Ekologové už dlouho varují, že brzy nastane ropný zlom. Ale litr benzínu stále vychází levněji než stejné množství čepovaného piva! Takže buďto existují zásoby „černého zlata“, které dalece přesahují kapacitu lidské fantazie. Anebo těžební společnosti rychle zkoušejí dočerpat a vyprodat poslední miliardy barelů, dříve než přestaneme používat spalovací motory. Česká vláda mezitím napodobuje svoje evropské protějšky a vypisuje dotace na elektromobily, aby podpořila alternativní pohon.
- Ministerstva průmyslu, dopravy a místního rozvoje nejdříve pomáhají firmám.
- Ministerstvo životního prostředí plánuje, že podpoří elektromobilitu v obcích.
- Teprve nakonec vláda možná (!) rozdělí peníze přímo domácnostem.
Další podpora pro nízkouhlíkové technologie
První kolo dotačního programu Nízkouhlíkové technologie proběhlo vloni, nyní probíhá druhé. „V rámci II. výzvy budou přijímány žádosti o podporu celý březen, duben a květen. III. výzvu potom očekávejme ještě do konce roku 2017, zřejmě ve druhém pololetí,“ napsala nám Lucie Laštíková za CzechInvest, po kterém přebírá agendu evropských dotací Agentura pro podnikání a inovace (API). Pro elektromobilitu máme na jaře vyčleněných 150 milionů Kč, opět pouze pro živnostníky, obchodní společnosti, nebytová družstva apod.
Dotace na elektromobily 2017 pro podnikatele
Státní granty samozřejmě zasahují do soukromého podnikání, ale v západní Evropě jsou poměrně běžné. Například Francouzi si mohou díky dotacím pořídit dobrý rodinný elekromobil za cenu kolem 320 000 Kč. Připomeňme, že pokud kilometrová jízda v benzínovém autě stojí 2 Kč, bezemisní pohon zvládne stejnou práci za přibližně 50 haléřů. Nevýhodou bývá především pořizovací cena, kterou nově sníží dotace na elektromobily.
Maximální dotace na elektromobil podle kategorie vozu a velikosti firmy
Kategorie dotovaného vozu | Způsobilé výdaje (ZV) | Maximální dotace jako podíl ze způsobilých výdajů | ||
---|---|---|---|---|
Malý podnik | Střední podnik | Velký podnik | ||
L7e | 30 % z ceny | 75 % ze ZV | 65 % ze ZV | 55 % ze ZV |
M1 (osobní) | 45 % z ceny | 75 % ze ZV | 65 % ze ZV | 55 % ze ZV |
N1 (nákladní do 3,5 t) | 45 % z ceny | 75 % ze ZV | 65 % ze ZV | 55 % ze ZV |
M2, M3 (bus) | 45 % z ceny | 75 % ze ZV | 65 % ze ZV | 55 % ze ZV |
Tabulky platí pro aktuální dotace OPPIK (Operační program podnikání a inovace) – Nízkouhlíkové technologie, Výzva II, aktivita a) – Elektromobilita. Nejdříve spočítáme způsobilé výdaje podle typu vozidla, jako procentuální podíl z pořizovacích nákladů, přičemž neplátci daně z přidané hodnoty můžou započítat i DPH. Následně spočítáme maximální možnou podporu podle velikosti podniku, jako procentuální podíl ze způsobilých výdajů. Přičíst můžeme ještě 30 000 Kč na „podnikatelský záměr“! Dotace musí dosáhnout minimálně 50 000 Kč, maximálně 10 milionů Kč. PŘÍKLAD:
- Mám malou firmu, jsem plátce DPH (takže nemůžu zahrnout DPH do nákladů).
- Chci 3 elektromobily kategorie M1 (osobní), mám cenovou nabídku 7 00 000 Kč/kus bez DPH.
- Zaplatím 2 100 000 Kč, jako způsobilé výdaje počítám 45 %, tedy 945 000 Kč + 30 000 Kč = 975 000 Kč.
- Maximální dotace na elektromobily = 75 % způsobilých výdajů = 731 250 Kč.
- V případě zájmu vyplňte elektronický formulář přes internetovou aplikaci ISKP14+!
Dotace na elektromobily pro samosprávy a domácnosti
„Alternativní vozidla jsou podporována v rámci operačních programů napříč vládními resorty,“ upozorňuje František Kotrba, tiskový mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Dotace na elektromobily, dobíjecí stanice a příslušenství vypsalo také Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), Ministerstvo dopravy (MD) a Ministerstvo životního prostředí (MŽP). Koho možná potěší dotační programy OPPIK, IROP, OPD a NPŽP?
- MPO: OPPIK (Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost) = pro podnikatele
- MMR: IROP (Integrovaný regionální operační program) = pro dopravní podniky
- MD: OPD (Operační program doprava) = podpora výstavby dobíjecí infrastruktury
- MŽP: NPŽP (Národní program Životní prostředí) = pro kraje a obce
„Ministerstvo životního prostředí připravuje Národní program na podporu alternativních vozidel, v první vlně pro obce a kraje. Mělo by se jednat o jednorázový příspěvek na pořízení vozu. Pokud se tato Výzva osvědčí, MŽP plánuje obdobnou výzvu pro fyzické osoby,“ vysvětluje František Kotrba. Takže obyčejnou tuzemskou domácnost (zatím) přímé dotace na elektromobily minou? „Uvedené informace mohu potvrdit,“ napsala nám Petra Roubíčková, tisková mluvčí MŽP. Domácnosti tedy využívají „aspoň“ kotlíkové dotace nebo zelenou úsporám.