Obyčejný člověk denně čelí obrovským institucím, které sice oficiálně sledují bohulibé účely, ale prakticky mohou chybovat, zneužívat svoji moc a páchat bezpráví na bezbranném jedinci. Pokud nesouhlasíme s úředníkem, zaměstnavatelem nebo komerční firmou, připadá v úvahu ombudsman neboli (veřejný) ochránce práv. Ale raději postupujme trpělivě v následujících krocích, dokud některý nepomůže:

  1. Zkusme vlídnými slovy přesvědčit odpovědnou osobu, aby přehodnotila svoje rozhodnutí.
  2. Podejme odvolání nebo reklamaci podle právního řádu, obchodního podmínek apod.
  3. Oslovme ombudsmana, eventuálně podobného funkcionáře (vizte níže).
  4. Zvažme soudní žalobu nebo finanční arbitráž (s bankou).

Veřejný ochránce práv koriguje úřední chyby

Máte pocit, že jste obětí byrokracie? Napište oficiálnímu českému ombudsmanovi na e-mailovou adresu: podatelna@ochrance.cz, nebo zavolejte na telefonní číslo +420 542 542 888. Veřejný ochránce práv podle zákona č. 349/1999 Sb. brání občany před správními úřady (ministerstvy apod.), územními samosprávnými celky, Radou pro rozhlasové a televizní vysílání, Policií ČR, Armádou, Hradní stráží, Vězeňskou službou a věznicemi nebo výchovnými ústavy, léčebnami, detenčními zařízeními a veřejnými zdravotními pojišťovnami. Svého ombudsmana mají rovněž některé vládní rezorty:

  • Ministerstvo průmyslu pro spotřebitele (prostřednictvím živnostenských úřadů)
  • Ministerstvo školství pro žáky a jejich rodiče (ombudsman@msmt.cz, +420 234 812 211)
  • Ministerstvo obrany pro ochranu lidských práv (ombudsman@army.cz).

Existuje také ombudsman Evropské unie, který podle Maastrichtské smlouvy řeší stížnosti na sesterské instituce (Parlament, Radu, Komisi, úřady, agentury atd.). Podněty přijímá například přes elektronický formulář ZDE nebo na telefonním čísle +33 3 88 17 23 13.

Státní úřad inspekce práce pomáhá zaměstnancům

Přikazuje vám šéf přehnané přesčasy, protěžuje svoje oblíbence tak, že dává za stejnou práci jiné peníze, ignoruje sazby zaručených mezd, upírá příplatky, zkrátka porušuje vaše práva? Zavolejte Státní úřad inspekce práce, který může zlovolnému zaměstnavateli napařit pokutu i v řádu milionů korun: opava@suip.cz, +420 950 179 101

Ombudsman Energetického regulačního úřadu

Oklamal vás dodavatel elektřiny nebo zemního plynu? Energetický regulační úřad jmenoval svého vlastního ombudsmana, který napravuje křivdy na spotřebitelích: ombudsman@eru.cz, 255 715 523. Svého interního pracovníka klientům nabízejí také někteří dodavatelé:

Takzvaní „ombudsmani“ bankovních ústavů

I některé finanční instituce dobrovolně zavedly svého interního ochránce, jako další štaci pro nespokojené klienty, kteří nenašli pochopení v reklamačním oddělení:

  • Česká spořitelna (ombudsman@csas.cz, +420 956 717 718)
  • ČSOB (ombudsman@csob.cz)
  • Moneta Money Bank (Ombudsman, Vyskočilova 1422/1a,140 28, Praha 4)
  • Komerční banka (pan Joseph Franciscus Vedlich, kontakt nedohledatelný)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno