 260180,70187,20193,00200,40
1233 210192,00198,90205,00212,90
1334 050196,80203,90210,20218,30
1436 290209,80217,30224,00232,60
1540 630234,90243,30250,80260,40
1644 830259,10268,40276,70287,40

Mzdové tarify v Českých drahách tedy začínají pod zákonným minimem, nicméně končí vysoko nad celorepublikovým průměrem.

Příplatek podle předchozí praxe, počítané v rocích (r.)

Praxe (pásmo)1 r. (1)3 r. (2)6 r. (3)10 r. (4)15 r. (5)20 r. (6)25 r. (7)30 r. (8)35 r. (9)40 r. (10)
Tarifní stupeň
15005507508509009509509509501 050
25306008009009601 0201 0201 0201 0201 120
35606508509501 0201 1001 1001 1001 1001 200
46007009001 0001 1301 2001 2001 2001 2001 300
56507609601 0601 2001 2501 3001 4001 5001 600
67108301 0301 1301 2801 3501 4001 4501 5501 650
77608901 0901 1901 3501 4501 5501 6001 7001 800
88109501 1501 2501 4201 5001 6001 7001 8001 900
98601 0101 2101 3101 4901 5901 6501 8501 9502 050
109101 0701 2701 3701 5601 6701 8501 9502 0502 150
119601 1301 3301 4301 6301 7801 9002 1002 2002 300
121 0101 1901 3901 4901 7001 8602 0002 2002 3002 400
131 0601 2501 4501 5501 7701 9402 3002 4002 5002 600
141 1101 3101 5101 6101 8402 1002 4002 5502 6502 750
151 2001 4101 6101 7101 9502 3002 6002 9003 0003 100
161 3001 5201 7201 8202 0702 4002 7003 0003 1003 200

V katalogu potkáme například vlakového revizora, který má přinejmenším tyto povinnosti: „Komplexní zajištění prací při kontrole cestujících a výkonu služby zaměstnanců provádějících komerční odbavení cestujících na vlaku. Kontrola cestovních dokladů, označovačů jízdenek, mobilních prodejních automatů na výdej jízdních dokladů, technického stavu vozů, osvětlení a vytápění vozů. Poskytování přepravních služeb cestujícím, poskytování první pomoci.“ V takovém případě patří minimálně do 8. tarifního stupně, takže dostane alespoň mzdu 25 920 Kč hrubého. Po prvním roce obdrží navíc ještě 810 Kč – věrnostní příplatek, který na této pozici může vystoupat až po 1 900 Kč/měsíc.

Mzdové tarify ve Správě železnic

TARIFNÍ STUPEŇSAZBAHODINOVÝ TARIF40 hod./týden37,5 hod./týden36 hod./týden
115 20087,3093,2097,00
216 36094,00100,30104,40
317 640101,40108,20112,70
418 920108,70116,00120,80
520 550118,10126,00131,20
622 410128,80137,40143,10
724 260139,50148,80155,00
826 110150,00160,10166,70
928 090161,50172,30179,40
1030 110173,10184,70192,40
1132 150184,80197,20205,40
1234 170196,50209,60218,30
1336 210208,20222,10231,30
1438 230219,80234,50244,20
1542 310243,20259,50270,30
1646 600267,90285,80297,70

Mzdové tarify ve Správě železnic tedy začínají o 2 % a končí o 4 % výše, než v Českých drahách. Možná proto, že provozovatel drážní infrastruktury má jedinečné postavení, zatímco dopravce čelí konkurenčním tlakům na cenu.

Minimální výše osobního příplatku

PásmoPočet roků praxeSazba ASazba B
1od 1 roku0,75 %1,75 %
2od 3 let1,00 %2,00 %
3od 5 let1,50 %2,50 %
4od 10 let2,00 %3,00 %
5od 15 let2,50 %3,50 %
6od 20 let3,00 %4,00 %
7od 25 let3,50 %4,50 %
8od 30 let4,00 %5,00 %
9od 35 let4,50 %5,50 %
10od 40 let5,00 %6,00 %

Do sazby B patří zaměstnanci, kteří absolvovali speciální odbornou zkoušku, eventuálně hasiči „nástupní odborný výcvik“.

V kolektivních smlouvách nalezneme samozřejmě také další příplatky nebo náhradní volno, například za noční, víkendovou a sváteční směnu, přesčasy a ztížené pracovní podmínky.

Autor úvodní ilustrační fotografie: Frantisek Krejci

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno