Nový rok začal další vlnou virové epidemie, kterou Česká republika zvládá hůře, než její sousedé. Naše vláda počkala, až veřejný zdravotnický systém narazí na svoje limity. Potom zavřela všechny školy a dočasně zakázala některé služby, aby zabrzdila nákazu. Postiženým firmám a zaměstnancům vyplácí částečné kompenzace. Zároveň prosadila, aby byly sníženy daně. Výsledek? Státní rozpočet ČR v roce 2021 dosahuje půlbilionového deficitu.

Od vzniku České republiky po současnost

V následujícím grafu zobrazujeme dvě křivky, modrou a červenou. Obě vyjadřují dlouhodobý vývoj našeho společného deficitu, ovšem každá jinak.

Státní rozpočet 2021

Modrou křivkou znázorňujeme celkový státní dluh v absolutních číslech – miliardách Kč, jak průběžně rostl od vzniku České republiky. Z původních 158,8 miliardy Kč vystoupal na loňských 2 049,7 miliardy Kč (neboli 2 bilióny Kč).

Červenou křivkou znázorňujeme státní dluh v relativních číslech – jako podíl na HDP (hrubém domácím produktu, tedy celkovém bohatství vyrobeném v tuzemsku za daný kalendářní rok) v promilích. Z původních 133 ‰ (neboli 13,3 %) jsme během „velké recese“ vystoupali na 408 ‰ (40,8 %) a potom dalším hospodářským cyklem dorazili na loňských 365 ‰ (neboli 36,5 %).

RokCelkový státní dluh v KčProcentní podíl na HDP
1993158 800 000 00013,3
1994157 300 000 00011,5
1995154 400 000 0009,7
1996155 200 000 0008,5
1997173 100 000 0008,8
1998194 700 000 0009,0
1999228 400 000 00010,1
2000289 300 000 00012,1
2001345 000 000 00013,4
2002395 900 000 00014,7
2003493 200 000 00017,5
2004592 900 000 00019,3
2005691 200 000 00021,0
2006802 500 000 00022,7
2007892 300 000 00023,1
2008999 800 000 00024,7
20091 178 200 000 00029,8
20101 344 100 000 00033,7
20111 499 400 000 00036,9
20121 667 600 000 00040,8
20131 683 300 000 00040,6
20141 663 700 000 00038,3
20151 673 000 000 00036,2
20161 613 400 000 00033,6
20171 624 700 000 00031,8
20181 622 000 000 00030,0
20191 640 200 000 00028,5
20202 049 700 000 00036,5

Souhrnný státní rozpočet ČR 2021

Příjmy, výdaje a výsledekv Kč
PŘÍJMY1 385 613 029 790
VÝDAJE1 885 613 029 790
Výsledek (schodek)- 500 000 000 000

Česká republika ještě začátkem loňského roku prožívala konjunkturu, ale v Číně mezitím začínala virová pandemie. Nový koronavirus SARS-CoV-2, který způsobuje chorobu covid-19, postupně zamořil svět. Mnohé státy zaváděly celonárodní karanténu („lockdown“) – dočasně uzavíraly regiony, školy a ekonomiku.

Také česká vláda nejprve vyhlásila tvrdé restrikce, aby zastavila infekci. Další epidemické vlny však nechávala gradovat tak dlouho, dokud zdravotnický systém nehrozil kolapsem. Zakročila teprve v době, kdy Česká republika vynikala vysokou promořeností a úmrtností.

Letos byly opět uzavírány obce a okresy, školy a některé služby. Postižení občané dostávají pojistné a sociální dávky: antivirus, kompenzační „bonusy“ pro živnostníky a dohodáře, ošetřovné, nemocenskou, náhradní mzdu, podporu v nezaměstnanosti, mimořádnou okamžitou pomoc, nebo příspěvek 370 Kč/den pro zaměstnance v karanténě. Vláda a poslanci zároveň snížili daň z příjmů fyzických osob.

Veřejné výdaje narostly, ale příjmy klesly. Státní rozpočet ČR v roce 2021 postupně padá do schodku, který má nakonec vyjít na 500 miliard Kč (0,5 bilionu Kč), čili zhruba desetinu tuzemského HDP.

Příjmy a výdaje, rozepsané dle kapitol

KAPITOLACELKOVÉ PŘÍJMYDaňové příjmyPojistné příjmy- speciálně na důchodyOstatní příjmy- speciálně z EUCELKOVÉ VÝDAJEVÝSLEDEK
Kancelář prezidenta republiky3 550 8530003 550 8533 490 853422 814 860-419 264 007
Poslanecká sněmovna Parlamentu16 000 00000016 000 00001 438 595 893-1 422 595 893
Senát Parlamentu2 900 0000002 900 0000635 793 524-632 893 524
Úřad vlády České republiky14 037 55800014 037 55812 537 5581 047 452 030-1 033 414 472
Bezpečnostní informační služba250 000 000000250 000 00002 297 315 000-2 047 315 000
Ministerstvo zahraničních věcí495 202 172450 000 0000045 202 17225 202 1728 422 642 916-7 927 440 744
Ministerstvo obrany5 453 513 144100 0005 087 696 6614 551 294 138365 716 48343 907 48375 359 896 857-69 906 383 713
Národní bezpečnostní úřad800 000250 00000550 0000293 406 347-292 606 347
Kancelář veřejného ochránce práv9 821 0000009 821 0001 071 000169 138 006-159 317 006
Ministerstvo financí5 547 852 04858 400 000798 137 093713 988 4534 691 314 955172 892 38023 776 770 998-18 228 918 950
Ministerstvo práce a sociálních věcí552 035 818 549755 000 000545 592 292 707490 278 963 9455 688 525 8425 068 525 842714 435 496 869-162 399 678 320
Ministerstvo vnitra11 025 233 59920 000 0009 193 182 2698 202 599 7121 812 051 3301 230 749 38085 897 415 182-74 872 181 583
Ministerstvo životního prostředí20 975 786 27596 067 0950020 879 719 1806 059 719 18011 350 123 9159 625 662 360
Ministerstvo pro místní rozvoj25 596 717 6601 500 0000025 595 217 66025 522 872 13029 481 409 227-3 884 691 567
Grantová agentura České republiky0000004 380 546 000-4 380 546 000
Ministerstvo průmyslu a obchodu13 618 777 493169 807 3830013 448 970 11010 011 058 11051 576 114 012-37 957 336 519
Ministerstvo dopravy39 927 022 814185 000 0000039 742 022 81439 703 022 814115 997 437 890-76 070 415 076
Český telekomunikační úřad6 434 440 00028 000 000006 406 440 00002 236 424 5624 198 015 438
Ministerstvo zemědělství32 655 513 1949 000 0000032 646 513 19428 824 213 19455 354 336 170-22 698 822 976
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy13 289 120 099700 0000013 288 420 09913 143 533 704239 655 319 850-226 366 199 751
Ministerstvo kultury438 947 20640 00000438 907 206216 832 09515 848 911 330-15 409 964 124
Ministerstvo zdravotnictví6 859 800 00030 000 000006 829 800 0001 595 561 65118 038 349 373-11 178 549 373
Ministerstvo spravedlnosti3 490 783 0291 134 420 0001 376 324 2501 223 399 334980 038 77957 563 10531 945 115 445-28 454 332 416
Úřad pro ochranu osobních údajů000000168 776 819-168 776 819
Úřad průmyslového vlastnictví242 400 00080 000 00000162 400 0006 400 000209 137 71233 262 288
Český statistický úřad23 316 83300023 316 83322 316 8331 929 632 196-1 906 315 363
Český úřad zeměměřický a katastrální1 320 000 0001 120 000 00000200 000 00003 589 692 079-2 269 692 079
Český báňský úřad282 713 567280 497 567002 216 0000169 797 761112 915 806
Energetický regulační úřad318 848 000298 848 0000020 000 0000292 164 72826 683 272
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže5 500 0003 800 000001 700 0000253 982 795-248 482 795
Ústav pro studium totalitních režimů000000182 870 322-182 870 322
Ústavní soud000000236 988 895-236 988 895
Úřad Národní rozpočtové rady00000025 075 531-25 075 531
Akademie věd České republiky209 950000209 950209 9506 789 651 580-6 789 441 630
Národní sportovní agentura0000006 981 874 656-6 981 874 656
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí00000032 521 772-32 521 772
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání5 950 0004 450 000001 500 000068 215 095-62 265 095
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře00000022 311 260-22 311 260
Správa státních hmotných rezerv40 000 00000040 000 00002 751 977 074-2 711 977 074
Státní úřad pro jadernou bezpečnost235 361 000234 961 00000400 0000472 914 172-237 553 172
Generální inspekce bezpečnostních sborů71 599 998071 599 99864 304 63300469 757 283-398 157 285
Technologická agentura České republiky244 097 432000244 097 43225 700 1915 316 456 032-5 072 358 600
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost400 000000400 0000427 932 108-427 532 108
Nejvyšší kontrolní úřad625 517000625 5170853 603 711-852 978 194
Státní dluh00000052 853 880 286-52 853 880 286
Operace státních finančních aktiv2 331 500 0001 600 000 00000731 500 000020 445 000 000-18 113 500 000
Všeobecná pokladní správa642 348 870 800629 365 300 0000012 983 570 8000291 007 989 667351 340 881 133
Celkem1 385 613 029 790635 926 141 045562 119 232 978505 034 550 215187 567 655 767131 747 379 6251 885 613 029 790-500 000 000 000

Na úvodní ilustrační fotografii vidíme pražský orloj. Zdroj: pixabay.com

8 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den, pane Woffe, na webu finance.cz někdo (nezaregistroval jsem jméno autora) taky píše o státním rozpočtu.
    Mám dotaz, je tamní definice správná (připojuji celé znění)? A jak vycházejí „prostředky poskytnuté z rozpočtu EU a odvody do rozpočtu EU“?

    „Státní rozpočet
    Státní rozpočet pro daný rozpočtový rok představuje finanční plán hospodaření státu – jedná se o souhrn očekávaných příjmů (příjmová strana rozpočtu obsahuje informace o zdrojích) a výdajů (výdajová strana rozpočtu informuje o výdajích na financování aktivit státu).
    Státní rozpočet je hlavní součástí systému veřejných financí a je základním nástrojem přerozdělování prostředků občanů za účelem zajištění politických, ekonomických a sociálních funkcí státu. Státní rozpočet plní tři funkce: alokační, redistribuční a stabilizační.
    Příjmy rozpočtu tvoří především daně, pojistné na sociální zabezpečení, různé poplatky, výnosy spojené s majetkem státu a prostředky poskytnuté z rozpočtu EU.
    Výdaje rozpočtu zahrnují zejména důchody a další sociální dávky, platy státních zaměstnanců, převody do místních a krajských rozpočtů, různé dotace, výdaje na investice, výdaje na obsluhu státního dluhu a odvody do rozpočtu EU.“

    • Milane, citovaná definice je ve svém jádru pravdivá. Státní rozpočet skutečně představuje plán hospodaření, obsahuje zamýšlené příjmy a výdaje na provoz veřejného sektoru. Ale mezi příjmy bych jmenoval hned po daních a pojistném, tedy na třetím místě prostředky z rozpočtu Evropské unie (letos podle zákona skoro 100 miliard Kč), teprve potom další (menší) výnosy. A důchody rozhodně nepatří mezi sociální, nýbrž mezi pojistné dávky!

      Jinak plánovaný poměr mezi příjmy a výdaji České republiky v rámci Evropské unie letos vychází následovně: plus (utržíme) bezmála 100 miliard Kč, minus (odvedeme) skoro 40 miliard Kč, takže ve výsledku letos dostaneme od německých, francouzských, italských a dalších občanů asi 60 miliard Kč.

  2. Které příjmy státního rozpočtu jsou nejvyšší? Případně podíly největších zdrojů. Děkuji.

  3. Rád bych ve státním rozpočtu 2017 upozornil na nadměrné zdanění rodin s dětmi ve výši 50 miliard korun ročně v kapitole Daně, Všeobecná pokladní správa (mluvím o daních tj. o pracujících rodičích). Nejde jen o automatický propad rodin od druhého dítěte do sociální sítě. Jedná se o přímou stimulaci nízké porodnosti ve výši 30 000 novorozenců ročně!

    Dále je v kapitole VÝDAJE, Ministerstvo práce a sociálních věcí díky špatně nastavenému I. důchodovému pilíři vydáváno navíc 37,5 miliardy korun ročně. V kapitole VÝDAJE, Ministerstvo zdravotnictví, resp. zdravotní pojišťovny je díky špatně spravovaným financím vydáváno navíc 13 miliard korun ročně.

    • Dobrý den, pane Patto. Díky za komentář. Chtěl bych se však zeptat, vůči čemu počítáte nadměrné zdanění a přemrštěné výdaje. Protože když srovnávám novoroční státní rozpočet 2017 s letoškem (2016), Ministerstvu práce a sociálních věcí narostou výdaje cca o 15 miliard Kč a Ministerstvu zdravotnictví o 0,6 miliardy Kč. A pokud se nemýlím, průtok financí zdravotními pojišťovnami není součástí státního rozpočtu.

      • Nadměrné zdanění rodin popisuje například Miroslav Hiršl v textu Příspěvky Českého státu rodinám na náklady spojené s výchovou dětí. Letos (r. 2017) může domácnost se 2 dětmi zaplatit státu přes 47 tisíc Kč, se 3 dětmi přes 62 tisíc Kč. Zaveďme transparentní účetnictví ve státním důchodovém systému; parafrázuji Jiřího Rusnoka: „Řešení spočívá v tom, aby první důchodový pilíř vyplácel důchody jenom lidem, kteří „přispívali“, což v průběžném systému znamená, že vychovali děti.“

        Jenom dodám, že v minulém roce bylo odkloněno 37 miliard korun od důchodců, kteří vychovali děti – k důchodcům bezdětným. Zdravotnictví funguje po finanční stránce podobně. Bezdětným důchodcům chybějí potomci, kteří by svým stárnoucím předkům formou zdravotního pojištění platili ošetření.

        Sledujte, jak Michaela Marksová navyšovala výdaje Ministerstva práce a sociálních věcí. V roce 2013 (za předchozí ministryně) rozpočet 472 miliard, v roce 2016 rozpočet 560 miliard, tedy nárůst o 88 miliard korun. Peníze tekoucí přes zdravotní pojišťovny ve státním rozpočtu nenajdeme, přesto taky tam výdaje na zdravotnictví rostou.

      • Průtok zdravotními pojišťovnami není součástí státního rozpočtu jenom za předpokladu, že hospodaří v černých číslech. Pokud se dostanou do červených čísel, pak státní rozpočet musí dodat chybějící finance. Pokud budete souhlasit, pošlu Vám na mail materiál, který přistál ministru financí Andreji Babišovi na stole už v červnu 2014.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno