Menšinová vláda hnutí ANO a sociálních demokratů (ČSSD) funguje v čase ekonomického rozkvětu, ale plánuje, že Česká republika bude nadále hospodařit ztrátově. Poměr spotřebních výdajů a prozíravých investic můžeme vytušit z návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2019, který shrnujeme níže. Hnutí ANO a sociální demokraté pravděpodobně získají pro svoji vizi většinovou podporu. Zbytek potřebných hlasů zajistí buďto komunisté (KSČM), kteří dali vládě důvěru, anebo jiný poslanecký klub. Státní rozpočet ČR 2019 podle návrhu skončí v deficitu 40 miliard Kč, což v krátkodobém intervalu (oproti letům 2015, 2016, 2017, 2018) znamená účetní zlepšení.
Graf vyjadřuje celkový státní dluh v absolutních číslech – miliardách Kč, jak průběžně rostl od vzniku České republiky. Z původních 158,8 miliard Kč vystoupal a potom lehce klesl na předpokládaných loňských 1 624,7 miliard Kč (neboli 1,6 biliónu Kč). Zároveň sledujeme podíl celkového státního dluhu na HDP (hrubém domácím produktu – celkovém bohatství vyrobeném v tuzemsku za kalendářní rok). Z původních 133 ‰ (neboli 13,3 %) jsme vystoupali a potom lehce klesli na loňských 322 ‰ (neboli 32,2 %). Zdroj: Ministerstvo financí
Vývoj od vzniku České republiky po současnost
Rok | Celkový státní dluh v miliardách Kč | Podíl státního dluhu na HDP v procentech (%) |
---|---|---|
1993 | 158,8 | 13,3 |
1994 | 157,3 | 11,5 |
1995 | 154,4 | 9,7 |
1996 | 155,2 | 8,5 |
1997 | 173,1 | 8,8 |
1998 | 194,7 | 9,1 |
1999 | 228,4 | 10,2 |
2000 | 289,3 | 12,2 |
2001 | 345 | 13,4 |
2002 | 395,9 | 14,8 |
2003 | 493,2 | 17,5 |
2004 | 592,9 | 19,4 |
2005 | 691,2 | 21,2 |
2006 | 802,5 | 22,8 |
2007 | 892,3 | 23,2 |
2008 | 999,8 | 24,8 |
2009 | 1178,2 | 30,0 |
2010 | 1344,1 | 33,9 |
2011 | 1499,4 | 37,2 |
2012 | 1667,6 | 41,1 |
2013 | 1683,3 | 41,1 |
2014 | 1663,7 | 38,6 |
2015 | 1673 | 36,4 |
2016 | 1613,4 | 33,8 |
2017 | 1624,7 | 32,2 |
Souhrnný státní rozpočet ČR pro rok 2019
Celková bilance ukazuje, že finanční možnosti českého státu jsou poměrně omezené. V tuzemsku působí několik nadnárodních korporací, které mají vyšší obrat – například Volkswagen, Hyundai, Foxconn, E.ON, AXA a další. Vláda navíc plánuje nižší příjmy než výdaje a vzniklý schodek řeší pomocí dluhopisů. Prozkoumejme blíže, jakou strukturu má deficitní státní rozpočet ČR pro rok 2019.
VÝSLEDEK | – 40 000 000 000 Kč |
---|---|
PŘÍJMY státního rozpočtu | 1 465 359 071 851 Kč |
VÝDAJE státního rozpočtu | 1 505 359 071 851 Kč |
DEFICIT bude financován následovně: | |
– Zvýšení stavu státních dluhopisů | 43 873 896 256 Kč |
– Zvýšení stavu přijatých dlouhodobých úvěrů | 80 736 000 Kč |
– Změna stavu na účtech státních finančních aktiv | – 3 954 632 256 Kč |
S jakými příjmy počítá státní rozpočet v roce 2019?
Většinu veřejné kasy naplní daňoví poplatníci. Dále, více než třetinu příjmů zajišťují povinné sociální odvody, tedy především důchodové pojištění a částečně taky příspěvky na „politiku zaměstnanosti“. Zbývají „nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a jiné transfery“, plynoucí především z rozpočtu Evropské unie (92,2 miliardy Kč).
Nejširší příjmová kolonka státního rozpočtu nese jméno Všeobecná pokladní správa a zahrnuje například rezervy pro krizové situace, stavební spoření, státní záruky a investiční pobídky, financuje kraje vyjma hlavního města a odvádí příspěvky Evropské unii (46,6 miliardy Kč). Sociálním pojištěním, hlavně na povinnou mezigenerační solidaritu získává prostředky další velký výběrčí: Ministerstvo práce. Miliardovými částkami obohacuje státní rozpočet většina vládních rezortů.
Kapitola | Daně | Sociální pojištění | Další příjmy | Celkem |
---|---|---|---|---|
Všeobecná pokladní správa | 763 750 750 000 | 0 | 21 061 249 860 | 784 811 999 860 |
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 610 000 000 | 541 418 611 534 | 10 368 835 429 | 552 397 446 963 |
Ministerstvo zemědělství | 9 000 000 | 0 | 35 330 406 140 | 35 339 406 140 |
Ministerstvo dopravy | 170 000 000 | 0 | 19 076 733 321 | 19 246 733 321 |
Ministerstvo životního prostředí | 93 700 000 | 0 | 15 205 940 889 | 15 299 640 889 |
Ministerstvo vnitra | 6 000 000 | 8 482 355 333 | 1 992 367 718 | 10 480 723 051 |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 700 000 | 0 | 10 150 542 744 | 10 151 242 744 |
Ministerstvo pro místní rozvoj | 1 500 000 | 0 | 6 641 175 250 | 6 642 675 250 |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 207 002 283 | 0 | 6 190 654 165 | 6 397 656 448 |
Ministerstvo financí | 32 900 000 | 763 755 436 | 4 458 243 685 | 5 254 899 121 |
Ministerstvo obrany | 100 000 | 4 459 293 197 | 728 201 899 | 5 187 595 096 |
Operace státních finančních aktiv | 1 550 000 000 | 0 | 3 526 500 000 | 5 076 500 000 |
Ministerstvo spravedlnosti | 0 | 1 222 836 068 | 2 076 227 576 | 3 299 063 644 |
Ministerstvo zahraničních věcí | 900 000 000 | 0 | 40 000 000 | 940 000 000 |
Ministerstvo zdravotnictví | 25 000 000 | 0 | 907 445 061 | 932 445 061 |
Český telekomunikační úřad | 44 000 000 | 0 | 854 789 346 | 898 789 346 |
Český úřad zeměměřický a katastrální | 620 000 000 | 0 | 224 496 637 | 844 496 637 |
Ministerstvo kultury | 40 000 | 0 | 575 431 873 | 575 471 873 |
Český báňský úřad | 364 440 606 | 0 | 7 193 998 | 371 634 604 |
Energetický regulační úřad | 296 488 000 | 0 | 30 000 000 | 326 488 000 |
Úřad průmyslového vlastnictví | 80 000 000 | 0 | 155 787 000 | 235 787 000 |
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 170 000 000 | 0 | 400 000 | 170 400 000 |
Bezpečnostní informační služba | 0 | 0 | 160 000 000 | 160 000 000 |
Technologická agentura České republiky | 0 | 0 | 100 564 659 | 100 564 659 |
Úřad vlády České republiky | 0 | 0 | 77 920 963 | 77 920 963 |
Generální inspekce bezpečnostních sborů | 0 | 69 450 396 | 0 | 69 450 396 |
Správa státních hmotných rezerv | 0 | 0 | 25 419 905 | 25 419 905 |
Poslanecká sněmovna Parlamentu | 0 | 0 | 16 000 000 | 16 000 000 |
Český statistický úřad | 0 | 0 | 12 005 000 | 12 005 000 |
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání | 4 550 000 | 0 | 1 500 000 | 6 050 000 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže | 3 800 000 | 0 | 1 700 000 | 5 500 000 |
Senát Parlamentu | 0 | 0 | 2 700 000 | 2 700 000 |
Kancelář veřejného ochránce práv | 0 | 0 | 1 037 940 | 1 037 940 |
Národní bezpečnostní úřad | 250 000 | 0 | 550 000 | 800 000 |
Nejvyšší kontrolní úřad | 0 | 0 | 467 940 | 467 940 |
Kancelář prezidenta republiky | 0 | 0 | 60 000 | 60 000 |
Grantová agentura České republiky | 0 | 0 | 0 | 0 |
Úřad pro ochranu osobních údajů | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ústav pro studium totalitních režimů | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ústavní soud | 0 | 0 | 0 | 0 |
Úřad Národní rozpočtové rady | 0 | 0 | 0 | 0 |
Akademie věd České republiky | 0 | 0 | 0 | 0 |
ÚDHPSH * | 0 | 0 | 0 | 0 |
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře | 0 | 0 | 0 | 0 |
NÚKIB * | 0 | 0 | 0 | 0 |
Státní dluh | 0 | 0 | 0 | 0 |
CELKEM | 768 940 220 889 | 556 416 301 964 | 140 002 548 998 | 1 465 359 071 851 |
Očekávaná útrata státního rozpočtu v roce 2019
Výdaje mají většinou mandatorní povahu, jsou tedy stanoveny zákonem (důchodové a nemocenské pojištění, sociální dávky, správa veřejného dluhu, volby apod.) nebo jinými závaznými předpisy (záruky apod.). Když přičteme další nezbytné náklady (platy ve veřejném sektoru, obranu apod.), máme vyčerpaný skoro celý státní rozpočet. Zbude jenom zhruba čtvrtina, tedy kolem 350 miliard Kč, které mohou jít například na inovativní investice.
Buďme konkrétnější. Česká republika ponechává více nežli třetinu (přesněji 42 %) státních výdajů Ministerstvu práce a sociálních věcí, především na rostoucí důchody (31 %). Například na sociální dávky (včetně pomoci v hmotné nouzi a pěstounské péče) jdou dohromady 3,3 %, Ministerstvu kultury necelé 1 % a nezaměstnaným formou podpory zbývá 0,5 % všech výdajů.
Kapitola | Výdaje |
---|---|
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 635 900 583 489 |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 204 747 666 345 |
Všeobecná pokladní správa | 161 398 040 262 |
Ministerstvo vnitra | 76 658 869 236 |
Ministerstvo dopravy | 72 548 023 741 |
Ministerstvo obrany | 66 734 800 521 |
Ministerstvo zemědělství | 57 366 034 273 |
Státní dluh | 46 499 000 000 |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 39 582 299 374 |
Ministerstvo spravedlnosti | 29 687 995 163 |
Ministerstvo financí | 23 381 439 237 |
Ministerstvo kultury | 14 727 349 174 |
Ministerstvo životního prostředí | 14 446 876 304 |
Ministerstvo pro místní rozvoj | 11 797 482 415 |
Ministerstvo zdravotnictví | 8 175 102 127 |
Ministerstvo zahraničních věcí | 8 109 807 946 |
Akademie věd České republiky | 6 022 421 793 |
Grantová agentura České republiky | 4 390 784 794 |
Technologická agentura České republiky | 4 274 646 444 |
Český úřad zeměměřický a katastrální | 3 483 039 667 |
Správa státních hmotných rezerv | 2 695 663 068 |
Bezpečnostní informační služba | 2 054 974 408 |
Český telekomunikační úřad | 1 462 699 400 |
Poslanecká sněmovna Parlamentu | 1 339 908 207 |
Český statistický úřad | 1 293 925 595 |
Úřad vlády České republiky | 1 088 729 139 |
Nejvyšší kontrolní úřad | 868 813 018 |
Senát Parlamentu | 605 201 852 |
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 428 169 218 |
Generální inspekce bezpečnostních sborů | 399 476 559 |
Kancelář prezidenta republiky | 389 371 597 |
NÚKIB * | 351 146 970 |
Operace státních finančních aktiv | 315 000 000 |
Národní bezpečnostní úřad | 299 426 794 |
Energetický regulační úřad | 292 645 317 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže | 251 656 946 |
Ústav pro studium totalitních režimů | 232 135 633 |
Ústavní soud | 222 640 844 |
Úřad průmyslového vlastnictví | 194 822 360 |
Český báňský úřad | 177 656 559 |
Úřad pro ochranu osobních údajů | 165 657 583 |
Kancelář veřejného ochránce práv | 152 043 729 |
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání | 66 970 965 |
ÚDHPSH * | 34 323 755 |
Úřad Národní rozpočtové rady | 24 329 157 |
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře | 19 420 873 |
CELKEM | 1 505 359 071 851 |
* Celé názvy těchto institucí znějí: Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) a Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH).