Největší státní podnik opět aktualizoval svůj klíčový dokument. Popravdě řečeno, ceník České pošty od února roku 2018 spíše zdražil, než zlevnil: obyčejný, doporučený nebo cenný dopis stojí o 10 až 19 % více než doposud. Někdo ušetří, ale jiný připlatí taky za balík, protože ubylo váhových kategorií. Nikomu nezdražila dodejka (písemné potvrzení, že odeslaný předmět opravdu skončil u adresáta) a pořád aspoň trochu výhodně vychází Zákaznická karta. Ovšem soukromé zasilatelské firmy DPD, PPL, GLS, Fedex nebo DHL většinou drží ceny stejné jako dřív, anebo dokonce vymýšlejí levnější služby.

Česká pošta má stále ještě právní formu státního podniku, což není její poslední zvláštnost. V zákoně o poštovních službách (č. 29/2000 Sb.) čteme: „Držitelem poštovní licence je ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2017 Česká pošta, s. p., případně její právní nástupce, který je na celém území České republiky povinen poskytovat a zajišťovat základní služby.“ Státnímu podniku velmi pravděpodobně zůstane stejná funkce i nadále, přestože ceník jeho služeb připadá klientům příliš drahý a kurýři dostávají jenom skromné mzdy. Nikdo jiný totiž nemá o těžkou veřejnou službu zájem – a není obtížné pochopit důvody.

Držitel poštovní licence má zákonem stanovené povinnosti

Držitel poštovní licence musí vyřizovat doporučené, cenné a klasické zásilky do 2 kg, pro nevidomé osoby bezúplatně do 7 kg, dále balíky do 10 kg a peněžní částky poštovním poukazem. Všechny služby pochopitelně vyčísluje Ceník České pošty, účinný od 1.1.2018. Tržní zákon nabídky a poptávky tady však platí jenom částečně, protože státní podnik musí udržovat „dostupné ceny“. Vyhláška č. 464/2012 Sb. navíc upřesňuje, že dojezdová vzdálenost mezi obcí a nejbližší poštou nepřesáhne 10 km. Dostatečně hustá zůstane i síť veřejných pouličních schránek, které jsou vybírané každý pracovní den.

Takže kurýři mají plno práce, ale poměrně nízký rozpočet. Ceník České pošty totiž nesmí zruinovat ani chudou vesnickou babičku, která bere průměrný důchod a pravidelně posílá buchty vnoučatům! Jakou výhodu skýtají tolikeré povinnosti? V další vyhlášce č. 466/2012 Sb. čteme, že držitel licence má vyšší výnosy, výhradní právo uvádět do oběhu poštovní známky a ceniny, možnosti reklamy a jeho základní služby jsou osvobozené od daně z přidané hodnoty (DPH).

Ceník České pošty od 1.2.2018 zdražil, stoupla především cena dopisů

Kompletní dokument stáhnete pod TÍMTO odkazem. Vypíchněme základní služby a zjistíme, že po novoročním klidu následovalo únorové zdražení dopisů a zjednodušení balíkových kategorií. Ceník České pošty postupně ztrácí svoji cenovou výhodnost, protože soukromí konkurenti nemusejí sloužit obyčejným seniorům, mohou cílit na bohatou firemní klientelu, aby zvyšovali zisk, inovovali a zlevňovali. Například za dodání kilogramového balíku chtějí společnosti GLS 79 Kč (pokud nejdelší a nejkratší strana mají dohromady maximálně 35 cm!), DPD minimálně 103 Kč a PPL 114 Kč včetně DPH 21 %. Fedex a DHL nabízejí pro cenovou kalkulaci webové formuláře.

Česká pošta požaduje 108 Kč za kilogramový balík, doručený na poštu, přičemž součet jeho 3 rozměrů může dosáhnout 300 cm. Do poplatku za tuto nadstandardní službu zahrnujeme DPH. Dráže vyjde kilogramový balík přímo „do ruky“, ačkoli jistou slevu zajišťuje Zákaznická karta České pošty – potom utratíme 115 Kč. Ovšem tam, kde kolují peníze, nic není úplně zadarmo! „Svým podpisem souhlasím se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení,“ stojí na formuláři pro objednávku Zákaznické karty. Vystavení 2 kusů občana ani firmu nestojí žádné peníze.

Poštovní služby státního podniku pro pro veřejnost, v Kč

 od 1.1.2015od 1.2.2015od 1.5.2016od 1.1.2017od 1.2.2018nyní se Zákaznickou kartou
OBYČEJNÉ PSANÍ
- 50 g131316161918
- 100 g171720202322
- 500 g212124242726
- 1 kg272730303332
DOPORUČENÉ PSANÍ
- 50 g293438384442
- 100 g374246465250
- 500 g394448485452
- 1 kg455054546058
- 2 kg515660606664
CENNÉ PSANÍ
- 50 g343943434947
- 100 g384347475351
- 500 g404549495554
- 1 kg465155556160
- 2 kg525761616766
DOPORUČENÝ BALÍČEK
- 500 g59646474
7474
- 1 kg64696979
7979
- 2 kg687373838383
DODEJKA
- Obyčejné psaní------
- Doporučené psaní101515151515
- Cenné psaní101515151515
- Doporučený balíček10151515--
- Slepecké zásilky101515151515
BALÍK DO RUKY
- 2 kg117117117128128115
- 3 kg127127127138142128
- 4 kg131131131142142128
- 5 kg138138138149142128
- 6 kg142142142153163147
- 7 kg145145145156163147
- 8 kg148148148159163147
- 9 kg154154154165163147
- 10 kg159159159170163147
BALÍK NA POŠTU
- 2 kg10810810810810898
- 3 kg116116116116117107
- 4 kg120120120120117107
- 5 kg127127127127117107
- 6 kg131131131131137127
- 7 kg134134134134137127
- 8 kg138138138138137127
- 9 kg142142142142137127
- 10 kg145145145145137127

Ceník České pošty je osvobozený od DPH v takzvaných základních službách. (3 rozměry „doporučeného balíčku“ nesmějí ve svém součtu přesáhnout 90 cm. „Cenná zásilka“ bývá v případě ztráty nebo poškození nahrazena, až do ceny udané odesílatelem, maximálně však do jednoho milionu Kč; za tuto záruku však musíte několik korun připlatit.) V tabulce započítáváme DPH 21 % službám „Balík do ruky“ a „Balík na poštu“, pro které úleva neplatí. Zlevněné ceny pro držitele Zákaznické karty uvádíme v základní úrovni, což například znamená, že jednorázově pošlete méně než 10 dopisů.

38 KOMENTÁŘE

  1. ČP neplní vůči zákazníkům své závazky a účtuje si neúměrně vysoké poplatky.
    Ve středu 4. 2. 2015 jsem odeslala obyčejnou listovní zásilku formátu A4, váha 0.064 kg, zaplatila 17 Kč a do dnešního dne – 10. 2. 2015 ještě nebyla zásilka, ze severních Čech na severní Moravu, doručena. Přitom tatáž zásilka v minulosti přišla na stejnou adresu do 24 hodin. Musela jsem zásilku, o stejné váze, zaslat dnes opět, ale už doporučeně. Poplatek činil 42 Kč! Celkem jsem tedy za doručení dopisu o stejné váze musela zaplatit 59 Kč, abych měla jistotu, že se zásilka opět neztratí.
    V tomto případě je kvalita služeb v rozporu s částkami, které musí zákazník ČP uhradit.

  2. Vážení, už jsem psal jeden dotaz a stále nemám odpověď. Mám zákaznickou kartu a posílám každý měsíc peněžní poukázkou 2 141 Kč. Čekal jsem slevu na poštovném, ale žádnou nemám. Naopak jsem před hodinou místo 26 Kč zaplatil 29 Kč. Ve vašem internetovém ceníku je stále částka 26 Kč. Kolik jsem měl tedy zaplatit a na co jsem si zřizoval zákaznickou kartu, když mi vámi vychvalované slevy nemůžete poskytnout? Hezký den. Váš zákazník F. Holický.

    • Pane Holický, tento web nepatří České poště, pouze popisuje počínání státního podniku a chce přehledně ukazovat ceny poštovních služeb. Nicméně snad Vám pomohu. Zeptal jsem se tiskové mluvčí České pošty, jaké služby jsou zlevněny pro držitele Zákaznické karty. Zde je odpověď paní Marty Selicharové:

      „Držitel Zákaznické karty České pošty má nárok na tyto slevy:
      – podání Obyčejného psaní
      – podání Doporučeného psaní
      – podání Cenného psaní
      – podání Balíku Do ruky
      – podání Balíku Na poštu
      – platba SIPO na přepážce.“

      Ostatně sám v přehledu nejčastějších služeb na této stránce výše vidíte, že některé jsou naceněny stejně pro všechny zákazníky bez rozdílu: doporučený balíček nebo dodejka.

      Pokud jde o posílání peněžní poukázky v ceně 1 001 až 5 000 Kč (strana 30 kompletního ceníku), záleží na formě:
      A/ Vyplácí se v hotovosti, částku připíše banka na účet = 29 Kč.
      B/ Vyplácí se převodem z účtu u banky, částku vyplatí pošta v hotovosti – podává se písemnou formou nebo se údaje předají datovou formou = písemně 26 Kč, datově 24 Kč.
      C/ Vyplácí i vyplácí se v hotovosti = 35 Kč.
      D/ Poukázka s urychlenou výplatou (ve lhůtě jednoho pracovního dne ode dne podání ) – vyplácí i vyplácí se v hotovosti = 99 Kč.

  3. Dobrý den! Jsem bývalá zaměstnankyně České pošty a vždy jsem stála na její straně, a to i v době, kdy jsem již nebyla její součástí. Jejích služeb využívám jen sporadicky, a proto mě zaskočil přístup vedoucí pošty v Dolním Bukovsku, která mě opakovaně i přes mou žádost o co nejlevnější balíkovou službu zpoplatnila zásilku službou „balík do ruky“, který je ovšem tou nejdražší balíkovou službou (117 Kč za zásilku o hmotnosti 0,608 kg v mém případě).

    Na poště není vyvěšen ceník poštovních služeb, není nabízen ani leták, který by ceník nahrazoval, takže zákazník nemá možnost zjistit aktuální cenu nebo jinou levnější variantu (např. doporučený balíček). Na můj dotaz, zda mi paní vedoucí může dát leták s přehledem sazeb a podmínek (max. rozměr, součet délek stran zásilky apod.), mě paní vedoucí odkázala na internet. Mám za to, že toto jsou základní informace, které by pro zákazníka měly být dostupné, tak aby se mohl v poštovních sazbách bez problémů orientovat sám a nebyl odkázán na dobrou vůli, v tomto případě spíš nevůli paní vedoucí.

    Poté co jsem na internetu našla informaci, že ještě stále funguje služba doporučený balíček, přiměla jsem úřednici, aby zásilku vystornovala a opětovně ji přijala jako doporučený balíček se sazbou 69 Kč. Na můj dotaz, proč mi uvedenou službu nenabídla hned na začátku, mi neodpověděla. Z jejího neprofesionálního postupu mám velmi rozpačitý pocit a celé to na mě působí jako její snaha zákazníka, který nemá šanci si ceny za služby spočítat a ověřit sám, nehorázně obrat. Stropková

    • Paní Stropková, mám stejnou zkušenost. Chtěla jsem balík s cenou – tuto službu pošta nabízela na internetu. Úřednice mi však řekla, že tato služba není a nemá ji v PC. Tak jak to chcete? Nezdržujete. Balík do ruky, nebo na poštu? Protože jsem to potřebovala poslat a za mnou byla přešlapující fronta, tak jsem to poslala do ruky a přišla tak o 20 Kč, protože adresát mi zaplatil poštovné dopředu podle vypočítaného sazebníku na internetu.

  4. Odeslal jsem normálně, v takzvaném bublinkovém obalu CD z Prahy 9, na Prahu 5. Ani po týdnu nebyla zásilka – zatím – doručena. Domnívám se, že za 26 Kč (2 x 13 Kč) by měla být u adresáta do 2 dnů.
    To je taky dobrá vizitka České pošty?
    Na druhou stranu – dozvíte se dost o pojištění, historii známek, inzerci a jiných důležitých věcech s poštou nesouvisejících…

  5. Chci odeslat balík a pojistit na určitou cenu – našel jsem pouze cenné psaní – mám dotaz:
    Mohu odeslat balík cca 5 – 6 kg jako cennou zásilku?
    Pokud ano, kde najdu ceník?
    Děkuji za pochopení a přeji pěkný den.

    • Pane Pejchle, tabulka výše obsahuje položku „doporučený balíček“ i dodejku pro tuto zásilku. Kupodivu Ceník České pošty neříká nic o pojištění ani pojistném. Samotného mě odpověď na Váš dotaz zajímá, takže kdybyste navštívil pobočku, napište potom, co Vám nabídli.

  6. Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, jak je možné, že na poště mají váhu jenom do 10 kg – přitom mají brát balíky do váhy 30 kg a my musíme tahat balíky na vzdálenou poštu. A ještě se chci zeptat, jak je možné, že nejsou vyvěšeny na poštách ceníky? Když se člověk dívá na Internetu a potom se na poště dozví úplně něco jiného. A ještě vám pracovník pošty řekne, ať se podíváte na Internet, což pro důchodce není až tak samozřejmé. Podle mě je základní chyba v tom, že pošta nemá konkurenci, a tím pádem si dělá, co chce. Děkuji.

  7. 31.3. jsem odesílal obyčejný balík a byla mi účtována cena rovných 100 Kč. V ceníku služeb jsem takovou cenu nenašel. Neuvedli tam hmotnost zásilky, za to je na dokladu napsáno, že je to dobírka a to jsem nechtěl. Zajímalo by mě, zda se jedná o správnou cenu. Zásilka je označena číslem: BX0618739875X. Také bych doporučil obsluhující slečince, že bych ve svém věku (75) očekával slušnější chování a ochotu.

    • Jeníku, díky za dobrou otázku. V Ceníku České pošty vidím Oddíl B: Ceny mezinárodních poštovních služeb. Obyčejná zásilka do 500 g, zaslaná do jiné evropské země, stojí 112 Kč. Standardní balík do 1 kg stojí od 265 Kč. „Ceny základních mezinárodních poštovních služeb do hmotnosti 10 kg a s nimi souvisejících doplňkových služeb a příplatků jsou osvobozeny od DPH.“

  8. Dobrý den, potřebuji odeslat do Kanady balík o hmotnosti 3 kilogramy. Jaký je rozdíl mezi pojmy prioritní a ekonomický? Respektive, otázka zní, zda mohu odeslat soukromý balík jako ekonomický. Děkuji. Karel

    • Karle, Česká pošta definuje pojem prioritní tak, že dané zásilce při přepravě na zahraniční cílovou adresu dává „přednost před ostatními zásilkami v rámci téže služby“. Pokud máte o takovou službu zájem, máte opatřit balík „poznámkou, popř. nálepkou Prioritaire, nebo požadavek „sdělte ústně při podání“. V ceníku poštovného vidím, že Kanada je v takzvaných cenových skupinách 9 (kategorie „ekonomický“) a 56 (kategorie „prioritní“), což by mělo pro balík o váze 3 kg znamenat 500 Kč a 789 Kč bez DPH. Ceník tedy chápu tak, že obě varianty jsou pro Vás možné.

    • Ireno, aktuálně zaplatíte za službu „Křehké“ příplatek 30,00 Kč včetně DPH, k normální ceně za Balík do ruky nebo Balík na poštu, vizte tabulku výše ve článku. Dále Česká pošta vysvětluje:
      „Křehké (do hmotnosti 10 kg)
      (čl. 16 odst. 8 poštovních podmínek a poštovní podmínky dle jednotlivých služeb)
      Odesílatel může požádat, aby podnik zacházel s Cenným balíkem o hmotnosti nejvýše 10 kg se zvláštní opatrností tak, aby bylo omezeno nebezpečí poškození při manipulaci se zásilkou.“

      • Dobrý večer, pane Woffe, čtu Vaše odpovědi a zajímá mě, proč Vaši zaměstnanci zacházejí se zásilkami tak, že chodí rozbité? Přestože třeba balík byl odeslaný jako „křehký“! Špatnou zkušenost nemám jenom já, nespokojených zákazníků je více. Navíc pošta následně na reklamaci nereaguje omluvně, ale arogantně.

        Myslím, že každý, kdo odesílá balík (navíc „křehce“!) spoléhá na přepravce, že odvede svoji práci dobře. Cena je dost vysoká, aby pošta zacházela s nákladem opatrně. Potom však zásilka nepřijde v původním stavu, a státní podnik odmítá svoji odpovědnost za způsobené škody. Mě jako zákazníka nezajímá, zda selhal Váš stálý zaměstnanec, nebo brigádník. Naopak mě ponižuje, když musím následně smlouvat o kompenzaci. Pokud byla při odeslání uvedena cena 1 000 Kč, nahraďte škodu tisícovkou!

        Pošta hledá výmluvy, aby nemusela nést odpovědnost a potom nechá zákazníka měsíc čekat! Nedivte se, že Vám klienti odcházejí ke konkurenčním firmám. Za každou škodu byste se měli omluvit, okamžitě vyplatit finanční náhradu a vyvodit patřičné důsledky – například propustit špatné zaměstnance! Jistě nejsem jediná, koho by zajímala odpověď České pošty.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno