Slevové akce probíhají celý rok, zvláště před Vánocemi. Jeden obchodník sníží svoji cenu, druhý nabídne věrnostní kartičku nebo kupón, třetí přidá bezplatný dárek. Letošní slevy vyvrcholí 26. listopadu, na takzvaný „Černý pátek 2021“, tedy aspoň podle prodejců.

Ceny klesly ve velké hospodářské krizi

Kvalitní telefony, šperky nebo parfémy mají svoji reálnou užitnou hodnotu, protože usnadňují mezilidskou komunikaci, sluší svému majiteli a voní. Ale jejich tržní cena kolísá podle toho, kde, kdy a od koho dané zboží koupíme.

V dobrých časech všechno roste: vzájemná důvěra, investice, produkce, zisky, mzdy a důchody. Mírně stoupá také inflace. Banky svým perspektivním klientům poskytují štědré úvěry a prodejci zdražují, protože mají dostatek solventních zákazníků.

Jakmile praskne velká investiční bublina, propukne přírodní katastrofa nebo válka, životní úroveň klesne. Velká hospodářská krize začala pádem newyorské burzy, legendárními „černými“ podzimní dny v roce 1929. Podniky tehdy přicházely o svoje akcionáře, takže propouštěly svoje zaměstnance, zatímco státy šetřily. Domácnostem chyběly peníze, a proto nemohly nakupovat. Obchodníci zlevňovali, aby prodali aspoň něco.

26. listopadu očekávejme spíše zdražování

Velká hospodářská krize skončila druhou světovou válkou, po které západní státy zažívaly prosperitu. Některým Američanům postupně otrnulo, a „černým pátkem“ začali označovat každoroční marketingovou akci: Vždycky po čtvrtém listopadovém čtvrtku – letos 26. listopadu – údajně spadnou ceny, jako kdyby zase kolabovala celá ekonomika.

Na stejný „akční výprodej“ nyní lákají také některé evropské obchody. Přesněji řečeno, různé „slevy“, „věrností kupóny“ a „bezplatné dárky“ nabízejí celoročně.

Nicméně průměrná cenová hladina nyní v České republice meziročně roste o 4,1 %, ačkoli inflace normálně mívá 2% tempo. Důvody jsou zřejmé. Vloni začala virová pandemie, kvůli které kolabovaly nemocnice. Politici tedy zavřeli školy a zabrzdili ekonomiku, a vzniklou krizi řeší novými penězi. Razantně zvýšili státní dluhy a výdaje, aby spustili všelijaké dotační programy, valorizovali důchody a sociální dávky… Takže některé produkty a služby jsou nedostatkové, zatímco peníze ztrácejí kupní sílu.

Černý pátek 2021 – slevy ve staronovém balení

Češi chtějí nadále utrácet, jakoby pokračovaly dobré časy. Podle statistik internetových vyhledávačů masově vyhlížejí Černý pátek a přitom poptávají především elektroniku, šperky a parfémy. V závěrečném seznamu uvedeme, jaké konkrétní značky jsou nejžádanější.

Autor úvodní ilustrační fotografie: Andrea Piacquadio

3 KOMENTÁŘE

  1. Na jednu stranu opovrhuji konzumním šílenstvím, které je pro černý pátek typické. Na druhou stranu však vítám slevy na užitečné zboží, například na zahradní nářadí. Ideální je rozumný kompromis – nežít jako poustevník, ani netrávit v nákupních střediscích celý víkend. Přijet, nakoupit, co skutečně potřebuji, zaplatit a odjet, třeba rovnou na zahradu :-).

  2. Pročítám letošní nabídku elektroniky, speciálně televizorů – a nestačím se divit. Mám pocit, že obchodníci „slevy“ jenom předstírají, ale přitom prodávají za víceméně stejné částky jako během celého roku. Dnes jsem našel dokonce desetinásobnou cenu oproti srovnatelnému výrobku, který jsem objevil mnohem levnější dříve a jinde! Takovou „slevu“ si můžete strčit víte kam, třeba zrovna na černý pátek.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno