Tuzemskou vlakovou dopravu zabezpečují hlavně profesionálové, rozdělení do dvou státních subjektů. Mzdové tarify v Českých drahách i ve Správě železnic mají velké rozpětí, které závisí na vykonávané práci. Například nový vlakový revizor letos vydělá přinejmenším 30 930 Kč měsíčně a případně obdrží ještě příplatky.

Přímé vlakové spoje mezi Prahou, Brnem a Ostravou bývají plné pasažérů. Tyto frekventované trasy tedy logicky přitahují soukromé dopravce, kteří chtějí vydělat na jízdenkách.

V naší vlasti ale naštěstí leží také klidná místa, kudy neproudí davy hlučných turistů, byznysmenů ani studentů. Tyto pokojné regiony jsou opečovávány místními patrioty, kteří zůstávají věrní svým kořenům, vzájemně se zdraví a dokážou vychutnat i ticho. Nicméně rádi někoho přátelského přivítají a občas sami někam vycestují.

Proto existuje akciová společnost České dráhy, stoprocentně vlastněná naší republikou – aby zaměstnávala strojvůdce a průvodčí, kteří pravidelně zastaví nejen v hlavním městě, ale také v každém mimopražském okrese. A rovněž máme státní organizaci Správa železnic (dříve Správa železniční dopravní cesty, SŽDC), v níž pracují centrální dispečeři, lokální výpravčí nebo hasiči.

Kolektivní smlouvy a katalogy prací

V obou subjektech fungují odbory, a proto zaměstnanci společně vyjednávají o svých pracovních podmínkách. Výsledkem jsou profesní katalogy a letošní kolektivní smlouvy, kde jsou různé profese zařazeny do tarifních stupňů a mzdových tarifů. Aktuální dokumenty stáhnete pod následujícími odkazy:

Mzdový tarif je vlastně základní hrubou mzdou. Časovou jednotku představuje měsíc nebo hodina, přičemž ve druhém případě záleží na délce týdenní pracovní doby. Mnozí zaměstnanci mají nárok i na příplatky.

Mzdové tarify v Českých drahách

Do první tarifní tabulky patří strojvedoucí, strojvedoucí v přípravě, strojvedoucí instruktor, vlakvedoucí osobních vlaků, průvodčí osobních vlaků, vedoucí stevard ve vlacích SuperCity (SC) Pendolino, stevard SC Pendolino, průvodčí stevard, vlakový revizor, kontrolor vozby, vedoucí posunu, posunovač a vozmistr kolejových vozidel (KV).

TARIFNÍ STUPEŇMĚSÍČNÍ TARIFHODINOVÝ TARIF40 hod./týden38,5 hod./týden37,5 hod./týden36 hod./týden
119 610112,70116,70120,30124,90
219 830114,00118,00121,70126,30
320 660118,70123,00126,80131,60
422 760130,80135,50139,60145,00
524 740142,20147,30151,80157,60
626 930154,80160,30165,20171,50
728 980166,60172,50177,80184,60
830 930177,80184,10189,80197,00
932 990189,60196,40202,40210,10
1035 020201,30208,50214,90223,10
1136 900212,10219,60226,40235,00
1239 080224,60232,60239,80248,90
1339 840229,00237,10244,40253,80
1442 150242,30250,90258,60268,50
1546 960269,90279,50288,10299,10
1651 600296,60307,10316,60328,70

Kupříkladu vlakový revizor kontroluje cestující a jejich cestovní doklady, svoje kolegy, vozy, prodejní automaty a označovače jízdenek, případně taky pomáhá pasažérům. V takovém případě patří minimálně do 8. tarifního stupně. Pokud slouží ve standardní pracovní době, vydělává přinejmenším 30 930 Kč/měsíc hrubého.

Mzdové tarify při nestandardní pracovní době

Češi standardně pracují v pravidelných intervalech, ale existují četné výjimky. Druhá tarifní tabulka náleží zaměstnancům, kteří mají nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobu, takže slouží například ve dvousměnném, vícesměnném nebo nepřetržitém režimu.

TARIFNÍ STUPEŇMĚSÍČNÍ TARIFHODINOVÝ TARIF40 hod./týden38,5 hod./týden37,5 hod./týden36 hod./týden
119 290110,90114,80118,40122,90
219 510112,10116,10119,70124,30
320 360117,00121,20124,90129,70
422 430128,90133,50137,60142,90
524 420140,40145,40149,80155,60
626 610152,90158,40163,30169,50
728 660164,70170,60175,80182,60
830 610175,90182,20187,80195,00
932 660187,70194,40200,40208,00
1034 690199,40206,50212,80221,00
1136 580210,20217,70224,40233,00
1238 760222,80230,70237,80246,90
1339 520227,10235,20242,50251,70
1441 830240,40249,00256,60266,40
1546 630268,00277,60286,10297,00
1651 270294,70305,20314,50326,60

Mzdové tarify pro ostatní zaměstnance

Pokud pracujete v Českých dráhách a nenašli jste se v předchozích tarifních tabulkách, pravděpodobně spadáte sem:

TARIFNÍ STUPEŇMĚSÍČNÍ TARIFHODINOVÝ TARIF40 hod./týden38,5 hod./týden37,5 hod./týden36 hod./týden
118 900108,60112,50116,00120,40
219 100109,80113,70117,20121,70
319 950114,70118,80122,40127,10
420 840119,80124,10127,90132,70
522 820131,20135,80140,00145,40
625 000143,70148,80153,40159,20
727 060155,50161,10166,00172,40
829 010166,70172,70178,00184,80
931 070178,60185,00190,60197,90
1033 100190,20197,00203,10210,80
1134 990201,10208,30214,70222,90
1237 180213,70221,30228,10236,80
1337 920217,90225,70232,60241,50
1440 220231,20239,40246,80256,20
1545 040258,90268,10276,30286,90
1649 690285,60295,80304,90316,50

Příplatky za těžké pracovní podmínky

Vyšší výplatu dostanou zaměstnanci, kteří slouží v noci, o víkendech, mají dělenou směnu, pohotovost, nebo mezi směnami nemohou odpočívat doma. Příplatky jsou většinou odvozovány od průměrného výdělku (PV).

  • za noční práci 13 % PV, nejméně však 13 Kč/hodinu
  • za práci o sobotách a nedělích 15 % PV, nejméně však 15 Kč/hodinu
  • za dělenou směnu v tuzemsku 50 % PV, nejméně však 42 Kč/hodinu
  • za dělenou směnu v zahraničí 80 % PV
  • za pracovní pohotovost 10 % PV, nejméně však 22 Kč/hodinu
  • za každé 2 směny, mezi kterými zaměstnanec nemůže odpočívat doma, 250 Kč
  • za nepravidelný nástup, když směna začíná nebo končí mezi 22:00 a 5:30, 150 Kč/směnu

Mzdové tarify ve Správě železnic

TARIFNÍ STUPEŇSAZBAHODINOVÝ TARIF40 hod./týden37,5 hod./týden36 hod./týden
117 500100,50107,30111,70
218 830108,20115,50120,30
320 300116,70124,50129,60
421 780125,20133,60139,10
523 650135,90145,00151,00
625 790148,30158,20164,70
727 920160,50171,20178,30
830 060172,80184,40192,00
932 320185,80198,20206,40
1034 660199,30212,60221,40
1137 010212,80227,00236,40
1239 340226,20241,30251,30
1341 680239,60255,60266,20
1444 000253,00269,90281,10
1548 700280,00298,70311,10
1653 630308,30328,90342,60

Mzdové tarify ve Správě železnic začínají pod zákonnou minimální mzdou, ale končí výše nežli v Českých drahách. Zaměstnanci státní organizace dostávají také různé bonusy a finanční kompenzace, když jsou precizní nebo pracují v těžkých podmínkách.

Minimální výše osobního příplatku

PásmoPraxeSazba ASazba B
1od 1 roku0,75 %1,75 %
2od 3 let1,00 %2,00 %
3od 5 let1,50 %2,50 %
4od 10 let2,00 %3,00 %
5od 15 let2,50 %3,50 %
6od 20 let3,00 %4,00 %
7od 25 let3,50 %4,50 %
8od 30 let4,00 %5,00 %
9od 35 let4,50 %5,50 %
10od 40 let5,00 %6,00 %

Do sazby B patří zaměstnanci, kteří absolvovali speciální odbornou zkoušku, nebo „nástupní odborný výcvik“ pro hasiče.

Další příplatky ve Správě železnic

Mzdy stoupají při nočních nebo víkendových směnách, v extrémních pracovních podmínkách a díky vynikajícím výkonům. Příplatky opět vztahujeme k průměrnému výdělku (PV).

  • za dozor například na regionálních tratích 120 Kč/hodinu, na celostátních tratích 124 Kč/hodinu a na dispečerském pracovišti 128 Kč/hodinu
  • za přesčas od 25 % po 50 % PV
  • za pracovní dozor v noci, v sobotu nebo neděli 10 % PV
  • za jinou práci v sobotu nebo neděli 13 % PV, nejméně však 17 Kč/hodinu
  • za jinou noční práci 14 % PV, nejméně však 17 Kč/hodinu
  • za dělenou směnu 50 % PV, nejméně však 42 Kč/hodinu
  • za nepřetržitý pracovní režim 12 Kč/hodinu
  • za vícesměnný a nerovnoměrný pracovní režim 10 Kč/hodinu
  • za práci ve výšce od 5 do 10 metrů 30 Kč/hodinu
  • za práci ve výšce nad 10 metrů 50 Kč/hodinu
  • za práci na laně 120 Kč/hodinu
  • za vibrace, které způsobuje například křovinořez, 30 Kč/hodinu
  • v hasičském záchranném sboru od 3,40 po 11,70 Kč/hodinu
  • za pracovní pohotovost 10 % PV, nejméně však 15 Kč/hodinu
  • zvláštní odměna 5,71 až 1,86 % mzdového tarifu, nepřímo úměrně tarifnímu stupni

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno