Ekologové už dlouho varují, že brzy nastane ropný zlom. Ale litr benzínu stále vychází levněji než stejné množství čepovaného piva! Takže buďto existují zásoby „černého zlata“, které dalece přesahují kapacitu lidské fantazie. Anebo těžební společnosti rychle zkoušejí dočerpat a vyprodat poslední miliardy barelů, dříve než přestaneme používat spalovací motory. Česká vláda mezitím napodobuje svoje evropské protějšky a vypisuje dotace na elektromobily, aby podpořila alternativní pohon.
- Ministerstva průmyslu, dopravy a místního rozvoje nejdříve pomáhají firmám.
- Ministerstvo životního prostředí plánuje, že podpoří elektromobilitu v obcích.
- Teprve nakonec vláda možná (!) rozdělí peníze přímo domácnostem.
Další podpora pro nízkouhlíkové technologie
První kolo dotačního programu Nízkouhlíkové technologie proběhlo vloni, nyní probíhá druhé. „V rámci II. výzvy budou přijímány žádosti o podporu celý březen, duben a květen. III. výzvu potom očekávejme ještě do konce roku 2017, zřejmě ve druhém pololetí,“ napsala nám Lucie Laštíková za CzechInvest, po kterém přebírá agendu evropských dotací Agentura pro podnikání a inovace (API). Pro elektromobilitu máme na jaře vyčleněných 150 milionů Kč, opět pouze pro živnostníky, obchodní společnosti, nebytová družstva apod.
Dotace na elektromobily 2017 pro podnikatele
Státní granty samozřejmě zasahují do soukromého podnikání, ale v západní Evropě jsou poměrně běžné. Například Francouzi si mohou díky dotacím pořídit dobrý rodinný elekromobil za cenu kolem 320 000 Kč. Připomeňme, že pokud kilometrová jízda v benzínovém autě stojí 2 Kč, bezemisní pohon zvládne stejnou práci za přibližně 50 haléřů. Nevýhodou bývá především pořizovací cena, kterou nově sníží dotace na elektromobily.
Maximální dotace na elektromobil podle kategorie vozu a velikosti firmy
Kategorie dotovaného vozu | Způsobilé výdaje (ZV) | Maximální dotace jako podíl ze způsobilých výdajů | ||
---|---|---|---|---|
Malý podnik | Střední podnik | Velký podnik | ||
L7e | 30 % z ceny | 75 % ze ZV | 65 % ze ZV | 55 % ze ZV |
M1 (osobní) | 45 % z ceny | 75 % ze ZV | 65 % ze ZV | 55 % ze ZV |
N1 (nákladní do 3,5 t) | 45 % z ceny | 75 % ze ZV | 65 % ze ZV | 55 % ze ZV |
M2, M3 (bus) | 45 % z ceny | 75 % ze ZV | 65 % ze ZV | 55 % ze ZV |
Tabulky platí pro aktuální dotace OPPIK (Operační program podnikání a inovace) – Nízkouhlíkové technologie, Výzva II, aktivita a) – Elektromobilita. Nejdříve spočítáme způsobilé výdaje podle typu vozidla, jako procentuální podíl z pořizovacích nákladů, přičemž neplátci daně z přidané hodnoty můžou započítat i DPH. Následně spočítáme maximální možnou podporu podle velikosti podniku, jako procentuální podíl ze způsobilých výdajů. Přičíst můžeme ještě 30 000 Kč na „podnikatelský záměr“! Dotace musí dosáhnout minimálně 50 000 Kč, maximálně 10 milionů Kč. PŘÍKLAD:
- Mám malou firmu, jsem plátce DPH (takže nemůžu zahrnout DPH do nákladů).
- Chci 3 elektromobily kategorie M1 (osobní), mám cenovou nabídku 7 00 000 Kč/kus bez DPH.
- Zaplatím 2 100 000 Kč, jako způsobilé výdaje počítám 45 %, tedy 945 000 Kč + 30 000 Kč = 975 000 Kč.
- Maximální dotace na elektromobily = 75 % způsobilých výdajů = 731 250 Kč.
- V případě zájmu vyplňte elektronický formulář přes internetovou aplikaci ISKP14+!
Dotace na elektromobily pro samosprávy a domácnosti
„Alternativní vozidla jsou podporována v rámci operačních programů napříč vládními resorty,“ upozorňuje František Kotrba, tiskový mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Dotace na elektromobily, dobíjecí stanice a příslušenství vypsalo také Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), Ministerstvo dopravy (MD) a Ministerstvo životního prostředí (MŽP). Koho možná potěší dotační programy OPPIK, IROP, OPD a NPŽP?
- MPO: OPPIK (Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost) = pro podnikatele
- MMR: IROP (Integrovaný regionální operační program) = pro dopravní podniky
- MD: OPD (Operační program doprava) = podpora výstavby dobíjecí infrastruktury
- MŽP: NPŽP (Národní program Životní prostředí) = pro kraje a obce
„Ministerstvo životního prostředí připravuje Národní program na podporu alternativních vozidel, v první vlně pro obce a kraje. Mělo by se jednat o jednorázový příspěvek na pořízení vozu. Pokud se tato Výzva osvědčí, MŽP plánuje obdobnou výzvu pro fyzické osoby,“ vysvětluje František Kotrba. Takže obyčejnou tuzemskou domácnost (zatím) přímé dotace na elektromobily minou? „Uvedené informace mohu potvrdit,“ napsala nám Petra Roubíčková, tisková mluvčí MŽP. Domácnosti tedy využívají „aspoň“ kotlíkové dotace nebo zelenou úsporám.
Dobrý den
do kdy jsou dotace poskytovány?
děkuji
prosím jako soukromá osoba je možné pořídit malý el. automobil VXT 2 QUADRO a získat na to i dotaci
Máme to na město sháním něco malého máme Multivan 2,5 tdi
Dobrý den,
chci se zeptat, kde mohu sledovat nové výzvy?
A jak dále postupovat pokud chci zažádat o dotaci (už jsem zaregistrovaná na MS2014+). Prosím o informaci, jaké dokumenty je potřeby mít a nebo odkaz, kde všechny tyto informace najdu.
Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den. Mám menší firmu a rád bych využil dotaci na elektromobil Bmw i3 rex v ceně
1 340 000 kč včetně DPH, jsem plátce dph.
S jakou dotací mohu asi počítat a jak tuto dotaci vyřídit.
Děkuji Jarda
Zdravím, moc si nevím rady s formulářem na dotaci. Můžete mi, prosím, poradit, jak na to? Děkuji.
Taky Vás zdravím, Jano. ZDE se musíme nejdříve registrovat přes tlačítko „REGISTRACE“. V případě problému sjedeme níže na formulář „Máte problém s registrací?“, vyplníme svoji e-mailovou adresu, popíšeme svoji potíž a odešleme – potom očekávejme e-mailovou pomoc. Zde doporučuji řešit i každý další eventuální zádrhel.
Základní formulář potom najdeme přes úvodní stranu Seznam programů a výzev → 01 – Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost → OP PIK – (01_16_063) – NÍZKOUHLÍKOVÉ TECHNOLOGIE – II.Výzva – aktivita a) ELEKTROMOBILITA
Zde vyplníme kolonky, neboli založíme projekt – pojmenujeme ho atd. Agentura pro podnikání a inovace (API) popisuje jednotlivé kroky v širším sledu:
1. Založení projektu v aplikaci IS KP14+.
2. Stažení xls formuláře Finančního výkazu (FV) v aplikaci IS KP14+, jeho vyplnění a nahrání zpět do aplikace IS KP14+ do dokumentace projektu.
3. Naskenovaní a vložení Rozvahy a Výkazy zisků a ztrát za poslední 2 uzavřená účetní období. Postačuje nahrát pouze Rozvahu a VZZ za poslední uzavřené účetní období, pokud výkazy obsahují sloupec „minulé období“. Naskenované výkazy nahrajte formou jednoho vícestránkového PDF dokumentu, kde jako první bude Rozvaha a jako druhý VZZ.
4. Vyplnění on-line záložek Plné žádosti o podporu. Vyplňte pouze obrazovky a pole, která jsou dostupná.
5. Vložení dokumentů, požadovaných příloh žádosti o podporu (vygenerovaný dokument Plné žádosti o podporu, Formulář zjednodušeného ekonomického hodnocení, Rozvaha a Výkaz zisku a ztráty, Příloha k účetní závěrce, Energetický posudek, Projektový záměr, Projektová dokumentace, Položkový rozpočet, ….. ) do Seznamu dokumentů v aplikaci IS KP14+.
6. Ověření dat a odeslání celé Žádosti o podporu (tj. formulář Plné žádosti o podporu včetně všech příloh) prostřednictvím aplikace IS KP14+, po předchozím elektronickém podpisu celé Žádosti o podporu.
Dobrý den, jsem OSVČ, elektromobil jsem už koupil – před rokem. Mám nárok na dotaci? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, pane Stanislave, bohužel, v kapitole Nízkouhlíkové technologie, kam elektromobily spadaly, právě teď není otevřená žádná dotační výzva.
Zdravím. My jsme malá restaurace, denně najezdíme 200 až 250 kilometrů po městě. Chtěli bychom dotaci na Teslu, která stojí 100 až 110 tisíc euro včetně DPH. Jsem zvědav, jestli opravdu dostaneme tolik, kolik mi aktuálně vychází: 30 000 Kč za studii proveditelnosti + 75 % ze způsobilých nákladů (což je 45 % pořizovací ceny), takže 30 000 Kč + minimálně 33 750 euro, tedy kolem 941 250 Kč.
Bohužel palivo v osobní automobilové dopravě se podílí na celkové spotřebě ropy jenom mizivým procentem a ve všech takto zaměřených článcích je problém podán velice jednostranně a tendenčně, s úmyslem vyvolat jakousi klaustrofobii u uživatelů spalovacích aut, která navrch mohou jezdit i na jiné deriváty, než na ropné.
Jinak jsem majitelem elektromobilu, kupoval jsem ho pouze z úsporných důvodů a také proto, že elektropohon je moje hobby.
Jane, díky za komentář. Doplním data Evropského statistického úřadu: 47,5 % ropy je spotřebováno v silniční dopravě, 14,5 % v „ne-energetickém sektoru“ (asi výroba platů apod.?), 8,6 % v letectví atd. Zdroj
Dobrý den. Jsem-li živnostník a elektromobil, který bych rád koupil (Tesla) bych vložil do jmění – tedy nakupoval bych ho na své IČO – mohu žádat o dotaci jakožto podnikatel / firma? A pokud ano, týká se dotace případně i koupě staršího elektromobilu od stávajícího majitele z ČR? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, pane Apfelthalere. Nikde v dotačních pravidlech jsem nenašel ustanovení, podle kterého by podpora byla omezena pouze na nové vozy, tedy podle kterého byste nemohl dostat příspěvek na ojetý elektromobil. Nemohu ale vyloučit, že v takovém případě budou úředníci přísnější, aby vyloučili eventuální možnost, že si dva přátelé mezi sebou prodají elektromobil „jenom na oko“, pouze aby si potom rozdělili dotaci.
Podle mého názoru je však dobré, že podnikatel dostane poměrně dost času: „Doba realizace projektu nesmí překročit 2 roky od data přijatelnosti projektu, nerozhodne-li poskytovatel podpory jinak. Nejzazším termínem pro ukončení projektu je datum 31. 12. 2019, nerozhodne-li poskytovatel podpory jinak.“
Jako živnostník určitě právo máte. Podporovány jsou totiž následující právní formy:
– Fyzické osoby podnikající dle živnostenského zákona
– Veřejná obchodní společnost – v.o.s.
– Společnost s ručením omezeným – s.r.o.
– Komanditní společnost – k. s.
– Akciová společnost – a.s.
– Družstvo (vyjma Bytového družstva)
– Výrobní družstvo
– Zemědělský podnikatel
– Evropská společnost
– Evropská družstevní společnost
– Národní podnik
– Státní podnik
– Odštěpný závod
– Odštěpný závod zahraniční právnické osoby
– Zahraniční fyzická osoba
– Odštěpný závod zahraniční fyzické osob
Děkuji za odpověď. Ještě jedna otázka: O dotaci (státní příspěvek) je třeba žádat ještě před nákupem elektromobilu, nebo až po jeho koupi? Jak to konkrétně funguje?
Pane Apfelthalere, jelikož máte na realizaci projektu 2 roky od jeho schválení, předpokládám, že můžete podat žádost předem: Nejdříve se zaregistrujte ZDE, tamtéž byste potom měl najít elektronický formulář, kolonky pro vyplnění požadovaných informací, výčet nutných příloh (například projektový záměr: popis Vašich cílů, zamýšleného harmonogramu, prostě argumentů, proč by Vám měl stát přispět).
Je fajn, že lze všechno vyřídit elektronicky, ale portál IS KP14+ není uživatelsky přívětivější, než kamenné úřední labyrinty.
Super! Nová výzva už byla zveřejněna, takže podávám žádost.
Na jakou částku má nárok malý podnik (družstvo), pokud pořizovací cena nepřesáhne 220 000 Kč u užitkového vozu? Děkuji za reakci.
Josefe, máte pravdu, že takhle nízká cena v tabulkách chybí. Nicméně nejnižší „způsobilé výdaje“ v kategorii užitkový vůz, malý podnik jsou uvedeny ve výši 140 000 Kč. Takže předpokládám, že byste se vlezli sem a dotace na Váš elektromobil by v takovém případě činila 98 000 Kč.