Ve virtuální ekonomice se chyby napravují snadněji než ve skutečném světě, kde obíhají papírové bankovky a kovové mince. Jestli jste přes svoji platební kartu poslali peníze nějakému podvodníkovi, požádejte svoji banku o zpětnou transakci. Říká se tomu chargeback. Vrácení peněz na kartu obvykle trvá několik dnů, týdnů nebo měsíců, doba záleží na konkrétním případu.

Mastercard, Visa a další

Fyzické peníze patří do tradičního světa, ve kterém dominuje státní autorita a lidé spolu komunikují osobně. Papírové bankovky a kovové mince jsou vydávány centrálními bankami nebo vládními úřady, aby šustily, cinkaly a kolovaly mezi našima rukama.

Konzervativní zákazník chodí na místní tržnici, kde znějí lidské hlasy a voní čerstvé potraviny. Za vybrané produkty platí hotovostí – například kulatými padesátikorunami a pomačkanými tisícovkami. Pokud doma zjistí, že koupil zkažená vajíčka, vrací se zpátky a hledá odpovědného trhovce, aby zboží reklamoval.

Digitální svět funguje liberálně, ale přitom se řídí jasnými pravidly. Elektronické peníze vznikají v soukromých komerčních bankách, které prodávají hypotéky a spotřebitelské úvěry, provozují bankomaty, svým klientům vedou virtuální bankovní účty a zájemcům vydávají platební karty.

Platební metodaZprostředkovatel
HotovostŽádný
Internetové bankovnictvíBanka (Česká spořitelna, ČSOB, KB apod.)
Platební kartaKaretní společnost (Mastercard, Visa apod.)

Reklamace platby kartou

Na celém světě existují tisíce komerčních bank. Konkrétně v České republice operují desítky takových společností: Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Raiffeisenbank, Moneta, Fio banka, Air Bank, UniCredit, mBank, Creditas, Trinity, Max banka, Oberbank a další.

Pokud vybíráte platební kartu, máte daleko omezenější výběr: Na tuzemském trhu dominují americké společnosti Visa a Mastercard (alias Maestro). Obě zpracovávají bezkontaktní transakce, které jdou přes jejich platební karty. Následně přijímají reklamace a jakmile natrefí na podvodníka, vracejí peníze jeho obětem. Takzvaný chargeback probíhá následovně:

  1. Zaplatili jste platební kartou, ale byli jste podvedeni, nebo jste obětí nějaké chyby. Například jste nedostali objednané zboží z e-shopu, eventuálně vám přišla poškozená zásilka, cena byla započítána dvakrát, dopravce vám nevrátil peníze za zrušený spoj, někdo vám strhává předplatné, které jste stornovali apod.
  2. Marně žádáte odpovědného obchodníka (e-shop, platební bránu, dopravce, streamovací službu apod.) o nápravu.
  3. E-mailem, přes zákaznický portál anebo datovou schránkou požádejte svoji banku o chargeback a přitom popište podrobnosti: Komu, kdy a kolik jste zaplatili? Co jste měli slíbeno a (ne)dostali? Proč máte právo na chargeback? V ideálním případě přiložte důkazy – například fotografii rozbitého zboží, které vám přišlo z lajdáckého e-shopu.
  4. Banka posoudí vaše argumenty a buďto vaši stížnost zamítne, nebo požádá odpovědnou karetní společnost (Visa, Mastercard) o chargeback.
  5. K reklamaci se potom vyjádří ještě adresát vaší platby a banka, do které vaše peníze přišly. Ale rozhodující slovo má karetní společnost. Pokud všechno dopadne dobře, peníze dostanete zpátky a nikdo vám za reklamaci nenaúčtuje žádný poplatek.

Co je chargeback?

Populární anglický termín bývá používán v různých významech. Chargeback buďto znamená, že držitel platební karty reklamuje platbu, která odešla z jeho kreditky či debetky. Nebo tímto výrazem označíme proces, kdy jsou peníze vráceny zpátky na původní účet.

Zákaznickou reklamaci každopádně přijímá banka, která platební kartu vydala. Pravidla však určuje a transakce v obou směrech zpracovává karetní společnost – například Visa nebo Mastercard.

Chargeback stojí průměrně 10 až 20 amerických dolarů, tedy zhruba 240 až 480 Kč. Náklady obvykle hradí problémoví prodejci nebo banky, které však ve složitých případech mohou požádat zákazníka o finanční spoluúčast – například pokud už uplynula zákonná reklamační lhůta.

Vrácení peněz na kartu

Nejjednodušší jsou potíže, které způsobila pouhá technická chybička. Pokud vám například solidní e-shop omylem naúčtoval duplicitní platbu, chargeback pravděpodobně proběhne do 30 dnů.

Složitější jsou spory, ve kterých není jasné, kdo má pravdu. Příklad: Z e-shopu vám přijde zaplacený mobilní telefon, který však nerozbalíte ihned, nýbrž teprve později. Uvidíte rozbité přední sklo. Prodejce tvrdí, že telefon byl doručen v pořádku a prasklinu jste prý způsobili sami… Vyřízení takové reklamace trvá až 120 dnů, ovšem vrácení peněz na kartu není jisté.

Nejhorší jsou podvodníci, kteří sídlí v dalekém zahraničí, české spotřebitele oslovují přes internet pod falešnou identitou a rychle mění svoje bankovní účty. V takových případech chargeback pravděpodobně neskončí šťastně a oběť o svoje peníze navždy přijde.

Záleží také na platební metodě, konkrétní sumě a rychlosti. Výhodu mají lidé, kterým jde o menší částky, pokud peníze odeslali přes platební kartu a jednají hbitě. Podle zákona o platebním styku máte na reklamaci vadné transakce 13 měsíců.

Česká spořitelna, ČSOB, KB…

Žádosti o chargeback přijímají všechny banky, které svým klientům vydávají platební karty American Express, Diners Club, Discover, MasterCard či Visa. Užitečné e-mailové adresy najdete níže.

BankaE-mail
Air bankinfo@airbank.cz
Creditasinfo@creditas.cz
Česká spořitelnacsas@csas.cz
ČSOBreklamace@csob.cz
Fio bankafio@fio.cz
Komerční bankamojebanka@kb.cz
Max bankainfo@maxbanka.eu
mBankkontakt@mbank.cz
Monetaepodatelna@moneta.cz
Oberbankpraha@oberbank.cz
Raiffeisenbankreklamace@rb.cz
Trinity Bankinfo@trinitybank.cz
UniCredit Bankreklamace@unicreditgroup.cz

Chargeback pro Bonky či Shein

Dříve, nežli zaplatíte jakémukoli e-shopu, zkontrolujte, jestli odpovědný obchodník netají svoji identitu. Čtěte obchodní podmínky a zákaznické recenze. Důvěryhodné jsou například e-shopy Albert, Billa, Košík, Rohlík nebo Tesco. Zajímavé diskuse se rozvířily kolem internetových obchodů Balando, Bonky, Booho, Fruugo a Shein.

Buďte opatrní, neopakujte cizí chyby a nakupujte v solidních prodejnách. Nespoléhejte na chargeback! Reklamace platby kartou nemá jistý výsledek, není nejrychlejší a někdy končí zklamáním.

Zdroj úvodní ilustrační fotografie: pexels.com

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno