Slevové akce probíhají celý rok, zvláště před Vánocemi. Jeden obchodník sníží svoji cenu, druhý nabídne věrnostní kartičku nebo kupón, třetí přidá bezplatný dárek. Letošní slevy mají vyvrcholit 27. listopadu, na takzvaný „Černý pátek 2020“, tedy aspoň podle prodejců.

V ekonomické krizi obvykle klesají ceny

Kvalitní telefony, šperky nebo parfémy mají svoji reálnou užitnou hodnotu, protože usnadňují mezilidskou komunikaci, sluší svému majiteli a voní. Ale jejich tržní cena kolísá podle toho, kde, kdy a od koho dané zboží koupíme.

V dobrých časech, když rostou mzdy a důchody, obvykle stoupá také inflace. Prodejci zdražují, protože mají dostatek solventních zákazníků.

Jakmile nastanou těžkosti (například praskne investiční bublina, nebo propukne epidemie nové infekční choroby), domácnostem obyčejně klesnou příjmy, takže postupně omezují svoje výdaje. Prodejci potom musejí zlevnit, aby prodali aspoň něco. Jako během velké hospodářské krize, která začala pádem newyorské burzy, za „černých“ podzimních dnů v roce 1929.

27. listopadu očekávejme spíše zdražování

Velká hospodářská krize skončila druhou světovou válkou, po které západní státy zažívaly prosperitu. Některým Američanům postupně otrnulo, a „černým pátkem“ začali označovat každoroční marketingovou akci: Vždycky po čtvrtém listopadovém čtvrtku – letos 27. listopadu – údajně spadnou ceny, jako kdyby zase kolabovala celá ekonomika.

Na stejný „akční výprodej“ nyní lákají také některé evropské obchody. Přesněji řečeno, různé „slevy“, „věrností kupóny“ a „bezplatné dárky“ nabízejí celoročně.

Nicméně průměrná cenová hladina v České republice nyní meziročně roste o 3,3 %, ačkoli inflace normálně mívá 2% tempo. Hrubý domácí produkt sice mezitím spadl o 8 %, ale domácnostem (zatím) příliš neklesla životní úroveň díky různým (dočasným) státním podporám.

Černý pátek 2020 – slevy ve staronovém balení

Češi chtějí nadále utrácet, jakoby pokračovaly dobré časy. Podle statistik internetových vyhledávačů masově vyhlížejí Černý pátek a přitom poptávají především elektroniku, šperky a parfémy. V závěrečném seznamu uvedeme, jaké konkrétní značky jsou nejžádanější.

Autor úvodní ilustrační fotografie: Andrea Piacquadio

2 KOMENTÁŘE

  1. Na jednu stranu opovrhuji konzumním šílenstvím, které je pro černý pátek typické. Na druhou stranu však vítám slevy na užitečné zboží, například na zahradní nářadí. Ideální je rozumný kompromis – nežít jako poustevník, ani netrávit v nákupních střediscích celý víkend. Přijet, nakoupit, co skutečně potřebuji, zaplatit a odjet, třeba rovnou na zahradu :-).

  2. Pročítám letošní nabídku elektroniky, speciálně televizorů – a nestačím se divit. Mám pocit, že obchodníci „slevy“ jenom předstírají, ale přitom prodávají za víceméně stejné částky jako během celého roku. Dnes jsem našel dokonce desetinásobnou cenu oproti srovnatelnému výrobku, který jsem objevil mnohem levnější dříve a jinde! Takovou „slevu“ si můžete strčit víte kam, třeba zrovna na černý pátek.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno