Pedagogové v privátní sféře dostávají mzdy, jejichž minimální úrovně určuje vláda. Ve veřejných školách jsou odměňováni podle podrobnější platové tabulky, kde prostřednictvím stupňů a tříd najdeme základní hrubé měsíční tarify. Platy učitelů hrají důležitou roli v politických programech a debatách, ale od září 2024 stoupají pouze některé osobní příplatky.

Kolik bere učitel v České republice?

Učitelé ve školkách vydělávají průměrně 40 500 Kč hrubého měsíčně. Na prvních stupních základních škol se výdělky pohybují kolem 51 084 Kč. Učitelé ve vyšších ročnících, ve středním školství a na konzervatořích pobírají průměrně 52 332 Kč. Výdělky na vyšších odborných a vysokých školách oscilují kolem 61 209 Kč. Záleží na pracovní pozici, praxi a příplatcích. Prostudujme detaily.

Vzdělání patří mezi celospolečenské priority, přestože nepřináší okamžitý ekonomický zisk. České vlády proto průběžně novelizují nařízení č. 341/2017 Sb., aby stoupaly platy ve veřejném sektoru, kde působí většina tuzemských pedagogů. Posuďte sami, jestli dostávají zaplaceno dostatečně, nebo mají raději odejít za nějakým vděčnějším zaměstnavatelem!

Platy učitelů na veřejných školách od 1. 9. 2024

Platová tabulka vypadá jasně. Učitelé spadají do 1. až 7. stupně podle předchozí praxe a vzdělání, respektive do 8. až 14. třídy podle náročnosti svojí práce. Jenomže přesné začlenění konkrétního jedince není úplně jednoznačné. Započitatelná praxe zahrnuje také vojenskou nebo civilní službu, a nanejvýš 6 let mateřské a rodičovské dovolené. Ale co když člověk dříve působil v jiném oboru? Záleží na vedoucím pracovníkovi, zda takový čas uzná nanejvýše ze 2/3, anebo třeba vůbec.

Vláda dává určitá doporučení, a navíc oficiálním katalogem rozděluje jednotlivé činnosti do platových tříd. Zároveň však ponechává prostor pro subjektivní interpretaci. Například vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem náleží do 10. třídy. Ale pokud nadřízený uzná, že předmětem jsou náročné obory středního vzdělání s výučním listem, stoupáme do 11. třídy.

Stupeň1. stupeň2. stupeň3. stupeň4. stupeň5. stupeň6. stupeň7. stupeň
Praxedo 2 letdo 6 letdo 12 letdo 19 letdo 27 letdo 32 letnad 32 let
4. třída15 54016 11017 12018 30019 47021 13021 720
5. třída16 86017 46018 62019 87021 17022 98023 580
6. třída18 23018 99020 20021 60023 00024 89025 590
7. třída19 75020 56022 00023 38025 02027 05027 810
8. třída25 04025 76026 43027 65028 87030 92031 800
9. třída31 29031 56031 93032 59033 60035 33036 130
10. třída31 55031 85032 33033 33034 38036 29037 060
11. třída32 12032 69033 10034 34035 78037 77038 790
12. třída32 82033 50034 85036 30038 56041 78042 780
13. třída33 60034 62036 07038 72041 70045 14046 260
14. třída34 86036 49038 45041 64045 75049 45050 630
15. třída37 48040 10042 27045 67049 52052 12054 000
16. třída40 38043 35046 40049 96053 64055 60057 670

Základní platy učitelů najdeme v 8. až 14. třídě. Tabulka platí také pro následující pedagogické pracovníky ve veřejných školách (v závorce uvádíme platové třídy): vychovatel (8-12), speciální pedagog (11-13), pedagog volného času (8-13), asistent pedagoga (4-9), metodik pro vzdělávání (12), lektor a instruktor (6-12) a akademický pracovník (12-15). Obvykle jsou přičítány ještě příplatky.

Platová třída záleží na nejobtížnější vykonávané práci

Abyste postoupili do vyšší platové třídy, nemusíte provádět všechny uvedené činnosti. Stačí jenom některá z nich, například: „Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem.“

8. platová třída

  1. Vzdělávací a výchovná činnost směřující k získávání vědomostí, dovedností a návyků dětí v mateřské škole podle vzdělávacího programu.

9. platová třída

  1. Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy. Aplikace vzdělávacích a výchovných metod včetně případné individuální práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.

10. platová třída

  1. Tvorba a koordinace školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů.
  2. Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem.

11. platová třída

  1. Tvorba koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol včetně jejich koordinace v regionu.
  2. Vzdělávací a výchovná činnost zaměřená na získávání vědomostí a dovedností ve všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětech podle školního vzdělávacího programu, podle vzdělávacího programu vyšší odborné školy nebo podle individuálních vzdělávacích plánů ve spolupráci s dalšími odborníky a dalších metodických doporučení z oblasti pedagogiky a psychologie.
  3. Vzdělávací a výchovná činnost v praktickém vyučování v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo v praktickém vyučování nebo odborné praxi v oborech vyššího odborného vzdělání.
  4. Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo v náročných oborech středního vzdělání s výučním listem.
  5. Komplexní koordinace vzdělávání v praktickém vyučování nebo v odborném výcviku střední školy nebo v praktické přípravě vyšší odborné školy se znalostmi a dovednostmi z jiných oborů vzdělání a s teoretickým vyučováním.
  6. Vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřená na oblasti pedagogiky, psychologie, teorie výchovy a didaktiky aj. oblasti podle vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

12. platová třída

  1. Komplexní vzdělávací a výchovná činnost ve všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětech spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací pedagogické dokumentace, kterou pedagogický pracovník vytváří, a podle níž postupuje při výkonu své přímé pedagogické činnosti nebo spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací individuálních vzdělávacích plánů.
  2. Tvorba koncepcí rozvoje oboru středního vzdělání s výučním listem nebo skupiny příbuzných oborů.
  3. Komplexní vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků spojená s tvorbou vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a jejich evaluací.
  4. Tvorba koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich koordinace v rámci kraje.

13. platová třída

  1. Tvorba koncepce rozvoje oboru středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo oboru vzdělání ukončeného absolutoriem nebo rámcových vzdělávacích programů.
  2. Specializovaná metodologická činnost v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem.
  3. Tvorba a koordinace mezinárodních projektů zaměřených na vzdělávání a výchovu a projektů dalšího vzdělávání přesahujících rámec škol, tvorba a koordinace vzdělávacích programů vyšších odborných škol.

14. platová třída

  1. Tvorba koncepcí celostátních nebo mezinárodních programů vzdělávání.

Zaručené mzdy učitelů v soukromých zařízeních

Podíl privátního sektoru průběžně roste, ale stále představuje menšinu, i když kromě obchodních společností započítáme taky církevní instituce. Pokud jako měřítko vezmeme počet žáků a studentů, soukromé a církevní školy vzdělávají zhruba 2 až 14 % populace, přesněji: mateřské 4 %, základní 2 %, všeobecné střední s maturitou 14 %, vysoké (podílem absolventů) 13 %. Mzdy pedagogických pracovníků tady mají větší rozptyl, než platy jejich kolegů ve veřejné sféře.

Přesná data zveřejňuje společnost Trexima, která přepočítává výdělky pro Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). Učitelům v soukromé sféře vycházejí následující průměrné mzdy: 34 767 Kč ve školkách, 51 266 Kč na úrovni středního školství, 61 439 Kč hrubého měsíčně na vyšších odborných a vysokých školách. Nejchudší kantoři dostávají pouze zaručené mzdy, které závisejí na jejich zařazení do oficiálních pracovních skupin.

RokMzdová jednotkaSkupina (třída)1. (1. + 2.)2. (3. + 4.)3. (5. + 6.)4. (7. + 8.)5. (9. + 10.)6. (11. + 12.)7. (13. + 14.)8. (15. + 16.)
2024Kč/m.18 90019 50021 30021 80024 10026 60029 40037 800
2024Kč/h.112,50116,10126,80129,80143,30158,20174,70225,00
2023Kč/m.17 30017 90019 70021 80024 10026 60029 40034 600
2023Kč/h.103,80106,50117,50129,80143,30158,20174,70207,60
2022Kč/m.16 20017 90019 70021 80024 10026 60029 40032 400
2022Kč/h.96,40106,50117,50129,80143,30158,20174,70192,80
2021Kč/m.15 20016 80018 50020 50022 60024 90027 50030 400
2021Kč/h.90,5099,90110,30121,80134,40148,40163,90181,00
2020Kč/m.14 60016 10017 80019 60021 70024 00026 50029 200
2020Kč/h.87,3096,30106,40117,40129,70143,20158,10174,60
2019Kč/m.13 35014 74016 28017 97019 85021 90024 18026 700
2019Kč/h.79,8088,1097,30107,40118,60130,90144,50159,60
2018Kč/m.12 20013 50014 90016 40018 10020 00022 10024 400
2018Kč/h.73,2080,8089,2098,50108,80120,10132,60146,40
2017Kč/m.11 00012 20013 40014 80016 40018 10019 90022 000
2017Kč/h.66,0072,9080,5088,8098,10108,30119,60132,00

Průměrné výplaty pedagogických pracovníků

Probrali jsme základní tabulkové platy (ve veřejném sektoru) a zaručené mzdy (v soukromém školství). Nyní porovnejme celkové hrubé měsíční výplaty, jak byly spočítány Českým statistickým úřadem. Přitom přestaneme rozlišovat mezi veřejným a soukromým sektorem, pedagogy rozdělíme podle jejich specializací a pohlaví.

Výdělky vyjádříme aritmetickým průměrem (nejdříve sečteme všechny mzdy a platy, tento součet následně vydělíme počtem výplatních pásek) a mediánem (pomyslně postavíme zaměstnance do řady podle toho, kolik vydělávají, a najdeme prostředního).

Na základních, středních, vyšších odborných a vysokých školách obě hodnoty přesahují 51 000 Kč. Genderové rozdíly jsou výrazné teprve na akademické půdě, kde vydělávají podstatně více muži nežli ženy, přestože oficiálně pracují stejně dlouho (níže uvádíme počty proplacených hodin za měsíc). Jinak jsou příjmové rozdíly nejširší mezi specialisty, kteří školí dospělé lidi (zaměstnance, vysokoškoláky), čemuž odpovídá nejvyšší variační koeficient.

PROFESEPRŮMĚRmužiženyHODINYmužiženyMEDIÁNmužiženyVARIACELIDÍmužůžen
Řídící pracovníci v oblasti vzdělávání795118289277420173,7173,7173,77758080914761090,291120043006900
Učitelé na VŠ a VOŠ612096571853610173,4173,4173,45229255694479450,5226100164009700
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku, lektoři502044992850478173,8173,7173,84826647227496040,271600080008000
Učitelé SŠ (kromě odborných předmětů), konzervatoří, 2. stupně ZŠ5233252333523321741741745154351184516760,17486001330035300
Učitelé na 1. stupni ZŠ510845109351084173,9173,9173,95102849486511120,1527400160025800
Učitelé v oblasti předškolní výchovy40500-40494173,7173,4173,740066-400730,1527900-27700
Specialisté zaměření na metody výuky513355412250478173,3173,5173,25077953658506250,23600100500
Učitelé, vychovatelé pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami486214842148689173,9174173,84797546630484450,19990025007400
Lektoři a učitelé jazyků na ostatních školách---171,2-170,7-------
Lektoři a učitelé hudby na ostatních školách479874769848162174,4174,3174,44736746938475800,14320012002000
Lektoři a učitelé umění na ostatních školách476414796347478174,3174,2174,44746247044477120,1715005001000
Specialisté, odborní pracovníci v oblasti výchovy, vzdělávání jinde nejmenovaní436584600943340174174174,14202743633418770,214700180013000
Specialisté v oblasti vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů665668256559138172171,81725641774592520270,5516005001100
Sportovní trenéři, instruktoři a úředníci sportovních klubů4159443887-175,1176173,93894644497-0,371300700-
Instruktoři, programoví vedoucí rekreačních zařízení, fitcenter---172,8173,4171,9-------
Instruktoři autoškoly---173172,9-------
Pracovníci péče o děti v mimoškolních zařízeních a domácnostech28521-28568172,6-172,627942-279420,22380003600
Asistenti pedagogů329073676032596173,9174173,83234335257321750,1718400140017000

61 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den. Chtěl bych se zeptat proč ženě po 23 letech ve školství za poslední dva roky klesl čistý plat o víc jak 4000,- Kč? Pracuje jako učitelka na prvním stupni, ve třídě má vždy jednoho nebo dva postižené žáky. Je ve 12té třídě a 5 stupni. Přesto že je třídní učitelka nemá příplatek za třídnictví.

    • Příplatek za práci třídního učitele je nároková složka platů, ředitel ji musí přiznat. Jeho výše je 1500-3000, konkrétní výše se řídí vnitřní směrnicí, vydanou ředitelem školy. Ať na to manželka ředitele upozorní. Vědomé neplnění právních předpisů může mít neblahý dopad i na ředitele školy.

  2. Soudím, že učitelé mají poměrně dobré platy. Ale pokud chceme šťastné děti a skvělou budoucnost, potom do školství investujme tolik jako Skandinávci a další vyspělé společnosti. Platová stagnace = nadprůměrní učitelé odejdou, průměrní a podprůměrní zůstanou. Platový růst = nadprůměrní učitelé zůstanou a podprůměrní budou vytlačeni novými lepšími.

    • Takhle to nefunguje. Špatní učitelé půjdou na demonstraci, že jim berou pracovní místa. A náš stát okamžitě vytvoří další pracovní místa, například zavedením 10. ročníku základní školy.
      Pamatuji si, když se v Polsku zkracovala základní škola z 9 na 8 let (myslím si, že to byl dobrý krok), a co následovalo? Masivní demonstrace špatných učitelů, že přijdou o práci. A stát musel slíbit, že žádný ze špatných učitelů o práci nepřijde.

    • Které vyspělé společnosti máš na mysli? Západ je vyspělí akorát tím, že tam mají všichni 4x takové výdělky, ale žít bych tam nechtěl. V takovém LA jsou všude na ulici narkomani.

  3. Sorry jako, ale coby začínající psycholog v poradně s necelými 25 tis. hrubého učitelům můžu jen tiše závidět. A to i v porovnání s tím, jak je těžké se na obor dostat a jakou zodpovědnost pak člověk nese. Mohl jsem jít na pajdák a bejt v klídku, chodit brzo domů a mít pohodu. Ano, plat jako doktor si nezasloužím, ale rozhodně si zasloužím víc než nějaká kalupinka, co si ve školce hraje s dětičkami a je ve dvě doma.

    • O práci učitele toho moc nevíš, proto takto chybně jeho práci hodnotíš.
      A ano, mohl si jít na pajdák a „být v klídku“, ale těžko říci, zdy bys byl pro děti ve škole přínosem, když máš toto vyjadřování…
      Píše se o odměnách učitelů, ale ví se, že tyto odměny pro učitele nebudou, neboť je třeba z těchto peněz přidat asistentům, kuchařkám apod.

  4. Ubohé je, že za takové platy se učitelé stejně dětem nevěnují. A volno, které by měli rodiče s dětmi doma trávit, jim ještě učitelé berou. Páni pedagogové mají na rodiče a děti takové nároky. Děti si nosí ze škol nesmyslné úkoly, které pak musejí vypracovávat s rodiči. Maminky přiběhnou utahané z práce, uvařit, poklidit a plno věcí okolo, a ještě řešit školu. Učitelé mají každou chvíli volno a nebo si udělají výlet s dětmi, prázdniny ani nemluvím… Přála bych jim plat do 20 tisíc, například jako dělník nebo prodavačka a makat od nevidím do nevím. Další téma by byl koronavirus, kdy práci pedagogů opět odnesli rodiče. A rozhodně žádné platové příspěvky je navíc nečekaly.

    • Výlet s dětmi, to mě pobavilo. Nic o zodpovědnosti, že je člověk stále jednou nohou v kriminále, např. při samostatném rozchodu dětí – ani „lísteček“ od rodičů učitele nezbavuje zodpovědnosti. Práce učitele je psychicky vyčerpávající.

      Zároveň se domnívám se, že pokud si někdo pořídí děti, měl by se jim věnovat. Moje děti byly samostatné, já jako dítě také, bohužel některé děti vyžadují větší péči při školní přípravě, ale s tím se musí počítat. Nemusí mít deset kroužků týdně.

      A co se týče platu – každý máme na výběr, čím se budeme živit. Můžete vystudovat a stát se učitelkou také, co myslíte, že stojí za nedostatkem kvalitních učitelů?

      V naší společnosti je rozšířený názor, že každý, kdo sám někdy chodil do školy, má autoritu mluvit učitelům do jejich práce. Je to stejné, jako když jsem kdysi podstoupila operaci apendixu a radila bych doktorovi, jak postupovat. Je mi líto, pokud máte špatné zkušenosti, ale je také smutné, že házíte všechny do jednoho pytle.

      • No tak, psychicky náročné je v podstatě každé povolání, zodpovědnost má také téměř každý v práci. Ale platové ohodnocení a křičet: „Mám málo!“ Tak v tom mají nárok asi opravdu jen státní zaměstnanci, viz učitelé. V dnešní korona krizi jim jdou platy vesele dál a doma se učí s dětmi rodiče. Z mojí zkušenosti pracovní doba: 8 – 18 a učit se pak s prvňákem. Tak taky křičím: Chci plat učitelky! Nechtěla jsem jí být a bohužel jsem! Ráda bych si hrála s dětmi a ne se s nimi jen učila.

    • Milá Lucie, pojď učit a poznáš, za co bereme dost malé platy! O školství víš houby, ale máš plnou pusu řečí.

      • Přidal bych kuchařům a školníkům. Bez nich by se vám těžko učilo. Jako učitelé máte dost peněz oproti kuchařům, údržbářům a uklízečkám. Takže si, učitelé, moc nestežujte. Jste v teple a nemusíte si ničit zdraví fyzickou práci.

  5. Rád bych také přispěl do této diskuze. Myslím si, že platy učitelů jsou nyní dostatečné a rozhodně nejsou nízké. Nástupní plat tabulkově 31 hrubého je dle mého názoru krásný, od ledna se navíc zvýší o dalších 9 % (tedy téměř 34 tisíc). A to nepočítám osobní ohodnocení a odměny.

    Podívejte se na tabulkové platy ostatních zaměstnanců ve veřejném sektoru. Tam po úřednících požadují také vysokoškolské vzdělání a většina z nich je zařazena do 10. platové třídy. Mnoho z nás by za výše uvedenou částku bylo strašně rádo, protože tabulkově se na tady tu částku dostaneme po 32 letech praxe. Je ostudné, že ani po 20 letech praxe se na některých úřadech ani s osobním ohodnocením nedostanete nad 30 tisíc hrubého a přitom, jak už jsem zmínil, se jedná o vysokoškolské pozice.

    Proto bych u učitelů uvítal trochu pokory. Vlastně ani nevím, kdo z učitelů pořád křičí, protože učitelé v mém okolí mi všichni do jednoho řeknou, že nyní jsou spokojeni a rozhodně by neměnili. Já si práce učitelů vážím, ale jak říkám, trochu pokory by neuškodilo. Většina zaměstnanců ve veřejném sektoru je na tom daleko hůře.

  6. Tohle téma mi vždycky zvedne mandle! Také jsem učil, přesně odborné předměty… Snaha přidávat učitelům, aby měli vysoké platy celkem nechápu. Argumentaci nechápu, je to spíš populizmus. Nediskutuji o náročnosti práce, každá práce je náročná v něčem jiném. Zkusme si to spočítat. Učitel má měsíční plat se stanovenu vyučovací povinností cca 22 vyučovacích hodin (po 45 min.) týdně. K tomu má učitel občas službu na chodbě, v jídelně apod. OK. Přičteme týdně 2 hod. Jednoduchými počty máme necelé 4 hod. přímé práce denně. Opravy úkolů, testů a jiných prací zprůměruji na 1-2 hod. denně. To nám dává cca 5,5 hod. denně. Noví učitelé si musí dělat přípravy, které pak ale opakovaně používají, tedy příprava na další den či týden se absolutně minimalizuje. To ale přece musí dělat každý, ať je to učitel, úředník, obchodník, prostě kdokoliv a do pracovní doby se to neučitelům nepočítá! Vezmu-li měsíc průměrně 21 pracovních dní, dostávám 115,5 hod., velkoryse tedy zaokrouhlím na 120 hod. Pak tedy nechápu, kde se ve výpočtech bere hodnota kolem 174,5 hod. odvedené práce v měsíci, tedy o 45% více!!! Dovolenou mají běžní zaměstnanci 20 prac.dní, učitelé 40 prac.dní. Zde neuvažuji benefity u některých zaměstnavatelů +5 dní dovolené a dovolené učitelů během prázdnin, kterých ale mají rozhodně více. Suma sumárum rok 2020 má 251 prac.dní. Po odečtení dovolených odpracuje běžný pracovník 1848 hodin, učitel 1160, tedy 63%. Je-li průměrná mzda učitele za tento výkon 40000, pak při přepočtu na odvedenou práci jsme na hodnotě 63500. To je málo!? Tak ať z nás laskavě nedělají hlupáky s tvrzením o podhodnocení! Jak by se učitelé tvářili na podmínku, že by skutečně museli odvádět reálné výkony po dobu 8 hod. denně, aby se podmínky srovnaly? Je úplně běžné, že učitelé nesedí ve škole, když neučí. Co kdyby neodcházeli ze školy po obědě (příchod do práce před 7:30 hod. je výjimkou), ale až po 8,5 hod. (8 hod. práce + 0,5 hod. povinné přestávky po odpracovaných 4 hod.)? A pro rýpaly, učit jsem přestal kvůli zajímavější nabídce.

  7. Moje manželka je učitelka v mateřské školce, když vidím jak chodí domů vyřízená, tak bych to nedělal ani za sto.

  8. Peníze jsou dobré každému, ale za mě se problém ve školství začal řešit od špatného konce. Jsem učitelka, ale bezhlavé zvyšování platů k ničemu nevede. Já osobně bych mnohem víc ocenila snížení počtu žáků ve skupině ( cizí jazyk učím běžně při 20 studentech a více) a absolutní zákaz mobilů, aby ty děti aspoň trochu vnímaly. Jsou jak mimozemšťani.

  9. Ještě jsem zapoměl dodat, že většina pedagogů těchto průměrů nedosahuje, u začínajících se nemůžeme bavit ani, že se k průměru blíží, spíše tak o 10 tisíc méně.

  10. Pokud řekneme A, měli bychom k platům pedagogů pro objektivitu říci také B.
    Jako příklad uvedu svojí ženu: učí jazyky na menším městě. Týdně tráví ve škole kolem 30 hodin. Učí 11 let, přípravu tedy již žádnou nepotřebuje, domů si sešity donese tak jednou za měsíc, na jejich otevření však v 99% procentech případů stejně nedojde. Pokud vezmeme, že má 3,5 měsíce volna, odpracuje ročně cca 1.000 hodin ( při 8 hodinové pracovní době to zaměstnanci dělá cca 2.000 hodin). Včetně mateřské, stáže v posledním ročníku fakulty a několika let kdy soukromě několik hodin týdně učila jazyky jí byla uznána praxe 20 let (připomínám že ve škole učí 11 rok). Průměr včetně prémií má 42.800,- KČ. Ročně tedy vydělá kolem 500.000,- hrubého. To všechno za 1.000 odpracovaných hodin. Každý ať si zodpovědně posoudil, jestli je to opravdu málo a zda má sám skutečně 500,- na hodinu.

  11. 1) Taky nesmíte všem těm údajům o platech věřit.
    2) Zeptejte se rodičů, kteří v době nucených prázdnin museli své děti vezdělávat doma – jak z toho měli těžkou hlavu, a to vzdělávaly většinou jen dvě děti. Učitel jich má ve třídě 20 – 30.
    3) Kdo neučil, myslí si, že učení je totéž jako si pokecat s kámoškou v cukrárně nebo se sousedem nad pivem v hospodě.
    4) Kdo z těch, co chodí na směny do továrny, by dokázal udržet pozornost dětí (dobrovolnou pozornost) a ještě jim vnutil nějaké vědomosti? Z továrny přijde domů, uvelebí se před televizí a odpočívá, ale učitel opravuje sešity, připravuje si výokový materiál (testy, otázky na zkoušení+ příklady na počítání+ atd.) Když někdo myslí, že stačí, že jsou osnovy na papíře a že to stačí, tak ať začne učit – a nic nenaučí a třída ho ještě „roznese na kopytech“.

  12. Průměrný plat je zcela mimo realitu běžných platů učitele. Rozdíl cca 10 000 Kč. Učitel pobírá většinou jen tabulkový plat dle své praxe a vzdělání. Pohyblivé složky, osobní ohodnocení a odměny nezná.
    Nehodnoťte, nesuďte když nevíte!

  13. Dobrý den. Mám dvě dcery a obě prošly po ZŠ gymnáziem. Během 4 let jsem mohl pozorovat práci pedagogů. Letošního roku od března jsem viděl vyučování dokonce on-line u dcery na PC díky covidu. A nemohu hodnotit jiným slovem než tragédie. 9 z 10 učitelů naprosto neschopných. Některé výkony tzv. pedagogů jsem si musel natočit na video aby mně to ostatní věřili. Ano, dobré pedagogy dobře zaplatit, špičkové pedagogy špičkově zaplatit. Ale to co učí dnes? Měsíc před prázdninami už nedělali vůbec nic. Týden před a týden po vánocích nedělají vůbec nic. Velikonoce jakbysmet. Navíc dva měsíce prázdnin. Podnikám v oblasti stavebnictví a jestli by chtěli učitelé čichnout k opravdové dřině, tak ať se přihlásí.

  14. Dobrý den. Naprosto souhlasím s paní Evou v příspěvku ze dne 11.8. Mají krásné platy, vlastně za nic. Děti vychovávat nemohou, nic nesmí proti dětem udělat, mají za rok „požehnaně“ volna. Skoro každé dva měsíce nějaké prázdniny, volných dnů habaděj. Učební osnovy mají na papíru dlouhodobě připravené, tak jedou jak papoušek rok a den stejně. Pohodička. Jak může někdo nestydatě a hladově tvrdit, že má almužnu, nebo nevyjde s platem? Tak ať šetří do matrace. Co tedy má dělat chudák člověk, který živí rodinu a maká celý život třeba na dvě směny za směšných 14 tisíc čistého? Aha!

    • Musíte trochu přemýšlet a počítat. Teď zkuste nemyslet na to, že učitelé musí učit, vzdělávat. A zkuste si zjistit, kolik byste za měsíc zaplatil za chůvu , kterou byste si najal v agentuře na hlídání svého dítěte. Jen chůva, která neučí, nevzdává a vykonává pouze dozor nad vaším dítětem, tak za ní, pokud si najdete kvalitní agenturu, zaplatíte až 300,- Kč za hodinu! To nedostává ani učitel, který kromě toho vychovává a vzdělává.
      Další nesmysl, co píšete: učitelé nemají co dva měsíce nějaké prázdniny, to mají jen žáci, učitelé musí do práce. A dovolená o letních prázdninách: ano, učitelé na ZŠ a SŠ mají 8 týdnů dovolené….ale v porovnání: většina podniku dává svým zaměstnancům nejen 5 týdnů dovolené, ale dalších 3-5 dnů na zotavení…. To znamená témer 6 týdnů volná placeného. Učitelé mají pouze o 2 týdny více, ale s tím, že si ji nemohou vzít nikdy přes rok, ale jen v létě….takže místo, aby si odpočinuli od hluku a lidi na dovolené, tak opačně – na focené je všude přeplněno dětmi křičícími, hlučnými atd..letoviska jsou přeplněná, nic pro zklidnění nervové soustavy…
      Další: pokud si myslíte, že učitelé opravdu nic nedělají, máte stejnou možnost být učitelem jako druzí. Miluji takové řeči, nikdy jste si to nezkusil, tak to zkuste a pak máte možnost něco říkat. Teď během nouzového stavu mělo mnoho rodičů možnost zkusit se zapojit do výuky svých dětí…a bohužel, mnoho z nich na to kašlou..a ti, co své děti učili, ti se modlili, aby už mohli děti do školy. Zkusili si učit jedno či dvě děti doma, učitelé jich mají 30 a více. A školství už dávno není jen o učení děti, je to plno přebujelé administrativy…. Zkuste a pak mluvte

    • Josefe, ne každý po pěti letech vysokoškolských studií maká na dvě směny za 14 čistého. Rodinu živí i pedagogové a ti dobří často odcházejí z učitelské profese právě proto, že jinde jim prostě a jednoduše nabídnou víc. A proto naše děti o kvalitní učitele přicházejí. Ne všechny prázdniny mají učitelé volno, během většiny např. zvyšují svoji kvalifikaci, získávají hlubší orientaci ve „svém“ oboru anebo zvelebují prostory pro vyučování. A vrátím se trochu k hlavní myšlence, všichni tito často odcházejí, prostě proto, že jinde jim za stejný odpracovaný čas dají větší odměnu – plat či mzdu.

    • A prosím, proč tedy nejdete učit Vy, když všemu tak dokonale rozumíte. Já osobně učím řadu let, ale realita je trochu jiná. A navíc, když je to taková pohodička, jak píšete, tak nechápu, proč nejsou učitelé.

    • Pane Josefe, nic vám nebrání. Když si myslíte, že je učitelské povolání taková pohoda a nic-nedělání, běžte si vystudovat vysokou školu a můžete jít učit taky. Možná potom trochu poupravíte svůj názor.

    • Jsem učitelka, nepřipojuji se do boje za zvýšení mezd, jsem spokojená. Na druhou stranu, znáte platy advokátů, soudců, starostů atd., ba i účetní ve státním sektoru se má velice dobře. Je to markantní rozdíl, to mi vadí.

      • Proč pořád řešíte platy učitelů. Pořád se zapomíná na provozní zaměstnance. Hlavně uklízečky a kuchaře a kuchařky v ve školních jídelnach. Když vypadne vyučující tak se supluje ale u provozních zaměstnanců se to musí zvládnout bez suplu a za stejné peníze. Provozní by měli mít stejně volná jako kantoři

    • Tady přetrvává nivelizace platů zejména ve školství, zdravotnictví a sociálních službách ještě z dob minulých. A o tom svědčí i feminizace těchto oborů – proč? Ne tak úplně proto, že jsou ženy čím dál tím vzdělanější a sebevědomější a cílevědomější – i když tím samozřejmě také – ale tím, že tyto obory také nejsou finančně pro muže mnohdy atraktivní. Pan Josef má jistě na svůj názor právo, ale nemá pravdu. Na práci učitele je třeba vzdělání a je to psychicky náročné a zodpovědné povolání, které by mělo být náležitě finančně odměňováno. Každý může mít představu, kolik by si za práci zasloužil peněz a není vůbec nestydaté požadovat za kvalifikovanou práci náležité ocenění – i finanční. Jde také o to do oboru dostat více mužů a vůbec kvalitních lidí – ať učitelek i učitelů, jde přece o naše děti a vzdělanost celého národa – a to je velice důležitá hodnota – jedna z nejdůležitějších vůbec.

    • Je vidět, že pan Josef ve školství nikdy nepracoval. Názory v jeho příspěvku vypovídají o naprosté neznalosti a neinformovanosti, za což sice nemůže, ale měl by být opatrnější ve svych soudech. To, že člověk někdy chodil do školy, nebo se více či méně intenzivně podílel na školní přípravě svých dětí, neznamená, že může učit, ba dokonce ani radit, jak se učit má. Jeho názor je cenný jako názor žáka, popř.rodiče žáka, ale to je vše. Doporučuji na pět let do procesu, pak hodnotit…..

    • Pane Josefe, prosím vás, proč proboha pracujete za 14 tisíc čistého? Když jste si vybíral školu, to jste si nemohl vybrat pedagogickou fakultu? Měl byste tolik volná a tolik peněz…
      Já se vám divím. Nestálo by za to ještě dostudovat? Jistě máte VŠ vzdělání, takže vám bude stačit doplňkové studium při zaměstnání a můžete od září nastoupit na kteroukoliv ZŠ, SOU…
      Nechat si ujít takovou skvělou práci…?

    • Kolego, kolik let máte odučeno, a na jaké škole? Berou nové zaměstnance? Vy tam máte ještě socialismus.

    • Pane Josefe, hurá do toho! Kantorů je málo a takovou „pohodu“ a za tolik peněz, nespočet volna si zaslouží KAŽDÝ CHYTRÝ ČECH. Je vidět, že jste neviděl práci poctivého učitele ani z rychlíku! Fuj.

  15. Ty platy jsou ubohé. Divím se, že to někdo vůbec dělá. Takhle špičkové školství nevybudujeme. A budeme čím dál tím nevzdělanější a hloupější.

    • Nemyslím, že by to byly nízké platy. Je plno profesí, kde jsou mnohem nižší platy a lidé mají také vysokou školu. Navíc mají tolik volna, jako nikdo, povinnosti přesouvají na rodiče. A argumenty, že se musí stále připravovat na výuku také neobstojí. Taková 1. či 2. třída zas takové změny nemá – písmena jsou stále stejná, čtení se nemění a počítání 1+1 atd. je také pořád stejné, tak jaká příprava?

  16. Za největší lumpárnu považuji, když například po úředně oprávněném zeměměřičském inženýrovi UOZI, který vyučuje třeba geodesii, požadují mít pedagogickou fakultu, ačkoliv to je předmět, který s pedagogickou fakultou nemá nic společného.

    • Ono ani spousta jinych oboru, ktere se uci, nema s pedagogickou fakultou nic spolecneho. Ale cinnost vyucovat, at uz ucite cokoliv, ma hodne spolecneho s pedagogickou fakultou – pedagogickym vzdelanim… Proto se po tech co uci, vyzaduje jakesi pedagogicke vzdelani.

    • Chtěla jste asi říci: JAK JSOU TY DĚTI Z DOMU NEVYCHOVANÉ, ŽE? Já bych bych Vám přála si před ty „zlatíčka“ stoupnout a něco se je snažit naučit. A nezapomeňte prosím, že výše uvedené platy jsou hrubého. Po třinácti letech praxe zapomeňte na více než 24 tisíc (a to mám 7 hodin týdně nad úvazek-tedy jeden pracovní den).

    • Dle mého názoru neexistuje žádný vztah mezi vzdělaností (přesněji vědomostmi) a platy. Jde hlavně o motivaci k práci pedagoga. Naučit se musí každý sám. Vliv mají především rodiče. Nejcennější na člověku, že není počítač a může dosáhnout čehokoli, když věří, zacílí a koná. K úspěchu vede spolupráce rozumu s duší. Toto se neučí, ba naopak, vzorem je dnes neživý stroj a cíle jsou určovány reklamou.

  17. Dobrý článek. Hlavně je vidět, jak jsou hodnoceni učitelé odborných předmětů. Když už si tu odbornou přípravu každý bere do úst. Faktem je, že inženýrům se ve školství počítají jen 2/3 dosavadní praxe pro určení stupně v platové třídě. Proti „vyučeným učitelům“ češtiny, počtů, atd. nemají šanci je platově jen dostihnout. A to si ještě musí „doplnit vzdělání“ tzv. pedagogikou! Není to marná věc. Ale někdo učit umí a někdo ne. To vás nikdo nenaučí. Je celkem lhostejné, jestli na to máte pedagogiku, didaktiku, atd. nebo ne. Učitel musí hlavně svůj předmět umět, děti to poznají celkem spolehlivě. Pak jsou problémy s kázní a konečná!

    • Já tedy nevím, kde autor „nabral“ tak vysoké platy, které tady hodně lidem vadí. Asi tam průměruje i platy ředitelů a zástupců, nevím. Já pracuji ve speciální třídě MŠ, mám více jak 15 let praxe a pobírám 33 000 Kč hrubého (i s příplatkem), což je 27 000 Kč čistého ‍♀️ Mně to úžasné nepřijde… A poohlížím se po soukromých školkách… Tak opravdu není třeba závidět. Pěkný den.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno