Kancelářské činnosti vypadají lehce a čistě. Přesto, a právě proto vzbuzují zdání dobrého výdělku. Administrativní a spisový pracovník zahajuje oficiální seznam povolání ve veřejném sektoru, jeho práci a plat podrobně prostudujeme. Ale nejdříve věnujme pozornost inzerátům, které zdánlivě nabízejí podobné místo, ale ve skutečnosti směřují k nelegálnímu byznysu. Uveďme typickou ukázku.

  • Náplň práce: administrativní a spisový pracovník – administrativa a sepisování smluv
  • Nabízíme: práce na živnostenský list – výdělky od 20 000 Kč, běžně 30 000 Kč, nejlepší 40 000 Kč měsíčně
  • Kdo jsme a co děláme: mapujeme trh, komunikujeme, uzavíráme smlouvy – naše jméno jste nikdy neslyšeli

Podobně bývají formulované inzeráty, adresované levným snaživcům, kteří potom obcházejí domy a prodávají třeba předražené energie. Zaměstnavatel často slibuje závratnou kariéru, ale naivnímu zájemci jaksi neprozradí, že stovky obcí zakázaly podomní prodej. Mladík nebo slečna nevědomky riskuje, že skončí na policii.

Jak poznáme seriózní pracovní nabídku od soukromé firmy?

Její součástí bývá standardní zaměstnanecká smlouva. Zaměstnavatel nezkouší oslnit úžasnými výdělky, nekrouží kolem horké kaše mlhavými frázemi, ale raději konkrétně představí svoji společnost a popíše nabízenou pracovní náplň. (Například: Vyrábíme a prodáváme nábytek, vaším úkolem bude vyřizovat e-maily od stávajících zákazníků.) Administrativní a spisový pracovník má obvykle nárok na vyšší, než minimální mzdu. Pokud například „jenom“ poskytuje informace a písemnosti, patří do 2. skupiny prací podle následující tabulky. Jakmile samostatně pracuje s počítačovými databázemi, tabulkami a textovými editory, stoupá výše – podrobnosti najdete pod TÍMTO odkazem.

ZARUČENÁ MZDA 2019/202020192020
SkupinaTřídaKč/h.Kč/m.Kč/h.Kč/m.
1.1.+2.79,8013.35087,3014.600
2.3.+4.88,1014.74096,3016.100
3.5.+6.97,3016.280106,4017.800
4.7.+8.107,4017.970117,4019.600
5.9.+10.118,6019.850129,7021.700
6.11.+12.130,9021.900143,2024.000
7.13.+14.144,5024.180158,1026.500
8.15.+16.159,6026.700174,6029.200

Administrativní a spisový pracovník ve veřejných službách

V oficiálním Katalogu pracíADMINISTRATIVNÍ A SPISOVÝ PRACOVNÍK nejnižší číslici 1.01.01. Pokud pracuje přímo pro veřejnou instituci, dostává základní hrubý měsíční plat podle tabulky, která přísluší jeho zaměstnavateli. Například úřady mají jinou stupnici, než příspěvkové organizace. Všechny aktuální tabulky najdete pod TÍMTO odkazem. Abychom určili platový tarif konkrétního zaměstnance, potřebujeme ještě znát platový stupeň (především počet započitatelných let praxe) a platovou třídu, která reflektuje nejtěžší vykonávanou práci.

Nemusíte dělat všechny vypsané úkony, stačí jenom některý! Například „zaprotokolovávání dokumentů a vedení jejich evidence“ posouvá zaměstnance minimálně do 2. třídy. Administrativní a spisový pracovník dostává nejvyšší plat, když přes 32 let „zpracovává koncepce rozvoje spisové služby se složitým členěním a s působností na celém území státu, zahrnující utajované informace a údaje chráněné podle příslušných právních předpisů“.

1. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Přenášení nebo jiné manipulace s dokumenty nebo kancelářskými pomůckami a materiálem.

2. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Zaprotokolovávání dokumentů a vedení jejich evidence.
  2. Pořizování dat na nosná média.

3. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Vykonávání různorodých administrativních prací podle obvyklých postupů nebo rámcových instrukcí.
  2. Opisování textů z rukopisů nebo psaní podle diktátů nebo zvukových záznamů.
  3. Skenování dokumentů včetně vizuální kontroly.

4. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Práce s textovým editorem.
  2. Zajišťování chodu podatelny a výpravny.
  3. Vedení spisové evidence a příprava skartačního řízení podle příslušných předpisů. Vyhledávání a poskytování uložené spisové dokumentace podle stanovených postupů.

5. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Zajišťování skartačního řízení.
  2. Zajišťování chodu elektronické podatelny.
  3. Vedení spisové evidence obsahující utajované informace a údaje chráněné podle příslušných právních předpisů včetně jejich ukládání a přípravy skartačního řízení podle příslušných předpisů.
  4. Práce s databázovým systémem nebo tabulkovým procesorem včetně vytváření a doplňování datových a textových databank řízených uživatelským programem nebo systémem a vytváření předprogramovaných tabulek, grafů apod.

6. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Komplexní zajišťování spisové služby a předarchivní péče o dokumenty.
  2. Zajišťování skartačního řízení materiálů obsahujících utajované informace a údaje chráněné podle příslušných právních předpisů.
  3. Komplexní zajišťování podatelny pro více vojenských útvarů.
  4. Provádění doručování a úkonů prostřednictvím datových schránek ve stanoveném rozsahu.

7. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Komplexní zajišťování spisové služby a předarchivní péče o dokumenty zahrnující utajované informace nebo údaje chráněné podle příslušných právních předpisů nebo koordinace více spisoven.
  2. Komplexní zajišťování spisové služby elektronicky a zajišťování doručování a provádění úkonů prostřednictvím datových schránek.
  3. Komplexní zajišťování služby podací stanice s oblastní a celoarmádní působností.

8. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Komplexní zajišťování spisové služby a předarchivní péče o dokumenty zahrnující utajované informace a údaje chráněné podle příslušných právních předpisů včetně koordinace činností více spisoven.
  2. Usměrňování a koordinace spisové služby včetně zpracovávání návrhů příslušných vnitřních předpisů (spisový řád).

9. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Komplexní koordinace a metodické usměrňování rozsáhlé spisové služby (více spisoven) a předarchivní péče o dokumenty zahrnující utajované informace a údaje chráněné podle příslušných právních předpisů včetně zpracovávání návrhů příslušných vnitřních předpisů (spisový řád).

10. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Komplexní koordinace a metodické usměrňování spisové služby se složitým členěním, s působností na celém území státu, zahrnující utajované informace a údaje chráněné podle příslušných právních předpisů včetně zpracovávání návrhů příslušných vnitřních předpisů (spisový řád).
  2. Zpracovávání koncepce rozvoje spisové služby s rozsáhlým členěním, zahrnující utajované informace a údaje chráněné podle příslušných právních předpisů.

11. PLATOVÁ TŘÍDA

  1. Zpracovávání koncepce rozvoje spisové služby se složitým členěním a s působností na celém území státu, zahrnující utajované informace a údaje chráněné podle příslušných právních předpisů.

15 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den, pracuji ve školství. Pracuji jako personalista a administrativní a spisový pracovník. Mám VOŠ. Zajímalo by mě, zda bych mohla být zařazena v 9. platové třídě? Na starost mám dvě spisovny, zpracování spisového řádu, skartaci, vyřazování dokumentů, prostě vše, co se týká spisovny. Děkuji za odpověď

    • Veroniko, otázkou je, zda Vaše péče o spisovny zahrnuje „utajované informace a údaje chráněné podle příslušných právních předpisů“. To zní trošku tajemně, ale osobně bych odpověděl kladně, pokud pracujete s jakýmikoli dokumenty, které by se neměly dostat mezi ostatní kolegy nebo úplně na veřejnost (například osobní údaje či platové výměry zaměstnanců, citlivé informace o studentech apod.).

      Taky je možné dosáhnout 9. platové třídy přes personalistiku. To by znamenalo dělat něco z následujícího:
      A/ Komplexní zajišťování oblasti organizačních vztahů a systemizace, personalistiky, odměňování nebo přípravy a vzdělávání zaměstnanců.
      B/ Stanovování zásad a kriterií pro výběrová řízení, hodnocení nebo odměňování zaměstnanců.

  2. Dobrý den, pracuji ve školství jako sekretářka a mám na starosti 2 spisovny, vypracovávám spisový řád včetně skartačních návrhů a také personalistiku žáků. Mám střední vzdělávání s maturitou, mohla bych být zařazena do 8. platové třídy?
    Děkuji za odpověď.

    • Dobrý den, Radko, souhlasím, že jakožto spisová pracovnice máte nárok minimálně na 8. platovou třídu (v 9. třídě je potom nutnou podmínkou i „předarchivní péče o dokumenty zahrnující utajované informace“). Bez ohledu na vzdělání a formální označení Vaší pozice (sekretářka, eventuálně personalistka), protože rozhoduje nejtěžší činnost, kterou máte na starost aspoň po část pracovní doby.

  3. Dobrý den, od 1.9.2017 nastupuji jako zaměstnanec obce na poštu (partner). Do jaké platové třídy a stupně bych měla být správně zařazena? Mám odpracovaných 14 let, z toho 7 let jsem pracovala na poště. Vzdělání mám středoškolské s maturitou. Děkuji za odpověď. Hezký den.

    • Dobrý den, Lucie, zařazení do platové třídy záleží na nejtěžší činnosti, kterou budete vykonávat aspoň po část pracovní doby (bez ohledu na vzdělání a předchozí praxi). Podrobnou kategorizaci najdete ve článku výše, stačí, když splňujete aspoň jednu odrážku. Například: „pořizování dat na nosná média“ znamená, že člověk má nárok minimálně na 2. platovou třídu. Anebo třeba „skenování dokumentů včetně vizuální kontroly“ znamená, že zaměstnanec má právo na 3. platovou třídu. A tak dále – doporučuji postupovat odspoda nahoru a požadovat nejvyšší zařazení, kterému aspoň částečně vyhovuje Vaše pracovní náplň.

      Pokud jste působila 7 let přímo v oboru, měla byste dostat minimálně 5. platový stupeň. Jinou praxi může zaměstnavatel započítat nanejvýše ze 2/3, musí však zahrnout například i mateřskou a rodičovskou dovolenou – ačkoli „pouze“ v maximálním rozsahu 6 let; podrobnosti najdete ZDE.

  4. Dobrý den, pracuji na podatelně úřadu, kde je v popisu práce mimo jiného třídění a zapisování došlé pošty, skenování, práce s datovými schránkami, frankování dopisů, odnos na poštu. V pracovní smlouvě mám i druhé pracoviště, kde je navíc obsluhování elektrické a fyzické úřední desky, hlášení rozhlasu. Jaká těmto činnostem odpovídá platová třída? Na druhém místě nyní pracuje kolegyně, která má platovou třídu 8, tedy vyšší nežli já. Je možné nárokovat 8. platovou třídu, pokud zde působím jako zástup? Děkuji za odpověď. Věra.

    • Dobrý den, Věro, máte nárok na nejvyšší platovou třídu, kde splňujete aspoň jednu „odrážku“. Například: „Usměrňování a koordinace spisové služby včetně zpracovávání návrhů příslušných vnitřních předpisů (spisový řád).“ Stačí, abyste uvedenou činnost vykonávala pouze „občas“, třeba jenom jednu hodinu týdně. Bohužel v 8. platové třídě jsem nenašel žádnou z aktivit, které popisujete (vizte případně výše, ve článku). Ovšem pokud Vaše kolegyně nemá větší zodpovědnost než Vy, určitě máte nárok na minimálně stejný platový tarif jako ona – i jako dočasný „zástup“.

  5. Dobrý den, už více jak 20 let pracuji na soudě, dříve jako administrativní pracovník podatelny, poštovní oddělení a telefony. Dnes podpůrné pracoviště: poštovní oddělení, elektronická podatelna, elektronické platební rozkazy – odpory, odvolání (zakládání fyzických spisů), konverze dokumentů. Zajímá mne, jestli máme nárok, abychom byli zařazeni do 6. platové třídy.

    • Dobrý den, Laďko, je mi líto, ale v 6. třídě nevidím žádnou z činností, které jste uvedla. Abyste tam mohla být zařazena, musela byste dělat například následující: „Provádění doručování a úkonů prostřednictvím datových schránek ve stanoveném rozsahu.“ (Možná – snad – se mýlím a taky tohle máte na starosti v rámci poštovního oddělení nebo elektronické podatelny.)

      • Dobrý večer, ano, máte pravdu, příjímání a odesílání a rušení datových zpráv je jedna z hlavních náplní a činností elektronické podatelny, kterou vykonáváme. V tomto případě bychom měly být, pokud jsem dobře pochopila, zařazeny do 6. platové třídy. Přijímání datových zpráv vykonáváme již od r. 2009 a tehdy jsme byly zařazeny ve 4. platové třídě. Teprve před 4 lety jsme si vybojovaly 5. platovou třídu. Chtěla bych se ještě zeptat, zda by byl zaměstnavatel povinen doplatit rozdíl mezi třídami, kdybychom měly takový nárok? A za jaké období.

        Děkuji za odpověď.

        • Dobrý den, Laďko, ano, zaměstnavatel by měl doplatit Váš platový tarif, na který jste měly nárok, i zpětně. Tady budu citovat JUDr. Vratislava Tomka, který pomohl mnoha zaměstnancům i jejich odborovým organizacím. Zvýrazním pasáže, které považuji za klíčové:

          „V důsledku neuplatnění práva do konce promlčecí doby nedochází k zániku práva, ale k jeho významnému oslabení, které spočívá v tom, že po uplynutí promlčecí doby není možné dlužníka, který namítl promlčení, přinutit ke splnění jeho dluhu. Pokud však po uplynutí promlčecí doby bylo plněno, nemůže dlužník požadovat vrácení tohoto plnění, a to vzhledem ke skutečnosti, že promlčený dluh nezanikl. K promlčení soud přihlédne jen v tom případě, pokud dlužník promlčení namítne. Práva uplatnit námitku promlčení se není možné vzdát. Promlčují se všechna práva majetková. Promlčení nepodléhá vlastnické právo nebo právo na výživné. V pracovněprávních vztazích promlčení podléhá právo na mzdu, na náhrady cestovních výdajů a na náhradu škody. Pokud lze právo vymoci u soudu (orgánu veřejné moci), počíná promlčecí lhůta běžet ode dne, kdy mohlo být právo uplatněno poprvé.

          Nový občanský zákoník stanoví ve svém ustanovení § 629, že promlčecí lhůta trvá tři roky. Strany si ovšem mohou ujednat kratší nebo delší promlčecí lhůtu počítanou ode dne, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé, než jakou stanoví NOZ, nejméně však v trvání jednoho roku a nejdéle v trvání patnácti let. Je-li kratší nebo delší lhůta ujednána v neprospěch slabší strany, nepřihlíží se k ujednání.“

  6. Dobrý den, pracuji ve školství již 10 let. Kumulovali mi 2 pracovní poměry do jednoho. Jsem účetní a k tomu spravuji kancelář ředitele, kde mám tedy obsáhlé věci: matriku žáků, spisovou službu, archiv, úrazy a mnoho jiného. Nikdo ale neví, jak moji funkci popsat, jelikož práci, kterou dělám, všude jinde dělá zástupce ředitele nebo ředitel. Jedná se o kompletní přijímací řízení včetně výstupů pro kraj, výkazy na peníze (…), kompletní zpracování matriky žáků. Mohl byste mi, prosím, zjistit, do které platové třídy spadá tato činnost? Moc Vám děkuji :-).

    • Ještě bych upřesnila, že jsme velká škola s odloučenými pracovišti, tedy s maturitními i učebními obory. Zajišťuji taky kompletní správní řízení žáků a mimo jiného jsem všem k ruce. :-D. Můžete mi, prosím, odpovědět? Nevím, na koho se obrátit, pokud zaměstnavatel nedodržel dohodu a stále jenom poslouchám, jak nejsou peníze, a proto mi údajně nemůže dát ani celou slíbenou částku, přestože není vysoká. Přitom práce stále přibývá. Moc děkuji za veškeré názory.

      • Dobrý den, paní Hájková, moc se omlouvám za neomluvitelně dlouhé zpoždění. Platovou třídu určíme podle činnosti, kterou děláte aspoň občas a která podle katalogu prací patří nejvýš. Nevím, co přesně vykonáváte v účetnictví, ale předpokládám, že právě díky této oblasti můžete získat nejvyšší tarif. Doporučuji Vám proto, abyste hledala svoje správné zařazení pod TÍMTO odkazem. Například na 10. platovou třídu máte nárok, pokud děláte třeba „jenom“ toto: „Komplexní vedení účetnictví účetní jednotky včetně vedení účetních knih a sestavování účetní závěrky za účelem jejího předávání do Centrálního systému účetních informací státu.“ Vždycky stačí splňovat aspoň jednu celou odrážku dané platové třídy, abyste minimálně tam patřila. Snad jsem Vám pomohl a ještě jednou se omlouvám za dlouhé časové prodlení.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno