Vládní hnutí ANO ztrácí, v opozici naopak rostou jeho plnohodnotní konkurenti. Volební preference politických stran ovšem závisejí nejenom na oslovených respondentech, ale také na výzkumných agenturách a jejich pracovních metodách.
Masmédia pravidelně referují, jakou aktuální podporu mají jednotlivé partaje a jestli průběžně získávají, nebo spíše ztrácejí příznivce. Pod shrnujícími grafy ovšem bývají podepsány různé výzkumné agentury, které používají rozdílné pracovní metody. Nejdříve tedy prozkoumejme zdroje – a teprve potom zhodnotíme, jaké vyšly preference politických stran v únoru 2021.
CAPI, CATI, CAWI, PAPI
Výzkumné metody srovnáme podle toho, jak jsou dotazováni respondenti (vybraní občané) a kam jsou zapisovány zjištěné informace. Podle těchto charakteristik ostatně vznikly jejich používané zkrácené názvy, které mají anglickojazyčný původ.
Metoda | (Anglickojazyčný název) | Komunikace | Záznam |
---|---|---|---|
CAPI | (Computer Assisted Personal Interviewing) | Osobně | Do počítače |
CATI | (Computer Assisted Telephone Interviews) | Telefonicky | Do počítače |
CAWI | (Computer Assisted Web Interviewing) | Přes internet | Do počítače |
PAPI | (Pen-and-Paper Personal Interview) | Osobně | Na papír |
CVVM, Kantar, Median, STEM
Nejvýznamnější výzkumné agentury porovnáme podle toho, jaké pracovní metody používají, komu patří a kde sídlí jejich majitelé.
Agentura | Metoda | Majitel | Centrála |
---|---|---|---|
CVVM | CAPI a PAPI | Akademie věd ČR | Praha |
Kantar CZ s.r.o. | CATI | Kantar Square Two B.V. | Rotterdam |
Median s.r.o. | CAPI a CAWI | Přemysl Čech | Praha |
STEM | PAPI a CAPI | STEM Ústav empirických výzkumů, z.ú. | Praha |
Zkoumaný vzorek zastupuje všechny voliče
Výzkumné agentury obvykle hledají takové respondenty, aby dohromady věrně reprezentovali celou popisovanou populaci. Muži, ženy, věkové, vzdělanostní a regionální skupiny jsou potom kvantitativně zastoupeny stejně, jako mezi všemi občany České republiky, kteří mohou volit.
Respondentů bývá kolem tisícovky, jejich názory a preference však mají různou váhu. Někdo aktivně a dlouhodobě zastává pevné postoje, zatímco jiný člověk jedná nevyzpytatelně, případně zůstává pasivní. Výzkumníci tedy zjišťují volební preference politických stran, ale také odhodlání a předvídatelnost jejich sympatizantů. Následně sestavují teoretický „model“. Rozdělují voličské hlasy a poslanecké mandáty tak, aby nejlépe reflektovali svůj aktuální sociální vzorek a tuzemská pravidla politické soutěže.
Volební preference politických stran v únoru 2021
Srovnejme, jaké výsledky vycházejí jednotlivým výzkumným agenturám. Například Median v únoru 2021 došel k závěru, že vládní koalice ztrácí podporu. ANO údajně kleslo na 26,5 % a přichází o svoji bezkonkurenční dominanci. ČSSD setrvává na 7 %, zatímco nabízí spolupráci Straně zelených, která momentálně nemá žádný poslanecký mandát a stagnuje na 1,5 %. V opozici však rostou silnější bloky: Svoje síly spojí Piráti + STAN (dohromady 25 %), respektive ODS + KDU-ČSL + TOP 09 (SPOLU, 18,5 %). Samostatně stojí SPD (9 %) a KSČM (7 %).
Nicméně průběžně vycházejí také jiné modely. Třeba Kantar jako jediný neoslovuje svoje respondenty osobně, nýbrž jenom telefonicky a oproti ostatním výzkumným agenturám přisuzuje výrazně nižší podporu levicovým stranám (ČSSD, KSČM).
Pod následující časosběrnou grafikou jsou podepsány Český statistický úřad a Novinky.cz.
Autoři úvodního ilustračního obrázku: Peggy a Marco Lachmann-Anke