V hromadné dopravě musí řidič a údržbář vozidla dostávat minimálně 22 600 Kč hrubého měsíčně či 134,40 Kč za hodinu.

Každému podle jeho zásluh! Toto idealistické heslo zkoušejí alespoň částečně naplnit čeští politici. Ve veřejném sektoru regulují zaměstnavatele detailními platovými třídami a tabulkami. Naproti tomu soukromým firmám ponechávají relativní svobodu, aby uzavíraly pracovní smlouvy podle vlastního uvážení. Naši státní představitelé totiž neomezují odměnu, kterou dostává řidič nebo automechanik. Ale ve vládním nařízení č. 567/2006 Sb. najdeme pojmy minimální mzda a zaručená mzda.

Se složitostí, odpovědností a namáhavostí dané profese stoupají takzvané skupiny prací, a s nimi také garantovaná odměna. Minimální mzda představuje základní sazbu, ale většina zaměstnanců musí dostávat více. Uvedené sazby platí pro týdenní pracovní dobu 40 hodin, bez příplatků za ztížené pracovní prostředí apod.

RokMzdová jednotkaSkupina (třída)1. (1. + 2.)2. (3. + 4.)3. (5. + 6.)4. (7. + 8.)5. (9. + 10.)6. (11. + 12.)7. (13. + 14.)8. (15. + 16.)
2021Kč/m.15 20016 80018 50020 50022 60024 90027 50030 400
2021Kč/h.90,5099,90110,30121,80134,40148,40163,90181,00
2020Kč/m.14 60016 10017 80019 60021 70024 00026 50029 200
2020Kč/h.87,3096,30106,40117,40129,70143,20158,10174,60
2019Kč/m.13 35014 74016 28017 97019 85021 90024 18026 700
2019Kč/h.79,8088,1097,30107,40118,60130,90144,50159,60
2018Kč/m.12 20013 50014 90016 40018 10020 00022 10024 400
2018Kč/h.73,2080,8089,2098,50108,80120,10132,60146,40
2017Kč/m.11 00012 20013 40014 80016 40018 10019 90022 000
2017Kč/h.66,0072,9080,5088,8098,10108,30119,60132,00

V příloze zmíněného vládního nařízení má speciální kapitolku doprava. Upřesněny jsou skupiny prací pro řidiče, automechaniky nebo kapitány lodí. V roce 2017 přibyla 5. sazba zaručené mzdy, určená šoférům hromadné dopravy.

Doprava (řidič, automechanik, kapitán lodě apod.)

Řidič nebo automechanik ve 2. skupině

  1. Řízení a běžná údržba akumulátorových vozíků s provozem mimo veřejné komunikace včetně manipulace s náklady.
  2. Řízení silničních motorových vozidel s celkovou hmotností do 3,5 t.
  3. Přeprava cestujících na určeném přívozu na převozní lodi bez vlastního strojního pohonu s dodržováním všech bezpečnostních předpisů včetně inkasa a vyúčtováním tržeb. Provádění drobné údržby lodi a přistávacích míst.

Řidič a automechanik ve 3. skupině

  1. Řízení, údržba a opravy silničních motorových vozidel s více než 9 místy k sezení včetně řidiče nebo vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 t.
  2. Provádění středních a generálních oprav automobilů včetně seřízení chodu motoru, opravy a seřízení vzduchových, hydraulických a elektrických systémů.
  3. Řízení a obsluha souprav vlaků metra při přepravě osob.
  4. Montáž a opravy funkčních částí motorových vozidel, například karburátorů, převodovek, rozdělovačů, startérů a náprav včetně seřízení geometrie.
  5. Přeprava cestujících na převozních lodích na vodních cestách s dodržováním všech bezpečnostních předpisů včetně inkasa a vyúčtováním tržeb. Provádění údržby lodi a zajišťování provozuschopnosti a údržby motoru.

Řidič, automechanik nebo kapitán remorkéru ve 4. skupině

  1. Kontrola motorových vozidel po opravě nebo diagnostika závad a testování motorů a elektrického a elektronického příslušenství vozidel včetně odstranění závad.
  2. Řízení a údržba regenerační kolony a koordinace pracovních činností při opravě živičných povrchů vozovek.
  3. Řízení, obsluha a údržba hnacích vozidel osobních a nákladních vlaků na vedlejších železničních tratích.
  4. Provádění nejsložitějších výměn agregátů letecké techniky nebo jejich částí, vyhledávání závad a jejich odstraňování.
  5. Samostatné řízení plavidel, řízení nakládky a vykládky zboží z a do plavidel, odborné a bezpečné ukládání nákladů a kapitánské práce na remorkérech.

Řidič hromadné dopravy v 5. skupině

  1. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel, jejichž délka přesahuje 8 metrů, a která jsou určena pro přepravu více než 16 osob.

Autor úvodní ilustrační fotografie: Felix Mittermeier

13 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na názor ohledně přesunutí řidičů hromadné dopravy ze 3. do 5. skupiny prací zaručené mzdy. V příloze nařízení vlády 567/2006 (dopravy) je nově stanoveno, že do 5. skupiny patří: „Řízení, údržba a opravy motorových vozidel, jejichž délka přesahuje 8 metrů, a která jsou určena pro přepravu více než 16 osob.“ Mám to chápat tak, že to platí pouze pro řidiče?

    Co zaměstnanci, kteří nejsou řidiči, ale provádějí údržbu a opravu těchto vozidel? Dle mého názoru jazykový a logický výklad svědčí o tom, že by se do 5. skupiny měli řadit i mechanici dotyčných vozidel. Stejně tak jako řidič nemusí provádět údržbu a opravy těchto vozidel, platí, že mechanik nevykonává řízení těchto vozidel. Děkuji.

    • Dobrý den, pane Bartáku. Díky za podnětný dotaz. Nebyl jsem si jist, jak odpovědět, proto jsem Vaši otázku předal přímo na Ministerstvo práce a sociálních věcí. Zde je odpověď pana Petra Hůrky, náměstka ministryně pro řízení sekce legislativy. Bohužel nepotvrzuje Váš názor:

      „Do této skupiny prací jsou zařazeni zaměstnanci, jejichž výkon práce spočívá v řízení, údržbě a opravách motorových vozidel, u kterých délka přesahuje 8 metrů a jsou určena pro přepravu více než 16 osob. Jedná se o skupinu řidičů, kteří řídí vozidla, pro něž se vyžaduje řidičské oprávnění skupiny D. Pro účely zařazení do této skupiny prací musí zaměstnanec splňovat všechny uvedené podmínky, tj. vykonávat všechny činnosti.“

  2. Dobrý den, řidič kamionu, který jezdí v zahraničí, ale je placený českou firmou, by měl být zařazený v jaké skupině prací? Zdůrazňuji, že pracovní smlouvu má s českou firmou. Děkuji za odpověď.

    • Paní Fišerová, český řidič kamionu patří minimálně do 3. skupiny prací: „Řízení, údržba a opravy silničních motorových vozidel s více než 9 místy k sezení včetně řidiče nebo vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 t.“

      (Na vyšší skupinu prací byste měla právo, kdyby do Vaší pracovní náplně patřila například i: „Kontrola motorových vozidel po opravě nebo diagnostika závad a testování motorů a elektrického a elektronického příslušenství vozidel včetně odstranění závad.“)

      Možná se ptáte, jestli český zaměstnavatel musí vyplácet třeba německou minimální mzdu, když svého řidiče vysílá na německé území. Podle mých informací nemusí. Německé úřady sice nějaký čas zkoušely tuto povinnost vymáhat, aby východoevropské dopravní firmy nebyly zvýhodněné svými nižšími mzdovými náklady, ale odpovědní představitelé Evropské unie podpořili českou vládu, která se zastala našich zaměstnavatelů. (Ostatně také německé firmy mohou využívat nižších mzdových nákladů v Česku a dále na východ, když tady provozují svoje pobočky.)

  3. Dobrý den, chtěla bych se optat a poradit, do které skupiny prací patří řidič ve vnitrostátní dopravě řídící vozidlo nad 12 tun vozící zeminu, štěrky, písky a podobné. Děkuji.

    • Paní Kroupová, pokud má Vámi uvedený řidič na starosti také údržbu a příležitostné opravy vozidla, patří do 3. skupiny prací. Pokud „jenom“ řídí, půjde pravděpodobně o 2. skupinu prací.

  4. Dobrý den, ráda bych se zeptala, do které skupiny zařadit řidiče, který vozí nová vozidla nad 12 tun a nové autobusy, pouze od výrobce k odběrateli těchto vozů. Nepřepravuje žádný náklad ani cestující, neprovádí žádnou údržbu. Velice děkuji za názor.

    • Dobrý den, paní Razímová, podle mého názoru jde o 2. skupinu prací. Aby řidič patřil výše, musel by splňovat všechny podmínky uvedené v některé „hodnotnější“ odrážce (jak mi napsal náměstek ministryně sociálních věcí loni v lednu, vizte případně moji první odpověď v tomto diskusním fóru), například: „Řízení, údržba a opravy vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 t.“ A jak sama píšete, Vámi zmíněný řidič neprovádí žádnou údržbu.

  5. Dobrý den, prosím o radu, do jaké skupiny zařadit řidiče, který na vozidle používá i hydraulickou ruku, sloužící k přesunu šrotu. Děkuji.

    • Dobrý den, paní Nováková, jak pročítám jednotlivé kategorie, tak samotná hydraulická ruka není směrodatná. Takže mně vychází 2. skupina prací, pokud má vozidlo celkovou hmotnost do 3,5 tuny – anebo 3. skupina prací, pokud má vozidlo celkovou hmotnost nad 3,5 tuny.

      • Dobrý den, prošla jsem celý seznam (cca 276 stran), ale nenašla jsem řidiče mobilních autojeřábů. Kam byli zašantročeni? Nejenže jezdí z bodu A do bodu B, ale manipulují s velkou zátěží a musejí mít pravidelné zkoušky: jeřábnické a vazačské! Radka

  6. Do jaké kategorie spadá řidič zájezdového autobusu v mezinárodní dopravě, pokud řídí vozidlo delší než 8 metrů, ve kterém sedí více jak 16 lidí?

    • Dalibore, pokud kromě řízení aspoň občan provedete taky (klidně jenom malou) údržbu a opravu takového vozidla (stačí drobnost, třeba umýt okno a vyměnit kolo apod.), patříte do 5. skupiny prací, kde je v roce 2018 zaručená hrubá mzda 108,80 Kč/hodinu nebo 18 100 Kč/měsíc.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno